Version 2007-11-14

Winbas hjälp

Tidigare Nyheter

Nedan följer nyheter i Winbas avseende respektive version i omvänd kronologisk ordning med start från version 2007-06-26.

Version 2007-11-14

Version 2007-06-26

Version 2007-11-14

Winbas med SQL Server 2005

I och med denna version finns möjlighet att köra Winbas tillsammans med databasen SQL Server 2005. Befintligt företag kan via skapande av nytt företag uppgraderas till SQL Server 2005.

Eventuellt byte av databas i ett eller flera företag kräver även byte av befintlig licenskod. Kontakta Winbas support för ny licenskod och resonemang kring ett eventuellt byte av databas för den aktuella verksamheten.

Arbetsgrupper

Arbetsgrupper är ett nytt koncept för att organisera användare i t.ex. geografisk placering eller där arbetsuppgifter gör att man kan dela vissa typer av inställningar. T.ex. kan en arbetsgrupp dela ett gemensamt skrivbord i Winbas, eller andra typer av personliga inställningar där det räcker att underhålla själva gruppen, istället för att utföra likartade inställningar för flera användare. En arbetsgrupp kan även dela en lagerplats eller leveransadress vid en gemensam geografiskt placering.

En arbetsgrupp kan även innebära att lagerplats kan anges vid programstart när användare är verksamma på flera olika platser, t.ex. när kassapersonal roterar runt och jobbar i olika butiker olika dagar. I detta fall kommer dialogen Ange lagerplats vid programstart att visas.

Användare och rättigheter

Följande har tillkommit vid hantering av användare och rättigheter. Eftersom en del nya alternativ har tillkommit kan man nu även storleksförändra dialogen och maximera fönstret.

Telefon och e-mail kan registreras på användaren och sedan användas t.ex. på blanketter med hänvisning till Vår referens. På blanketten väljs då de nya fälten Vår ref. telefon och Vår ref. e-mail in i blankettens design.

Design av utskrifter kan nu beläggas med rättighet för att öppna och förändra designen av listor och rapporter samt blanketter. Dessa rättigheter kan som tidigare övriga rättigheter även sättas per installerade företag.

Databasverktyg finns nu även med som rättighet för att kunna utföra operationer kopplade till databasverktyg. Administratören kan då alltså bestämma vilka användare som ska ha tillgång till databasverktyg för olika befintliga företag.

Utskrifter Administration omfattar nu även t.ex. separata rättigheter för utskrift av Plocksedel och Fraktsedel, som tidigare har varit kopplade till rättigheten för Följesedel. Detta innebär t.ex. att vissa användare inte behöver få dessa alternativ automatiskt föreslagna för utskrift vid ny order enligt inställningar för order.

Borttagningslogg

Borttagningslogg är ny funktion för ökad spårbarhet vid borttagning av t.ex. order, samt även borttagningar och byten av nummer för kunder, produkter och leverantörer. Loggen kan alltså användas för att t.ex. spåra ett tidigare produktnummer som har bytt nummer, och används även av t.ex. webshop får att hålla reda på utförda borttagningar och byten som har gjorts i systemet.

Räntefakturering

Följande förbättringar har gjorts med avseende på dialogen Räntefakturering:

Söklistor kan användas för att välja intervall för kundnummer och eventuell valutakod.

Valuta kan nu även anges i dialogen om man avser att fakturera räntetransaktioner med en specifik valutakod.

Antal transaktioner för räntefakturering visas i dialogen i informativt syfte innan man trycker knappen Fakturera. Vid eventuella förändringar i urval i dialogen, t.ex. med avseende på kunder - uppdateras informationen om antalet räntetransaktioner som kommer att faktureras.

Detaljerad information om varje transaktion som kommer att räntefaktureras kan visas genom att klicka på statusraden i dialogen som visar antal transaktioner som ska faktureras.

OCR-nummer på blanketten kan dessutom nu även väljas in på blankettens rader och då med avseende på ingående fakturors OCR-nummer som är föremål för räntefakturering.

Serviceorder

Följande har tillkommit i denna version med avseende på Serviceorder:

Selektering kan nu utföras på valfria sökbegrepp för att ta fram inneliggande serviceorder, detta som ett komplement till att använda söklistan för t.ex. ett specifikt ordernummer eller serienummer. Selektering kan t.ex. användas för att ta fram en serviceorder på grundval av någon adressuppgift eller del av text i Anmälan, Åtgärd eller Kommentar.

