Version 2005-01-28

Winbas hjälp

Tidigare Nyheter

Nedan följer nyheter i Winbas avseende respektive version i omvänd kronologisk ordning med start från version 2004-09-14.

Version 2005-01-28

Version 2004-11-16

Version 2004-09-14

Version 2005-01-28

Anpassa knapprad

Winbas knapprad längst upp i huvudfönstret innehåller en standarduppsättning med knappar för att komma åt t.ex. huvudmenyer som Administration och Bokföring. Genom att anpassa knappraden kan egna knappar väljas in, eller befintliga knappar som inte används väljas bort. Man kan även skapa flera fysiska knapprader om många knappar väljs in.

Genom att klicka på pil ner till höger i knappraden och välja Anpassa knapprad kan knappraden förändras efter egna önskemål.

Knappar med text

Om knappraden har anpassats med ett antal nya alternativ kan inställningen Knappar med text väljas för att lättare hitta funktionen på knappraden.

Knappen E-mail till support

I standarduppsättningen med knappar i knappraden har funktionen E-mail till support tillkommit. Denna knapp kan användas för att snabbt posta ett meddelande till support@winbas.com eller annan supportavdelning ansvarig för support.

Funktionen innebär även att man kan registrera återkommande uppgifter såsom direkttelefon för att supportavdelningen snabbt ska kunna återkomma med svar.

Knappen E-mail till support har ersatt de tidigare knapparna Avsluta Winbas eller Serviceorder i standarduppsättningen av knappar som nu alltså har utgått. Om man av någon anledning önskar dessa knappar igen, får dessa väljas in med hjälp av Anpassa knapprad.

Söklistor - Visa söklistor direkt

Nedan beskriven funktion gäller i denna version enbart huvudfönstren Kunder, Leverantörer och Produkter, samt några centrala rutiner såsom registrering av offert, order och beställning

Inställningen Visa söklistor direkt i Inställningar för användare kan väljas för att visa en söklista direkt när man börjar skriva ett nummer eller söknamn i ett textfält. I detta fall räcker även tangenten pil-ner (utan alt) för att öppna söklistan. Man kan alltså trycka pil-ner bokstav eller siffra för att visa söklistan och påbörja sökning.

I figuren har tre bokstäver skrivits in och första förekomsten markeras automatiskt i söklistan.

Textfältet kompletteras automatiskt med resterande tecken i den för tillfället i listan aktiva kunden.

Tangentbord med multifunktioner

I Windows XP och tangentbord med multifunktioner och vissa typer av bärbara datorer har tangenten Enter (Enter för nästa fält i Winbas) i en del fall orsakat konflikt med annan programvara eller maskinvara. I denna version finns möjlighet att under personliga inställningar ange alternativet Windows XP och tangentbord med multifunktioner om detta problem skulle uppstå.

Till denna flik i Inställningar för användare har även inställningarna Aktivera Enter för nästa fält och Storlek på markör flyttats. Dessa båda inställningar låg tidigare i Systeminställningar och gällde för hela arbetsgruppen och kan nu alltså istället regleras per användare efter behov.

Serienummer - Nya funktioner vid registrering

Vid registrering av serienummer visas olika funktioner beroende på vid vilket tillfälle serienummer ska registreras.

Hämta lediga serienummer visas i samband med listan där serienummer registreras och är tillgänglig vid utleverans, t.ex. Order / faktura eller Serviceorder. Funktionen hämtar lediga serienummer baserat på inleveranser, med hänsyn tagen till redan använda serienummer vid tidigare utleveranser och inneliggande order. När listan med serienummer visas nås funktionen med tangenterna Ctrl+H.

Serienummer i sekvens är alltid tillgänglig vid tillfällen då registrering av nya serienummer kan komma att ske, som t.ex. vid Inleverans, Inventering eller Serviceorder. Funktionen bygger på att det första serienumret anges och därefter repeteras i stigande sekvens med antal serienummer. När första serienumret angivits, kan tangenterna Ctrl+S användas för att automatiskt fylla på serienummer i resterande tomma positioner.

Serienummer - Strukturer vid utleverans

Serienummer återfinns nu även på strukturer i samband med utleverans. När serienummer används tillsammans med strukturer, registreras dessa på detaljen, snarare är huvudprodukten på orderraden. Serienummer kan då anges på strukturer som t.ex. används vid Order / faktura eller Serviceorder och är efter fakturering spårbara i statistiken på detaljnivå.

