Version 2007-02-10

Winbas hjälp

Tidigare Nyheter

Nedan följer nyheter i Winbas avseende respektive version i omvänd kronologisk ordning med start från version 2007-01-01.

Version 2007-02-10

Version 2007-01-01

Version 2007-02-10

Momsrapport

Med anledning av den nya momsrapporten för 2007 som börjar användas för redovisning av moms efter den 12:e februari har följande förändringar gjorts:

Grundregister momsrapport konverteras av Winbas uppdateringsprogram vid uppgradering till de nya radnummer som nu används i rapporten. T.ex. kallas de tidigare raderna 11 och 13, nu för motsvarande 05 o.s.v.

Utskriften momsrapport är förändrad till det nya utseendet med bl.a. nya och tillkomna radnummer. Beloppen förs sedan över till blanketten för skattedeklaration i vanlig ordning.

Momsrapporten kan nu även förhandsgranskas på bildskärm. Använd förhandsgranskning på bildskärm i de lägen momsrapporten inte ska uppdateras och konteras automatiskt, eftersom utskriften ska föras över till skattedeklarationen.

Nytt företag i och med denna version kommer att innehålla uppdaterad kontoplan enligt BAS 2007, samt nya konton i momsrapporten, t.ex. vid försäljning av tjänster i annat EG-land.

Inställningar Leverantörer

Följande har tillkommit i inställningar för leverantörer, bl.a. med anledning av den nya momsrapporten:

Fiktiv moms varuinköp EU har utökats med momssatser och kreditkonton för moms 1, 2, 3 - vid användning av flera momssatser på motsvarande 25%, 12% och 6%.

Markeringen avser tillkomna inställningar i avsnittet Fiktiv moms varuinköp EU i denna version

Byggmoms (omvänd moms) har tillkommit med debetkonto och kreditkonto i de fall Byggmoms ska användas fr.o.m. 1:a juli 2007. Se mer utförlig beskrivning av begreppet i följande avsnitt:

Momskod kan anges som förslag vid ny leverantör och kommer då automatiskt att användas vid registrering av nya leverantörer. Standardvärdet vid nya leverantörer är normalt 1, vilket innebär 25 % moms.

Leverantörer - Momskod

Momskod har tillkommit vid registrering av leverantörer. Normalt är momskoden 1 (25 %) vilket innebär att Winbas uppdateringsprogram sätter momskod 1 på alla befintliga leverantörer. Vissa leverantörer såsom försäkringsbolag (momskod 0) och liknande får manuellt sättas till annan momskod, såsom Momsfri vid behov.

Registrering av leverantörsfakturor kommer utöver ordinarie konteringar vid handel med EU med avseende på Fiktiv moms varuinköp EU, att använda momskoden för att föreslå momsbeloppet på en faktura vid registrering efter att fakturabelopp har angivits på svenska leverantörer (landskod SE). Momsbeloppet blåmarkeras och kan då förändras i det enskilda fallet, annars trycks enter för att acceptera förslaget. Oavsett om fiktiv moms används på utländska leverantörer, kan det alltså vara till fördel att ha momskod på leverantören och registrerade momssatser i samband registrering av leverantörsfakturor.

Produkter - Bilder och dokument

Upp till 20 refererande dokument. Tidigare har en bild eller dokument kunnat registreras på varje produkt i produktregistret. I och med denna version kan upp till 20 bilder, övriga dokument såsom PDF:er, eller andra typer referenser till webbsidor m.m. registreras på varje produkt. Till användningsområden hör t.ex. flera bilder till webshop, produktbeskrivningar på olika språk m.m.

Rubriker för typ av dokument. För att underlätta hanteringen för bilder och dokument relaterade till produkterna kan relevanta rubriker anges för varje typ av dokument. På detta sätt kan man lättare avgöra vilken typ av information man har kopplat till en angiven position, alltså upp till 20 st dokument på varje produkt.