Fast leveransadress på beställaren. Om Beställare är kopplad till kundregistret och kunden har en registrerad Fast leveransadress, kommer den fasta leveransadressen automatiskt att föreslås som leveransadress när kunden väljs i Serviceorder.

Den korresponderande skärmlistan för val av leveransadress på kunden vid knappen Pil-ner, kommer nu även att spegla leveransadresser på Beställaren om Beställare är kopplad till kundregistret.

Automatisk uppdatering av leveransadress. Uppgifterna i Leveransadress som automatiskt sätts till beställarens adressuppgifter om inget annat har angivits när serviceordern sparas, kommer nu även automatiskt att hållas uppdaterade i de fall befintlig order förändras med avseende på beställarens adressuppgifter. Om ingen annan leveransadress har angivits, och ingen fast leveransadress föreslagits - kommer alltså alltid leveransadressen vara samma som beställaren.

Följande meddelanden kan då visas när fliken leveransadress väljs:

Denna status är standard och meddelandet visas vid ny serviceorder och indikerar att uppgifterna i Beställare kommer att sättas som leveransadress när ordern sparas. När befintlig order tas fram indikeras att adressuppgifterna är samma som de uppgifter som förekommer på Beställaren.

Meddelandet visas i fliken leveransadress när en fast leveransadress har föreslagits på grundval av beställarens leveransadresser på en ny serviceorder.
Funktionen Använd beställare kan då användas om man avser att istället använda beställarens uppgifter även som leveransadress.

Meddelandet anger status på en befintlig serviceorder och innebär att adressuppgifterna i leveransadress har förändrats i förhållande till uppgifterna i Beställare.
Klicka även i detta fall på Använd beställare för att istället använda beställarens uppgifter även som leveransadress.

Statistikperioder - Skapa perioder automatiskt

När ett nytt statistikår ska påbörjas i administrationen kan nya perioder för året behöva registreras. Detta har tidigare inneburit manuell registrering av åtminstone 12 perioder och tillhörande datumintervall.

Istället för att registrera varje statistikperiod för det nya året manuellt, kan detta nu skötas automatiskt genom funktionen:

Funktionen kan även användas för att skapa avräkningsperioder i de fall transporter används.

Kundinbetalningar - Inbetalningar BgMax - Postförskott m.m

Inbetalning med tjänsten Bankgiro Inbetalningar enligt BgMax har nu ett mer utvecklat stöd för betalningstransaktioner utan specificerade fakturanummer eller OCR-nummer. Detta gäller t.ex. sändningar via packsoft och redovisningstransaktioner från posten till bankgirot i samband med postförskott.

Inleveransbokföring / Visa ej bokförd reskontra i kontosaldo

I de fall Inleveransbokföring används i kombination med bokföringsinställningarna Direktbokföring och Visa ej bokförd reskontra i kontosaldo, kommer nu även ej bokförda transaktioner i samband med inleveransbokföring att påverka saldon i rapporter såsom balansrapport och resultatrapport.

Detta innebär alltså att fakturajournal för inleveranser ej behöver skrivas ut för att konteringar som härrör till inleveransbokföring ska visas i t.ex. bokföringsrapporter och Listan med konteringar och kontosaldo.

Transporter

Följande har tillkommit i denna version i avsnittet Transporter, bl.a. med anledning av justeringar gällande byggmoms för åkerier och andra transportföretag:

Blankettavräkning. Den s.k. åkaravräkningen i blankettform innehåller nu även kolumnen momskod specificerad på raderna samt uppdelning av summan i avsnittet Totalt inkört per momskod, detta för att mottagaren lättare ska kunna kontrollera summan mot momsen.

Blankettavräkning till bildskärm. Det nya alternativet Granska blanketter på bildskärm i dialogen innebär att en förhandsgranskning av blanketterna kan göras på bildskärm, istället för utskrift till skrivare. Detta alternativ ger en möjlighet att kontrollera materialet innan själva utskriften till skrivaren och betyder samtidigt att man slipper använda pdf-skrivare och liknande i de fall man inte önskar materialet på skrivaren.

Definitiv avräkning - Skapa leverantörsfakturor. Den fiktiva momsen (enligt omvänd skattskyldighet) som skickas med avräkningen till leverantörsreskontran bygger nu på fakturabelopp på avräknade rader med momskod 0, och inte som tidigare på avräknat belopp i version 2007-06-26.