Strukturhantering / Inställningar produkter

Strukturer - Kostnad vid Detaljavräkning i flera nivåer

En uppstyrning av fördelningen av kostnaden vid detaljavräkning i flera nivåer har skett i och med denna version med avseende på Order / faktura och statistik. Kostnaden kommer alltid att fördelas på detaljernas högsta relativa nivå. D.v.s. om en produkt har underliggande detaljer kommer enbart kostnaden för detaljerna att registreras, detta gäller då även vid nästlade strukturer där detaljer har ytterligare underliggande detaljer o.s.v.

Strukturer - Fördelning av intäkt vid Statistik på detaljnivå

När Statistik på detaljnivå är angiven på strukturprodukten fördelas orderradens summa på de ingående detaljerna i en eller flera nivåer beroende på inställningar. Genom att använda den nya generella inställningen Fördelning av intäkt vid Statistik på detaljnivå kan man välja om fördelningen ska vägas Enligt detaljens utpris eller Enligt detaljens Ákostnad.

Utskrifter Administration - Fakturor

Kontrollsiffra summa är ett nytt fält som kan väljas in i foten på alla typer av fakturablanketter och används då främst på OCR-blanketter för inbetalning via bankgirot. Kontrollsiffra summa utgör kontrollsiffran baserat på fakturabeloppet enligt modulus 10.

Innehåll

Version 2004-11-16

Förändring av storlek på fönster

Alla vanliga fönster i Winbas kan nu förändras i storlek genom att dra i kanterna på fönstret. Fönster som berörs är alla vanliga fönster för t.ex. registrering med avseende på t.ex. bokföring, order eller reskontror.

Detta kan vara användbart om man t.ex. har valt in ett större antal kolumner i en skärmlista för t.ex. statistik och önskar ett bredare fönster för att se alla kolumner, eller ett fönster med större höjd - och därmed skärmlista, när många rader ska granskas.

Senast använda position och storlek på fönster

Genom att använda inställningarna Senast använda position och Senast använda storlek i Inställningar för användare kommer Winbas att komma ihåg var olika fönster ska placeras och med vilken storlek de ska öppnas. Senast använda position kommer att öppna fönstret på den plats på skärmen där det var placerat när fönstret senast användes. Senast använda storlek gör att när ett fönster öppnas kommer storleken att vara samma som den var senaste gången fönstret användes med avseende på bredd och höjd.

Direktutskrifter till bildskärm

Direktutskrifter av blanketter i samband med att man sparar en offert, order, serviceorder eller beställning skrivs traditionellt ut till skrivare. Genom att klicka på symbolen för direktutskrift i respektive rutin, kan utskriftsläget istället ändras till bildskärm.

I samma meny ges även möjlighet att ändra status för tidigare utskrivna blanketter. Om man t.ex. har en tidigare utskriven följesedel, kan man backa status så att denna inte längre betraktas som tidigare utskriven.

Utskrifter Administration - Leveransplanering

Följande har tillkommit i rapporten och ett verktyget Leveransplanering som introducerades i och med version 2004-06-11:

Egna urval. Möjlighet att använda sig av egna fria urvalsalternativ som används för att ange ett intervall på ett valfritt fält från inneliggande order för vidare bearbetning i Leveransplanering.

Disponibelt saldo. Normalt används produktens lagersaldo minus levererat antal i följesedlar som har skrivits ut på produkten för framställande av disponibelt saldo. Följesedel utskriven räknar alltså ner disponibelt saldo. Genom att använda inställningen Disponibelt saldo baseras på utskrift av någon av Följesedel, Plocksedel eller fraktsedel, kan man istället välja en annan blankett, eller flera blanketter för framräkning av disponibelt saldo.

Det är även denna inställning som avgör vilka inneliggande order som kommer med i urvalet vid Leveransplanering. Om t.ex. plocksedel har valts i inställningen, kommer utskriften baseras på inneliggande order där plocksedel inte tidigare är utskriven.

Order utan transaktioner ingick tidigare i dialogen leveransplanering med status Full leverans (0/0). I och med denna version kommer inte tomma order utan rader att bearbetas av leveransplanering, och tomma följesedlar behöver då heller inte skrivas ut från dialogen för att dessa ska tas bort.