Filter för dokumenttyper. När en ny fil ska väljas in på produkten föreslås normalt bildfiler, genom att ange ett annat Filter, kan t.ex. PDF eller andra filtyper väljas som standardalternativ associerat till den aktuella positionen. Detta innebär att när dialogen för att öppna fil som ska kopplas till produkten väljs, kommer den enbart att visa filer av typen som har angivits i Filter.

Information till utvecklare av applikationer mot Winbas:

Winbas Connect sköter eventuella överföringar av bilder till webshop, om andra applikationer används som ska stödja flera bilder, se följande avsnitt riktat till utvecklare för applikationer mot Winbas.

Kunder - Referenser - E-lösenord

I många fall önskas ett personlig lösenord i handeln med kunden, i dessa fall kan lösenord anges på en eller flera av kundens referenser. När t.ex. referensen hos kunden slutar kan referensen (och lösenordet) sedan tas bort. Winbas Connect sköter kontakten med en eventuell webshop eller liknande som använder lösenorden och bestämmer reglerna för hur själva kundens E-lösenord ska användas i kombination med E-lösenord på kundens olika referenser.

Kassa

Följande har tillkommit i denna version med avseende på Kassa:

Betalning av faktura är en ny funktion som betyder att betalning kan göras i kassan av en befintlig faktura när kunden kommer in i butiken med fakturan. Betalning kan då t.ex. göras med kontanta pengar eller med kort. Se följande avsnitt för ytterligare information:

Kontantuttag ur kassa innebär att pengar tas ut ur kassa och bokföringsunderlag för uttaget skapas. Kontantuttag kan göras genom att välja knappen i knappraden eller motsvarande alternativ i menyn Funktioner, alternativt med kortkommandot Alt+F5. Vid kontantuttag anges konto, text och belopp för varje enskild post i uttaget. Funktionen kan närmast beskrivas med en enklare form av kontering med avseende på de uttag som görs.

Kassarapport är en dagrapport som kan skrivas ut när som helst under dagen vid t.ex. nytt skift i kassaterminalen, eller i slutet av dagen för avstämning av kassan. Kassarapporten är ett utkast till fakturajournalen, men innehåller enbart händelser på den aktuella kassan under en dag. Inga uppdateringar med avseende på Bokföringsunderlag eller Bokföring via integration utförs heller i Kassarapport som enbart är en bild över läget i kassan.

Kassarapport kan granskas på bildskärm och eventuellt därefter skrivas ut genom att välja knappen i knappraden eller motsvarande alternativ i menyn Funktioner, alternativt med kortkommandot F9.

Order / Beställning. När en vanlig kundorder (av typen Order / faktura) har skapats med tillhörande beställning, kan ordern tas upp i kassan och antal i beställning visas för varje orderrad i kolumnen Beställs.

På detta sätt kan se antal i beställning, samt hur långt framskriden orderraden är i beställningsledet när man i Kassa tar upp en tidigare skapad order. En färgtoning av antalet i beställning indikerar att produkten ligger i Beställningsunderlag, annars har den gått vidare till en Beställning. När produkten levererats in kommer inte längre antal i beställning att visas på raden.

Genom att högerklicka på en rad i kassa när en order (av typen Order / faktura) visas, kan man även öppna själva beställningunderlaget, eller beställningen med den refererande produkten.

Möjlighet finns då även att göra direktutskrifter, eller maila beställningen direkt från menyn.

Visa parkerade kassaorder för alla användare

Via inställningen Visa parkerade kassaorder för alla användare kan administratören bestämma om tidigare parkerade kassaorder ska kunna tas upp och bearbetas vidare av annan användare för tillfället inloggade i kassan.

Om inställningen aktiveras kommer listan med parkerade kassaorder att innehålla alla parkerade kassaorder, oavsett vem som är inloggad användare i den aktuella kassaterminalen. Vidare kommer kolumnen Signatur att indikera vem som tidigare har skapat kassaordern.