Fakturering. Fakturering av transportsedlar innebär nu även en uppdelning till flera fakturor till kunden i de fall transaktionerna på kunden är registrerade på olika momskod, t.ex. en momsfri och en med t.ex. 25 % moms. Detta är exempelvis fallet när en och samma kund både är föremål för vanlig moms samtidigt som byggmoms (omvänd skattskyldighet), då kunden ofta inte kan ta emot en faktura med blandad moms.

Utskrifter Administration - EU-rapporter

Rapporterna Intrastat införsel, Intrastat utförsel och Kvartalsredovisning kan nu även förhandsgranskas på bildskärm innan eventuell utskrift till skrivare.

Rapporterna kan nu också skrivas till fil, och då främst i syfte att använda elektronisk rapportering av Intrastatuppgifter till Statistiska centralbyrån (SCB) med programvaran IDEP/CN8 som tillhandahålls kostnadsfritt av SCB. Intrastatuppgifter exporteras alltså från Winbas till programvaran som därefter används för automatisk rapportering till SCB.

För ytterligare information från SCB och nedladdning av programvaran, se avsnittet:

Innehåll

Version 2007-06-26

Order - Delleverans

Funktionen Delleverans som återfinns i Order / Faktura eller vid leverans från Kassa, hanterar delleveranser som sker fram till fakturering. Funktionen aktiveras när en transaktion delvis har levererats med ett antal som underskrider det beställda antalet på transaktionen.

För ytterligare information om hanteringen kring delleverans se avsnittet:

Order / Faktura - Summarad vid delleverans

Normalt visas belopp i summaraden, såsom Vikt, Netto och Summa i Order / faktura baserat på levererat antal vid delleverans. Det är också dessa uppgifter som visas t.ex. på fraktsedel. I vissa lägen är man mer intresserad av ordern baserat på beställt antal, t.ex. när levererat antal är nollställt, eller när man som säljare vill se ordern baserat på vad som är beställt i sin helhet.

När en order är föremål för delleverans, kommer flikarna för Beställt och Levererat att visas i summaraden. I normalläget är fliken Levererat aktiverad, vilket betyder att summaraden är baserad på levererat antal enligt standard.

Genom att välja fliken Beställt, kommer istället summorna att visas med avseende på beställt antal oavsett vad som ska levereras. Ändring av fliken hanteras som en inställning per användare, vilket innebär att Beställt kommer att gälla, fram tills man ändrar tillbaka.

Order / Faktura - Avgift - Manuell registrering

Avgift vid försäljning i t.ex. Order / faktura som tidigare har varit reserverad för automatiskt uppdatering beroende på avgift på orderns ingående produkter, kan nu även också manuellt sättas i orderns summarad. Avgiften kan sedan rubriceras på blanketten med valfri text beroende på användningsområde.

Detta innebär att begreppet Avgift fr.o.m. denna version kan användas på i princip två olika sätt, dels automatiskt via produkternas inställningar, och dels genom manuell hantering på ordern. Manuell hantering kan då t.ex. användas vid emballagekostnader ej kopplade till orderns ingående produkter och där uppgifterna för faktureringsavgift och frakt används för andra ändamål.

Kassa

Följande har tillkommit i denna version med avseende på när vanliga kundorder av typen Order / faktura skapas genom Kassa:

Direktutskrifter. När en vanlig kundorder skapas i Kassa finns möjligheten att dels öppna själva ordern i Order / faktura, samt att göra direktutskrifter av orderbaserade blanketter. Fr.o.m. denna version kommer inte direktutskrift att ske om man väljer att öppna ordern, utan utskriftsalternativen föreslås istället i Order / faktura och utskrift sker då istället efter att eventuella förändringar har gjorts.

Om man väljer att inte öppna ordern, kommer föreslagna och eventuellt förändrade utskriftsalternativ att ske direkt när bekräftar dialogen.

Om man istället öppnar ordern, kommer föreslagna och eventuellt förändrade utskriftsalternativ att föreslås i Order / faktura. Utskriften sker sedan från Order / faktura efter att eventuella kompletteringar har gjorts på ordern och den sparas.

Levererat antal / Antal i kassa. Normalt sätts levererat antal lika med beställt antal på kundorder när den skapas från Kassa, t.ex. i samband med beställning. Fr.o.m. denna version kommer inställningen Levererat antal sätts till Beställt antal att styra huruvida orderns levererade antal ska sättas till beställt. Detta på samma sätt som inställningen styr detta förhållande vid registrering i Order / faktura. D.v.s. om inställningen kopplas bort kommer kundorderns lev.antal (Kassaantal) att vara noll, och fylls i stället i manuellt i samband med leverans / fakturering.