Ej frisläppta orderrader var tidigare med i hanteringen i dialogen leveransplanering och rapporten leveransplanering. Nu kommer enbart frisläppta rader att hanteras av leveransplanering, i konsekvens med att enbart frisläppta rader är med på blanketterna följesedel, plocksedel och fraktsedel.

Sorterbara kolumner. Skärmlistan med inneliggande order kan nu sorteras med avseende på t.ex. ordernummer, kundnr eller namn. Den ursprungliga sorteringen är som tidigare alltid på leveranstid och ordernummer.

Genom att välja en annan sortering i dialogen, kan man även påverka sorteringen i Utskriften Leveransplanering. Om t.ex. sortering har gjorts i dialogen på kundnummer, kommer rapporten istället att vara sorterad på kundnummer. Detsamma gäller även utskriftsordningen av eventuella följesedlar eller plocksedlar.

Levererbart värde i SEK är ny kolumn i dialogen Leveransplanering som visar summan av värdet på alla rader i ordern baserat på radens antal som Kan levereras. Levererbart värde interagerar med statusen på ordern och kan komma att förändras på order längre ner i prioriteringsordningen efter order har valts bort. Om order med en produkt väljs bort, kan en annan order med samma produkt få ett ökat levererbart värde längre ner.

Kan levereras visar det antal som kan levereras i dialogen och ligger till grund för summor i rapporten och Levererbart värde i dialogen. Kan levereras kunde tidigare bli negativt då disponibelt lagersaldo var lägre än noll. I och med denna version kan inte värdet bli negativt om beställt antal är större än noll. Värdet för det antal som Kan levereras kommer istället vara noll, även om disponibelt lagersaldo är lägre än noll. Detta innebär att summor i rapporten och Levererbart värde i dialogen inte kommer att dras ner med negativa belopp.

Ändra lev.antal till kan levereras vid utskrift kommer att göra en automatisk ändring av levererat antal i de orderrader som ingår i leveranser som är markerade och föremål för utskrift. Alternativet är standard när dialogen Leveransplanering väljs och innebär då att man slipper göra manuella efterjusteringar på order som levereras trots att antalet som kan levereras inte fullt uppgår till beställt antal.

Välj bort alla förslagna leveranser

Knappen Välj inga har tillkommit för att kunna bocka av samtliga från början föreslagna leveranser i urvalet.

Utskrifter Administration - Krav / Kontoutdrag - Summor i valuta

Normalt skrivs summorna oavsett de ingående fakturornas valutor på Krav / Kontoutdrag i SEK på blankettens sidfot. Som ett alternativ till att välja bort summorna i sidfoten vid utrikes krav, kan nu summorna istället skrivas i kundens valuta.

Om kravet innehåller fakturor med blandade valutor, kommer summan av dessa att räknas om baserat på kundens valutakod.

Välj in något av fälten Valuta (kundens valutakod), S:a ej förf.valuta, S:a förf.valuta och S:a räntebel.valuta istället för standardfälten i SEK för att aktivera funktionen på den avsedda blanketten.

Beställning - Vårt ordernr

Vid utskrift av beställning kan Vårt ordernr nu även väljas in på blankettens huvud, liksom tidigare på raderna i blanketten. Vårt ordernr i blankettens huvud kan användas i de fall hela beställningen alltid består av en och samma order. Om man använder flera order per beställning, används som tidigare Vårt ordernr på blankettens rad för att specificera varje order.

Serienummer - Upp till 30 tecken

Produkternas unika identitetsbegrepp, serienummer - kan idag ofta ha en allt större längd. Serienummer kan där dessa används nu registreras med upp till 30 tecken i Winbas, istället för som tidigare maximalt 20 tecken. Serienummer har nu alltså samma lagringskapacitet som det ofta korresponderande begreppet lagerplatser eller s.k. batcher.

Registrering av verifikationer

Följande funktioner har tillkommit vid registrering av verifikationer:

Ta bort markerade rader. Möjlighet att ta bort en rad, alla rader eller vissa markerade rader i samband med registrering.

Direktutskrift. Alternativet Skriv ut verifikation innebär att en bokföringsorder kan skrivas ut direkt vid registreringstillfället. Alternativet för utskrift visas i samband med dialogen Saldot är noll.

Utskrifter Bokföring - Verifikationslistor - Periodiseringsdatum

Periodiseringsdatum kan väljas in i rapporterna verifikationslista, verifikationslista per resultatenhet och verifikationslista per projekt. Fälten har tillkommit i dessa utskrifter för att användas i samband med Periodiserad bokföring.