Beställning / Inleverans - Öppna kundorder

När en transaktionsrad aktiveras i Beställning eller Inleverans och denna har en bakomliggande kundorder (ordernr) finns nu möjlighet att direkt öppna, eller skriva ut order i Order / faktura eller Serviceorder. Detta förutsatt att ordern ligger i systemet och inte är slutfakturerad.

Högerklicka på raden. Om det finns en order kopplad till beställningsraden, kommer menyn vid högerklick att indikera detta genom att visa alternativen för t.ex. Direktutskrift.

Öppna eller skriv ut. Vid t.ex. Inleverans kan funktionen användas för att öppna och kontrollera ordern, skriva ut blanketter, och kanske även fakturera den.

Samfakturering

Följande förbättringar har gjorts med avseende på dialogen Samfakturering:

Söklistor kan användas för att välja intervall för kundnummer och fakturakod.

Antal order för samfakturering visas i dialogen i informativt syfte innan man trycker knappen Fakturera. Vid eventuella förändringar i urval och villkor i dialogen, uppdateras informationen om antalet order som kommer att samfaktureras.

Detaljerad information om varje order som kommer att samfaktureras kan visas genom att klicka på statusraden som visar antal order för samfakturering. När listan öppnas visas alla order som kommer att samfaktureras, och genom att trycka på knapplistan kan man även kontrollera order på transaktionsnivå. Listans innehåll kommer att förändras varefter eventuella förändringar i urval och villkor görs i dialogen.

Enbart samfaktureras är en ny kryssruta som i normalfallet är aktiverad och som innebär att enbart order märkta Samfaktureras i Order / faktura kommer att faktureras i körningen. Om detta alternativ väljs bort, kommer krysset Samfaktureras i Order / faktura inte att ha någon betydelse, utan alla order med Samfakturering kommer att faktureras. Detta innebär att om kunden har Samfakturering aktiverad och inställningen är satt på ordern, kommer denna att faktureras oavsett man har angivit krysset Samfaktureras på ordern i order / faktura - Huvud.

Enbart följesedel utskriven har tillkommit i dialogen och om alternativet väljs kommer endast order där följesedel tidigare har skrivits ut att samfaktureras. Att följesedel är utskriven indikerar normalt att godset ska levereras och ordern kan faktureras. Följesedeln har då skrivits ut via direktutskrift i Order / faktura eller i Utskrifter Administration.

Gränsbelopp för faktura kommer fr.o.m. denna version att sparas mellan varje körning, och det senaste använda beloppet kommer att föreslås nästa gång Samfakturering utföres.

F7 - Fakturera kommer nu alltid att efterföljas av en dialog för att bekräfta att samfakturering verkligen ska utföras. Dialogen kommer då att visa det antal order som kommer att samfaktureras beroende på urvalen i dialogen. Om alternativet Enbart samfaktureras har valts bort, kommer effekten av detta att indikeras i dialogen med antal order som kommer att faktureras tillsammans med antal order är märkta Samfaktureras, samt skillnaden mellan dessa antal, d.v.s hur många order som kommer att samfaktureras trots att dessa inte är klarmarkerade.

För ytterligare information se avsnittet:

Strukturer - Beställningsmall / Försäljningsmall

Sedan begreppen Beställningsmall / Försäljningsmall introducerades i version 2007-01-01 har en inställning tillkommit för att styra vilka priser som ska användas när mallarna används.

Föreslå alla priser innebär att både huvudproduktens och ingående detaljers priser kommer att föreslås vid registrering av mallen. Denna inställning kan användas när strukturmallar främst används för t.ex. att lägga till en miljöavgift till den ordinarie produkten och båda priserna alltså ska användas.