Inställningar Produkter - Föreslå kommentar

Traditionellt föreslås produktens beställningstext / försäljningstext som kommentar vid beställning respektive försäljning i t.ex. Order / faktura. Genom att använda de nya inställningarna Föreslå produktens beställningstext vid beställning och Föreslå produktens försäljningstext vid försäljning, kan man ändra detta förhållande vid inköp respektive försäljning.

I de fall man främst avser att använda t.ex. försäljningstexten till andra ändamål, och därmed reservera orderkommentaren för annan typ av information kan man koppla bort detta förslag.

Om man väljer att generellt koppla bort förslaget av produktens t.ex. försäljningstext, kan man fortfarande i det enskilda fallet använda alternativet Kopiera in försäljningstext från produkt genom att högerklicka på kommentaren i exempelvis Order / faktura. Alternativet visas när det finns en försäljningstext och ingen kommentar tidigare är angiven.

Produkter - Utländsk benämning - Rubriker enhetsantal

I de fall enhetantal används på produkterna kan nu utländsk benämning anges för rubrikerna på enheterna om dessa ska skrivas ut på blanketter till utländsk kund.

Leverantörer och betalningar

Följande har tillkommit i Winbas med avseende på betalning av leverantörsfakturor och tillhörande korrespondens med Bankgirot och Plusgirot:

Utlandsbetalning i flera valutor. I avsnittet Bankuppgifter utlandsbetalning vid fler valutor anges kompletterande bankuppgifter för alternativa valutor i de fall betalning kan ske i olika valutor till en och samma leverantör. Detta är ett komplement till leverantörens ordinarie bankuppgifter vid utlandsbetalning som används när betalning sker i den valuta som är registrerad på leverantören.

Förbättrad hantering av kreditfakturor. Betalningsförslag har tidigare inkluderat alla fakturor när det totala beloppet kompletterat eventuell kreditfaktura. D.v.s. har man haft en större kreditfaktura än en annan debetfaktura på samma leverantör, har inte fakturan föreslagits för betalning. Fr.o.m. denna version kommer i dessa fall kreditfakturan att räknas av upp till beloppet för en eller flera debetfakturor. För utförlig information om betalningsförslag med kreditfakturor se avsnittet:

Plusgirobetalningar i Leverantörsbetalningar. I och med denna version ges stöd för att utföra betalningar till leverantör med enbart plusgirokonto via bankgirot. D.v.s. när leverantören saknar bankgironummer och är kodad med Telebankgiro inrikes (TBI), kommer istället en plusgirobetalning att ingå i filen på leverantörens plusgirokonto.

Bankgirobetalningar via Plusgirot. På motsvarande sätt kan man nu även utföra betalningar till leverantör med enbart bankgironummer via Plusgirots fakturabetalningsservice. När leverantören saknar Plusgironummer och är kodad med Telepostgiro inrikes (TPI), kommer istället en plusgirobetalning att ingå i filen på leverantörens bankgironummer.

Autogiro

Funktionerna kring Autogiro som används på kunder märkta för betalning med Autogiro har vidareutvecklats på följande sätt i denna version:

Utskrifter Administration - Autogiro

Utskriften Autogiro har kompletterats med en fil som motsvarar innehållet i utskriften. Den skapade filen skickas sedan till Bankgirocentralen som drar fordran direkt från kunden när fakturan förfaller. Till nyheterna hör även möjlighet att skicka fakturans OCR-nummer (istället för fakturanummer), samt första betaldatum hos bankgirot.

Utskriften Autogiro kan nu även förhandsgranskas på bildskärm innan filen skapas och uppdatering av autogiro ska ske. För ytterligare detaljer om utskriften och filen Autogiro se avsnittet:

Kundinbetalningar - Återredovisning av Autogiro

Vid erhållandet av redovisning över betalningsuppdrag i filformat från Bankgirot, läses filen i Kundinbetalningar och utförda betalningar kan därefter uppdateras.

Kundinbetalningar - Bankgiro - Inbetalningar enligt BgMax

Bankgiro Inbetalningar enligt BgMax är ytterligare ett alternativ som har tillkommit som alternativ vid inläsning av filer till Kundinbetalningar.

Detta tillsammans med tidigare OCR-inläsningar och ovan nämnda återredovisning av autogiro.

