Version 2008-12-22

Winbas hjälp

Tidigare Nyheter

Nedan följer nyheter i Winbas avseende respektive version i omvänd kronologisk ordning med start från version 2008-09-26.

Version 2008-12-01 / 2008-12-22

Version 2008-09-26 / 2008-10-28

Version 2008-12-01 / 2008-12-22

Skriv alla kopior av en blankett även till bildskärm

Normalt skrivs enbart första kopian av en blankett till bildskärm, oavsett det antal kopior som är inställt i blankettens disposition. Genom att använda den nya inställningen Skriv alla kopior av en blankett även till bildskärm skrivs alla kopior även vid utskrift till bildskärm.

Denna inställning används när man regelmässigt alltid förhandsgranskar t.ex. fakturor innan dessa skrivs ut, och innebär alltså att man kan skriva ut blanketten direkt från bildskärmsutskriften och samtidigt få med alla kopior.

E-mailavisering - Anpassat namn på bilagan vid annat språk

Som ett komplement till de specificerade angivelserna av ämnesrad och brödtext i mailet som har tillkommit i tidigare versioner, kan nu även själva bilagans fysiska namn ändras för de olika blanketterna och språken. Normalt används t.ex. namnet "Offert_10033.pdf" på bilagan beroende på vilken typ av blankett som ska skickas. Detta namn kan nu förändras på varje blankett och respektive språk som används.

Som standard finns det svenska namnet på bilagan för varje blankett tillsammans med t.ex. motsvarande engelska namn i de fall detta behövs.

Ytterligare namn på bilagor för andra språkkoder kan anges och dessa namn kommer då att användas i mailet vid korrespondens med t.ex. kunden i det aktuella språket.

För ytterligare information se avsnittet:

Produkter - Bilder - ökat antal tecken för bildreferens

WinBas00000023.gif

Tidigare har det maximala antal tecken för bilder och dokument varit 100 tecken vid registrering i produkter. Nu kan man registrera sökvägar på upp till 200 tecken, detta för att klara långa länkar till bilder på Internet. Winbas rekommenderar dock att man alltid lagrar bilder på sin egen lokala server, i synnerhet om bilderna används på blanketter.

Inleverans - Föreslå á Inpåslag SEK

Genom att använda den nya inställningen Föreslå á Inpåslag SEK kan man koppla bort det förslag till påslag av ápris som görs om produkt eller aktuell leverantör har något registrerat i fältet Inpåslag%, och som sedan påverkar vägt inpris vid uppdatering av inleveransen.

Inställningen kopplas bort t.ex. i de fall man har ett försystem eller en anpassning som beräknar inpåslag på beställningen och förändrar pris på beställning som senare ligger till grund för inleveransen. I detta fall behöver då inte påslaget göras igen, eftersom det gjorts tidigare i försystemet.

Landskoder - Föreslå valutakod och språkkod

Möjlighet finns nu att på landskoden ange förslag till valutakod och språkkod som då sätts automatiskt vid nyregistrering av kund och leverantör. På detta sätt anger man enbart landskoden och språkkoden med den aktuella blanketten föreslås automatiskt tillsammans med valutan kopplad till landet.

Om förslag finns upplagda på landskoden kommer dessa att sättas istället för valutakod och språkkod angiven i förslag vid ny kund respektive förslag vid ny leverantör.

Förslag angivna på landskoden
sätts automatiskt när den anges
på kund eller leverantör.

Utskrifter Administration

Följande har tillkommit i denna version med avseende på rapporterna i Utskrifter Administration:

Leveransplanering

Anpassningsbara skärmlistor. Skärmlistorna i dialogen för Leveransplanering kan nu anpassas efter behov och ett stort antal extra kolumner utöver de tidigare standardkolumnerna kan väljas in, både vad gäller orderns huvud i den övre listan samt även transaktionslistan för vald order nedanför. Som exempel kan nämnas att i huvudet välja in om ordern kan bli föremål för eventuell Restorder, d.v.s. att kunden accepterar delade leveranser. Kolumnen kompletterar den i standardutförande befintliga kolumnen Restad - alltså ordern är redan restorder.

Fliken Kommentar. Ytterligare exempel på användningsområde för kolumnerna är möjligheten att välja in kommentarer på både orderns huvud och rader i respektive lista. På detta sätt kan man direkt se att det finns en kommentar på en order som visas i listan. Genom att använda den nya fliken Kommentar, kan man även mer detaljerat granska kommentaren i sin helhet när den består av en större text med flera antal rader.

Fliken kommentar flaggas när kommentar finns på ordern eller transaktionen när dessa väljs.

Färger i listan. Nu kan också färger sättas i listan för att lättare kunna belysa order med specifika egenskaper. På samma sätt som i övriga systemet anges detta genom funktionen Anpassa rader och villkor som också nås genom att högerklicka på skärmlistan.

Kolumnen Status färgsätts alltid med standardfärger och övriga raden enligt angivna egenskaper.