Pris enbart från huvudprodukt eller detaljer betyder att det totala priset ska vara antingen huvudproduktens pris, eller summan av de ingående detaljernas pris:

Huvudproduktens pris. Om huvudprodukten har ett pris kommer detta pris att gälla för hela mallen och ingående detaljers pris kommer att vara noll.

Detaljernas pris. Om raden med huvudprodukten inte har ett pris (priset är noll) kommer istället ingående detaljers pris att användas på alla ingående rader i mallen.

Inställningen görs i avsnittet:

För ytterligare information om strukturmallar se avsnittet:

Utskrifter Administration

Följande har tillkommit i denna version med avseende på rapporter och blanketter i Utskrifter Administration:

Beställningsförslag - Leveranstid. Vid utskrift av Beställningsförslag och eventuellt skapande av Beställningsunderlag kan T.o.m. leveranstid anges. Genom att ange en leveranstid på t.ex. tre till fyra veckor framåt, kan beställningsförslaget begränsas med avseende på saldot på inneliggande order längre fram i tiden, t.ex. halvår framåt. Detsamma gäller då även redan gjorda beställningar, som räknas av beställningsförslaget upp till angiven leveranstid.

Periodstatistik - Egna urval på t.ex. kundnummer. Vid utskrift av periodstatistik kan nu egna urval ske på valfritt begrepp vid respektive utskrift av:

Försäljningsstatistik kan förutom tidigare grupp och period nu även skrivas ut på grundval av kundnummer eller annat begrepp i kundregistret.

Produktstatistik kan på samma sätt väljas per produktnummer eller annat begrepp i produktregistret, såsom t.ex. Leverantör angiven på produkten.

Inköpsstatistik kan skrivas ut per leverantörsnummer eller annat begrepp i leverantörsregistret.

Innehåll

Version 2007-01-01

Winbas och Windows Vista

Winbas är nu utprovat och godkänt för att köras med det senaste operativsystemet Windows Vista. Använd denna version av Winbas eller senare om Windows Vista ska användas tillsammans med Winbas.

Bl.a. har gränssnittet gåtts igenom så att alla fönster visas korrekt.

Installationsprogram för server och klient har uppgraderats liksom vissa registerinställningar.

Teman för utseenden motsvarande tidigare även Windows XP används även i Winbas, t.ex. när det gäller knappar, inmatningsfält och kryssrutor.

Liksom när Windows XP används, kan detta utseende även kopplas bort om så önskas:

Notera. Beroende på konfiguration av säkerhet och User Account Control i Windows Vista, kan inte installationsprogram av olika typer i alla lägen kommat åt delade serverenheter från klienten. Om så är fallet, kör serverinstallation på filservern och sedan klientinstallation på respektive klient som vanligt.

Prisgrupper

Prisgrupper är nytt begrepp som kan användas som komplement till nuvarande produktgrupper i de fall man avser att använda produktgrupp mer som bokföringsgrupp och ha separat grupptillhörighet med avseende på produkternas prissättning i Specialprislistor.

Prisgrupper är ett separat register där prisgrupperna läggs upp. Prisgruppen sätts därefter på produkterna och används sedan på t.ex. specialprislistor vid prissättningen. För att underlätta en eventuell övergång till prisgrupp, kommer Winbas uppdateringprogram att kopiera befintliga produktgrupper till prisgrupper och även sätta dessa på produkterna som idag har produktgrupp registrerad. Detta innebär att man kan ändra inställningen till prisgrupp, och därefter jobba vidare med gruppbegreppen utan att påverka nuvarande prissättning.

Inställningar produkter

Följande inställningar har tillkommit bl.a. med avseende på prisgrupper beskrivna ovan:

Använd prisgrupp. Genom att aktivera inställningen Använd prisgrupp i inställningar för produkter kommer prissättning att styras till prisgrupp, snarare än standardinställningen produktgrupp.

Prisgrupp på nya produkter. Som ett eventuellt förslag vid registrering av nya produkter kan prisgrupp anges och registreras då automatiskt.