Bankgiro Inbetalningar (BgMax) lanserades den 1 mars 2006 och är en heltäckande inbetalningstjänst för hantering av inbetalningar och avstämningar i kundreskontra som stöder olika typer av inbetalningar som kommer via Bankgirot.
Winbas har i och med denna version ett utvecklat automatiserat stöd för BgMax, t.ex. när avsändaren anger flera fakturanummer i texten för samma betalningspost, slår ihop flera fakturabelopp eller gör avdrag för kreditfakturor.
För ytterligare information om aktivering av tjänsten gå till www.bgc.se.

Utskrifter Administration - Rapporter

Följande har även tillkommit i denna version med avseende på rapporter i Utskrifter Administration:

Inventeringsunderlag - Utskrift per lagerplats. I de fall lagerplatser används vid utskrift av Inventering med alternativet Inventeringsunderlag finns nu även möjlighet att skriva underlaget för en specifik lagerplats. Utskriften kan då dels ske på alla lagerplatser, vilket kommer att visa produktens totala lagersaldo på rapporten som tidigare, eller en enskild lagerplats som då visar lagersaldot på den angivna lagerplatsen.

Lagervärdering - Ny kolumn lagerplats. Om man främst använder lagerplatsbegreppet som s.k. batcher, snarare än t.ex. geografisk placering kan Lagerplats väljs in som kolumn i rapporterna Lagervärdering och Lagervärdering FIFU, detta som ett komplement till det befintliga urvalet som kan ske per lagerplats. I fallet Lagervärdering FIFU kommer transaktioner att specificeras med lagerplats i utskriften, och i listan Lagervärdering kommer rader att skrivas ut på grundval av berörda lagerplatser, snarare än summeringen av själva produkten om kolumnen inte har valts i rapporten. Listan Lagervärdering kan alltså innehålla flera rader per produkt när kolumnen Lagerplats har valts in.

Detaljstatistik - Nya kolumner i rapporten. I och med denna version finns möjlighet att välja in ett antal nya kolumner i rapporten Detaljstatistik.

S:a TG (summa täckningsgrad) följer den tidigare befintliga kolumnen S:a TB (summa täckningsbidrag) vad gäller t.ex. villkor om TB ska skrivas ut på listan, och visar TG i procent beroende på vilka utskriftsnivåer som har valts i rapporten.

Spec Datum visar transaktionens datum och används om utskriften är Specificerad med transaktioner.

Spec TB visar transaktionens täckningsbidrag och används om utskriften är Specificerad med transaktioner och alternativet TB skrivs ut är valt i dialogen.

Spec TG visar transaktionens täckningsgrad i procent och används om utskriften är Specificerad med transaktioner och alternativet TB skrivs ut är valt i dialogen.

Spec Projekt visar ett eventuellt projekt registrerat på transaktionen och används om utskriften är Specificerad med transaktioner.

Beställningsförslag - Tillverkningsantal och Reserverat. Rapporten ger nu möjlighet att välja kolumnerna Tillv.antal och Reserverat i som i sin tur ligger till grund för det föreslagna antalet att beställa. Vid eventuell angivelse av T.o.m. leveranstid kommer dessa antal samt även Orderantal och Beställt antal att spegla saldot på inneliggande order och beställningar med avseende på angiven leveranstid.

Utskrifter Administration - Blanketter

Följande har även tillkommit i denna version med avseende på blanketter i Utskrifter Administration:

Blanketter - Utskriven av. På alla beställnings- och försäljningsblanketter finns nu möjlighet att välja in namnet på den användare som utfört utskriften av blanketten. Om denna uppgift önskas på någon blankett väljs fältet Utskriven av in på sidhuvudet i blankettens design.

Försäljningsblanketter - Avgift per rad. Avgift per rad kan nu väljas in i designen på alla försäljningsblanketter som ett komplement till total avgift summerad på alla ingående produkter i blankettens sidfot. Uppgiften kan t.ex. väljas in på ordererkännande eller faktura och specificerar då avgiften för respektive produkt belagd med avgift som automatiskt registrerats på ordern.

Följesedel, plocksedel, fraktsedel - Tidigare levererat antal. Den tidigare befintliga uppgiften Rest.antal har nu i samband med delleverans kompletterats med Tidig.lev.antal som i visar summan av tidigare delleveranser på transaktionen om fältet väljs in på blanketten i avsnittet Rader.

Följesedel, plocksedel, fraktsedel - Sidfot vid delleverans. Som komplement till uppgifter som visar det ackumulerade levererade värdet i blankettens sidfot, kan nu uppgifter väljas in med avseende på den enskilda delleveransen.