Innehåll

Version 2004-09-14

Inställningar Kunder - Förslag vid ny kund - Kreditgräns SEK

Den nya uppgiften Kreditgräns SEK kan anges som Förslag vid ny kund och kommer automatiskt att sättas på varje ny kund som registreras i kundregistret.

Bankavgift vid betalning

För att underlätta kontering vid avbokning av leverantörsfaktura eller kundinbetalning finns möjlighet att ange ett belopp för Bankavgift tillkommer (avbokning) respektive Bankavgift ingår med (kundinbetalning), vilket då automatiskt generar kontering för avgiften på konto angivet i inställningar.

För att aktivera funktionen i leverantörsreskontra, ange konto i inställningar för leverantörer:

För att aktivera funktionen vid kundinbetalning, ange konto i inställningar för kunder:

Leverantörer - OCR-fakturor

Allt fler leverantörer kräver OCR-nummer vid registrering av fakturor på bankens webb. Om man i högre grad sänder in filer till banken för vissa leverantörer kan Winbas varna om fakturanummer som registreras ej är ett OCR-nummer. Inställningen OCR-fakturor på leverantören kan då användas och resulterar i en kontroll av checksiffran av fakturanummer vid registrering.

Utskrifter Administration - Krav / Kontoutdrag

Följande nyheter har tillkommit för hantering av Krav / Kontoutdrag:

Krav / Kontoutdrag - Bildskärm. Kravblanketten kan nu liksom övriga blanketter även skrivas till bildskärm och förhandsgranskas.

Krav / Kontoutdrag - E-blankett. Kravblanketter kan skickas som e-mail via det befintliga förfarandet för e-blanketter som tidigare återfinns på övriga blanketter i Utskrifter Administration. Angivelse av vilka kunder som eventuellt ska mottaga blanketten som e-blankett sker efter att enskilda fakturor eventuellt har bockats bort i dialogen Välj fakturor för utskrift.

Dialogen Välj fakturor för utskrift innehåller nu även en växlingsknapp för att enkelt kunna välja tillbaka alla fakturor som valts bort vid tidigare utskrifter av Krav / Kontoutdrag.

Krav / Kontoutdrag - Uppdelad på leveransadress är ett nytt alternativ i dialogen för att dela upp kundens eventuella leveransadresser på separata blanketter.

Inställningar Kunder - Övrigt - Kravhantering. Genom att i inställningar kunder i avsnittet Kravhantering ange inställningen Föreslå Uppdelad på leveransadress, kommer alltid alternativet Uppdelad på leveransadress tillsammans med Enbart förfallna fakturor att vara föreslaget när Krav / Kontoutdrag ska skrivas ut.

Kravblankett - Leverans namn är ett nytt fält som kan väljas in på kravblanketten på blankettens huvud och som skrivs ut när utskrift sker uppdelad per leveransadress. Fältet Leverans namn återfinns även på blankettens rader där fakturorna är specificerade och kan användas i de fall man inte önskar uppdelning, utan skriver flera leveransadresser på samma blankett.

Utskrifter Administration - Övriga nyheter

Ytterligare nyheter som har tillkommit i Utskrifter Administration i denna version:

Produktetiketter - Blankettext som anges på produkt och normalt används på blanketter kan nu även väljas in och skrivas ut på produktetiketter.

Inneliggande order baseras normalt på levererat antal. Genom att välja in de nya fälten Best.antal, Best.summa och Best.summa SEK kan man istället få orderbeloppen baserat på beställt antal.

Leveransbevakning - Lev.artikelnr är ett nytt fält som kan väljas in i rapporten för utskrift. Leverantörens artikelnr angiven på produkten skrivs ut om beställningen är till huvudleverantören. Om beställningen är till annan leverantör med registrerat alternativt leverantörspris, kommer denna leverantörs artikelnr istället att skrivas ut.

Upparbetad tid - Kostnad är en ny kolumn som kan väljas in i rapporten. Om kolumnen Kostnad väljs in kommer denna att innehålla produkten av antal multiplicerat med ákostnad beroende på utskriftsnivå. Vid slutet av varje avsnitt i utskriftsnivån visas då även summa för denna kolumn.

Innehåll


Nyheter version 2004-06-11

  Gå till www.winbas.com