Spärra rabatter på nya produkter. Om nya produkter i huvudsak avser s.k. "nettoprodukter", alltså en produkt med låg marginal kan alternativet Spärra rabatter automatiskt användas vid registrering av nya produkter.

Kund-, produkt- och leverantörsgrupper - Ingår i grupp

Liksom i prisgrupper som visas i figuren ovan finns nu möjlighet att visa vilka t.ex. produkter som ingår i en produktgrupp överallt där en grupp kan väljas. Om man t.ex. registrerar en grupp på en produkt, kan man samtidigt välja en förteckning över andra produkter som ingår i denna grupp med hjälp av knapplistan till vänster i skärmlistan. Se Produkgrupper för ytterligare illustration:

Kunder - Nya dialoger för fakturakund / fakturakod

Fakturakundnr. I de fall man avser att ha samma fakturakund på alla order på kunden sätts fakturakundnr automatiskt från den registrerad på kunden.

Vid ändring av fakturakund på befintlig kund i kundregistret erbjuds nu möjlighet att även förändra tidigare fakturakund på redan registrerade offerter, order eller serviceorder på den aktuella kunden.

Fakturakod. Vid ändring av fakturakod på en befintlig kund kan nu även fakturakod på redan registrerade offerter, order eller serviceorder förändras, som t.ex. ska faktureras med den nya fakturakoden på kunden i fråga.

Specialprislistor - Nya dialoger för rabatter

Spärra kvantitetsrabatt. Begreppet Föreslå Spärra kvantitetsrabatt används för att föreslå Spärra kvantitetsrabatt på nya transaktioner i specialprislistan.

Vid ändring av kryssrutan Föreslå Spärra kvantitetsrabatt på en specialprislista med redan registrerade transaktioner, ges nu möjlighet att även förändra Spärra kvantitetsrabatt på befintliga transaktioner.

Addera till generell rabatt på kund. Vid ändring av kryssrutan Föreslå Addera till generell rabatt på kund på en specialprislista med registrerade transaktioner, ges möjlighet att även förändra Addera till generell rabatt på kund på redan befintliga transaktioner.

Generell prisändring - Valfria urval baserat på produktregistret

Normalt görs ett urval på standardvalen produkt, grupp och leverantör vid Generell prisändring. Istället för att ange ett intervall för leverantör registrerad på produkten tillsammans med de övriga standardvalen, kan man nu genom att klicka på rubriken Leverantör, förändra själva urvalsbegreppet till något annat än leverantör - t.ex. leverantörens artikelnummer.

Ytterligare egna urval baserat på själva produktregistret kan då göras på detta sätt, t.ex. ger detta möjlighet att ta fram ett visst intervall på själva priset i en prislista (1 till 9), eller prisgrupp i de fall dessa används.

Prisrapport - Valfria urval baserat på produktregistret

Som ett komplement till standardvalen produktnummer och produktgrupp när funktionen Urval väljs i prisrapport kan produktgrupp ändras på motsvarande sätt till prisgrupp eller annat begrepp i produktregistret. För ytterligare beskrivning se avsnittet:

Produkter - Volym

Volym på produkter. Volym är ett nytt begrepp som har tillkommit i Produkter och kan användas på produkten när angivelser i t.ex. kubik eller liter m.m är mer relevant än det befintliga begreppet Vikt, t.ex. vid fraktvolymer och liknande. Volym och Vikt kan användas tillsammans på produkten, eller enskilda produkter kan anges med vikt och andra med volym o.s.v.

Volym vid order. Begreppet Volym hanteras på samma sätt som vikt när det gäller t.ex. olika summeringar på order vid försäljning, beställning och utskrifter på blanketter.

Volym på blanketter. Följande har tillkommit på blanketternas Rader respektive Sidfot med avseende på volym:

Fält

Beskrivning

Anmärkning

Volym

Transaktionens volym, produktens volym multiplicerat med det levererade antalet.