Figuren visar invalda uppgifter för delleveransen längst ner, och motsvarande baserat på det beställda antalet på första raden. I mitten återfinns uppgifter avseende det totala ackumulerade levererade antalet.

S:a dellev.antal visar det totala levererade antalet för delleveransen, till skillnad från S:a lev.antal som visar ackumulerat levererat antal (summan av delleveranser).

Dellev.netto anger totalt nettobelopp för den enskilda leveransen, till skillnad från Netto som visar det ackumulerade levererade värdet.

Dellev.vikt är leveransens totala vikt baserad på det dellevererade antalet, snarare än det ackumulerade levererade antalet i Vikt.

Dellev.volym visar den enskilda leveransens totala volym baserad på delleveransens antal.

Inleverans

Funktionerna kring Inleverans har i denna version förbättrats på följande punkter:

Senaste beställningar. Funktionen Mina senaste beställningar, alltså listan med senaste beställningar vid pil höger är bättre visualiserad och nås genom att klicka på rubriken / pilen eller trycka alt+pil-höger.

Komplett inleverans hanterar nu även eventuellt tidigare registrerade levererat antal på transaktionen med avseende på summa.

Knappen Återställ är nu aktiverad i dialogen och används för att blanka beställningshuvudet med leverantör samt transaktioner, till skillnad från Avbryt som fr.o.m. denna version bara blankar själva transaktionsraden.

Knappen Återställ fungerar nu även som en förhandsgranskning av de transaktioner som kommer att uppdateras när fönstret Inleverans stängs. D.v.s. har flera beställningar bearbetats, kanske tillsammans med andra transaktioner utan tidigare beställning, kommer alla rader som kommer att uppdateras att visas i skärmlistan. Detta även beroende på Menyn Visa i fönstrets statusrad.

Menyn Visa i fönstrets statusrad används för att bestämma vilka transaktioner som ska förhandsgranskas med knappen Återställ, samt om transaktioner för alla användare, eller enbart inloggad användares transaktioner ska visas i skärmlistan och eventuellt även uppdateras.

Om flera användare samtidigt registrerar och uppdaterar inleveranser bör alternativet Visa och uppdatera enbart transaktioner för användare att användas.

Skärmlistan. I de fall förhandsgranskning används aktivt eller transaktioner utan tidigare beställning registreras och skärmlistan därmed visar innehåll från flera beställningar eller leverantörer kan nu även kolumnerna Bestnr, Levnr och Levnamn väljas in i skärmlistan för att lättare få en överblick. Kolumnen Signatur kan även väljas in i de fall flera användare har registrerat och man väljer att visa transaktioner för alla användare vid registrering.

Dialogen Uppdatera Inleveranser kommer nu enbart att visas om det finns transaktioner som är föremål för uppdatering när fönstret Inleverans stängs.

Dialogen kommer även att informera om eventuella transaktioner registrerade av andra användare som också kommer att uppdateras, om inställningen Visa och uppdatera inleverans för alla användare används.

Summaraden längst ner som återspeglar summan av beställningen eller inleveransen är nu uppdelad i två summor som visas beroende på vilken typ av transaktioner som visas i listan.

När en tidigare beställning tas fram för inleverans visas värdet av beställningen i den aktuella valutan i dialogens summarad.

Varefter levererat antal registreras på raderna ackumuleras det levererade värdet.

Om transaktioner registreras utan tidigare beställning visas summan av det levererade beloppet på transaktionerna.

Registrering av verifikationer - Föreslå senaste text

Komplementet till att tidigare verifikationstexter i verifikatets huvud visas via knappen till höger om fältet, som innebär att senast använda text föreslås vid registrering av verifikationer - kan nu kopplas på, eller kopplas bort via inställningen Föreslå senaste text vid registrering av verifikationer. Standardvärdet för denna inställning är att senaste text inte föreslås automatiskt vid registrering.

Söklistor - Visa söklistor direkt

Konceptet Visa söklistor direkt i Inställningar för användare som tidigare har kunnat användas huvudfönstren Kunder, Leverantörer och Produkter, samt inköp och försäljningsrutiner - är nu även implementerat kundreskontra respektive leverantörsreskontra. Detta innebär att om funktionen är aktiverad kommer den att kunna användas t.ex. när en kund väljs i Kundinbetalningar eller leverantör väljs vid Fakturaregistrering.

Innehåll


Nyheter version 2007-02-10

  Gå till www.winbas.com