Egenskaper Decimaler

Ordervolym

Orderradens volym baserad på beställt antal snarare än levererat antal.

Används enbart på orderbaserade blanketter.

Fält

Beskrivning

Anmärkning

Volym

Den totala volymen på en offert, order, serviceorder, faktura eller beställning.

Egenskaper Decimaler

Ordervolym

Orderns totala volym baserad på beställt antal snarare än levererat antal.

Används enbart på orderbaserade blanketter.

Produkter - Söklista på Lev.artikelnr

Tidigare har man varit hänvisad till att selektera, eller sortera i den vanliga söklistan för produkter för att få fram en produkt med hänvisining till Leverantörens artikelnr på huvuvudleverantören.
I och med denna version kan man via ta fram en söklista baserat på leverantörens artikelnr genom att trycka pil-höger vid Lev.artikelnr i Produkter.

Är ingen leverantör vald, kommer alla produkter med ett registrerat Lev.artikelnr visas i söklistan.

Är en leverantör tidigare vald, kommer enbart produkter med denna leverantör att visas i söklistan.

Är ingen produkt tidigare vald, kommer produkten att väljas in när man väljer det alternativa numret i söklistan.

Strukturer - Kommentar på detalj

Kommentar kan nu anges individuellt på strukturnivå i produktens struktur vid strukturhantering i Winbas. Denna kommentar kan då variera på samma detaljprodukt beroende på i vilken struktur produkten ingår. Kommentaren på strukturen kan t.ex. utgöra en jobbeskrivning för tillverkande företag, eller annan information som man t.ex. önskar ha ut på blankett.

Föreslagen kommentar från produktens struktur kommer därefter att kunna förändras på respektive strukturtransaktion vid Beställning, Offertregistrering, Serviceorder, Kassa eller Order / faktura.

När en struktur skrivs ut på blankett, kommer även kommentaren på strukturdetaljen att skrivas ut, förutsatt att fälten kommentar är valt i blankettens design.

Strukturer - Beställningsmall / Försäljningsmall

Beställningsmall / Försäljningsmall är två nya begrepp som kan anges på strukturens detaljavräkning, och som innebär att när raden med en mall anges vid registrering, kommer istället för att en traditionell struktur skapas - hela mallen att föreslås på ordern. D.v.s har t.ex. försäljningsmall angivits på en struktur, kommer alla underliggande strukturrader istället att registreras som vanliga orderrader direkt i transaktioner i Order / faktura.

Lagerjustering - Import av textfil

Ny funktion för att läsa in lagerjustering eller lageromflyttning via textfil, skapad exempelvis i Excel - har tillkommit i Lagerjustering. Filen är antingen tabseparerad eller i excelformat och innehåller enbart produktnummer och förändrat antal när inte lagerplatser används. Om lagerplatser används anges lagerplats och eventuellt även Till lagerplats vid lageromflyttning.

För ytterligare information se avsnittet:

Import av textfiler - Excelformat och förhandsgranskning

Liksom i Lagerjustering beskriven ovan har även import av filer till Inventering, Specialprislistor och Beställningsunderlag utökats med följande funktionalitet:

Excelformat (.xls) kan nu användas direkt vid inläsningarna av filer om så önskas. Detta innebär att ett eventuellt kalkylblad i Excel inte behöver sparas som tabseparerad fil innan inläsningen kan påbörjas.

Förhandsgranskning av fil kan göras i import-dialogen när en fil har valts för inläsning. Detta för att lättare kunna säkerställa att korrekt fil kommer att läsas in när dialogen bekräftas med OK.

Kassa - Anpassa kunduppgifter

I och med denna version finns möjlighet att anpassa nedre delen av kassafönstret där kunduppgifterna visas, alltså motsvarande orderhuvudet. Utöver standardfälten kundens nummer, namn, referens och kommentar, finns möjlighet att välja in fält såsom Vår referens vid kassahantering - eller Godsmärke, Er order, Leveransadress och ytterligare adressuppgifter i de fall Kassa används mer som snabborder.

Utskrifter Administration

Följande har tillkommit i denna version med avseende på rapporter och blanketter i Utskrifter Administration:

Kundreskontra - Egna urval på t.ex kundgrupp. Vid utskrift av kundreskontra kan nu egna urval ske på valfritt begrepp på kunden. Ett eget urval innebär att man anger ett intervall på ett valfritt fält i kundregistret, t.ex. Grupp för att få ett en reskontra på en eller flera kundgrupper, eller fr.o.m - t.o.m. Fordrankonto som exempelvis kan vara användbart för avstämningen om man använder sig av factoring.

Lev.reskontra - Egna urval kan på motsvarande sätt även göras vid utskrift av reskontra på leverantörssidan. Välj t.ex. Grupp, eller Landskod för att få ut reskontra för ett land, eller Attestsignatur för att få ut leverantörer märkta med en viss signatur för attestering.

Prislistor - Egna urval på grundval av produktregistret kan göras vid val av utskrift av prislistor från produkten. Detta innebär prislistor kan väljas baserat på prisgrupp (se ovan), eller t.ex. inom ett intervall av leverantörer, leverantörens artikelnummer, eller i ett visst intervall på själva priset.

Figuren kommer att skapa en rapport med alla produkter som har ett utpris mellan 500 och 1000 i prislista 1.

Produktutskrift. Ett antal nya fält har tillkommit i rapporten Produktutskrift. Utöver begreppen Prisgrupp och Volym som tidigare har nämts som nyheter i denna version i artiklarna ovan, kan t.ex. kolumnerna som indikerar Textprodukt, Inaktiv produkt eller Spärra rabatter väljas in i rapporten.

Krav / kontoutdrag - Ert VAT/Org.nr kan nu även väljas in i designen på kravblanketten för utskrift av kundens VAT eller organisationsnummer bl.a. för att underlätta vid inkassohantering.

Inneliggande offert - Urval på säljare. Vid utskrift av rapporten Inneliggande offert kan utskriften nu begränsas genom att ange ett intervall för urval av en eller flera säljare med fr.o.m - t.o.m Säljare.

Betalningsförslag - Summa i valuta. Utskriften av betalningsförslag summerar nu även beloppen i kolumnen Att betala som avser eventuell utländsk valuta vid utrikes betalning, liksom tidigare summering av kolumnen Att betala SEK. Summeringen sker både per leverantör, per betalningssätt och för hela betalningsförslaget om kolumnen är invald i listan. Om olika valutor används i betalningsförslaget, betraktas summan som en s.k. hash total, som är en summering av alla olika valutor och som utgör en kontrollsiffra vid eventuell överföring och utskrift av listan.

Bokföring via integration - Föreslår senaste val. Vid utskrift av fakturajournaler och bokföringsunderlag kommer alternativet Bokföring via integration att föreslås baserat på senaste val per användare för den aktuella utskriften.

Välj blanketter / etiketter - Föreslår senaste val. När blanketter skickas som e-mail eller av andra skäl ska väljas enskilt vid utskriften, kommer senaste alternativ att föreslås i kryssrutan Välj blanketter för utskrift för den aktuella blanketten. Detta gäller även alternativet Välj etiketter för utskrift som erbjuder möjlighet att exkludera etiketter i ett urval.

Design av etiketter - Toppmarginal. Det tidigare begreppet marginalfaktor i design av etiketter som användes för ange minskning i höjdled i förhållande till etikettarkets greppkanter, har nu ersatts med måtten för Toppmarginal respektive Bottenmarginal. Detta gör det lättare att designa in fälten i förhållande till eventuell greppkant i arkets topp och då angiven toppmarginal.

Innehåll


Nyheter version 2006-11-20

  Gå till www.winbas.com