Ändra lev.antal till kan levereras vid utskrift. Funktionen som gör en automatisk ändring av levererat antal i de orderrader som ingår i leveranser som är markerade och föremål för utskrift, har förbättras i de fall fulla leveranser behandlas samtidigt som det levererade antalet räknas upp på raden. Detta är ofta fallet när inställningen Levererat antal sätts till Beställt antal inte används och innebär då att levererat antal ofta är lika med noll vid registrering av orderrad.

Kundreskontra

Saldo och summa i valuta. Som ett komplement till den befintliga kolumnen Saldo SEK, kan nu även kolumnen Saldo i valuta väljas in i rapporten kundreskontra och kommer då att visa fakturornas saldo i den egentliga utländska valutan.

Summering av kundens samtliga valutafordringar kommer också att visas i denna kolumn om den är invald och visar då summan av saldot i den utländska valutan. Kolumnen och summan är användbar då försäljning normalt alltid sker i samma valuta till kunden och kan då ligga som underlag i samtalet med kunden. Om flera olika valutor ingår på en och samma kund kommer inte summan att skrivas ut då den består av blandade valutor, utan då enbart den ordinarie kolumnen summa saldo SEK.

Transportsedlar - Fakturera - Leveransadress

Normalt skrivs den text angiven i littera som leveransadressens utdelningsadress på fakturan. Fr.o.m. denna version kommer istället kundens leveransadress angiven med samma namn som Littera att användas som fakturans leveransadress om den finns angiven som leveransadress på kunden. Finns inte littera angivet som leveransadress på kunden, används istället text angiven i littera som leveransadressens på fakturan.

Innehåll

Version 2008-09-26 / 2008-10-28

Nyheter i versionerna 2008-09-26 och 2008-10-28 - där version 2008-10-28 ska användas tillsammans med Winbas Connect version 2008-10-20 eller senare, samt vid uppgraderingen av Winbas Webshop under november.

Skicka SMS från Winbas

Skicka SMS är en ny tjänst som innebär att sms kan skickas till mobiltelefon från Winbas. Tjänsten kräver aktivering hos Winbas AB och ger tillgång till ett enkelt sätt att skicka meddelanden till t.ex. medarbetare eller kunder.

Funktionen som ger tillgång till tjänsten Skicka SMS väljs in i Winbas knapprad eller placeras som en ikon på Winbas skrivbord. När funktionen väljs kommer dialogen Skicka SMS att visas på skärmen.

Funktionen Skicka SMS är alltså en fristående funktion i Winbas, men kan även nås via genväg från t.ex. Serviceorder där beställarens namn och telefonnummer då kommer att föreslås i dialogen.

Likviditetsanalys

Följande förbättringar och nya funktioner har tillkommit i Likviditetsanalys i och med denna version:

Vecka, dag eller specificerad. Det tidigare alternativet som visade rapporten i veckointervall har nu kompletterats med dagsintervall som visar sammanställningen per dag, samt alternativet specificerad som visar alla berörda transaktioner i rapporten inom en angiven tidsperiod.

Fr.o.m. - T.o.m. datum. Tidigare visades rapporten statiskt med 8 kolumner, en för varje vecka med start från systemdatum. Nu kan man själv välja start- och slutdatum, alltså hur stor tidsperiod rapporten ska omfatta - samt därmed också storleken på rapporten.

Rader / Kolumner. I och med att storleken på rapporten nu kan variera kommer tidsaxeln på rapporten att visas i rader istället för som tidigare i kolumner. Tidigare uppgifter som låg per rad, såsom kundinbetalningar och leverantörsutbetalningar kommer nu på motsvarande sätt istället att utgöra rubriker i rapporten. Beroende på tidsperioden kan alltså rapporten spänna över flera sidor vid utskrift till skrivare.

Bildskärm, skrivare eller fil. Rapporten kan nu väljas till bildskärm, direkt till skrivare samt även till fil som öppnas och bearbetas i t.ex. Microsoft Excel.

Spara som PDF och skicka som e-mail. I och med att rapporten nu är kopplad till den ordinarie utskriften till bildskärm - kan även funktioner såsom att spara som PDF samt skicka som e-mail användas även för Likviditetsanalys.

Separerat ingående saldo. Tidigare har ingående saldo slagits ihop med första perioden (veckan) i rapporten, nu kommer ingående saldo vara separerad på en egen rad med efterföljande första period på nästa rad.

Separerade in- och utbetalningar. Registrerade övriga inbetalningar och utbetalningar har tidigare klumpats ihop i intervallet. I och med denna version kommer inbetalningar och utbetalningar att redovisas var för sig i intervallet (Dag eller Vecka).

Spärrade leverantörsfakturor eller fakturor på spärrade leverantörer kommer inte att inkluderas i likviditetsanalysen, eftersom man då tidigare har beslutat att dessa inte ska betalas. Många gånger är så fallet för man inväntar en kreditfaktura.

Moms på order och beställningar. Om likviditeten omfattas av order och beställningar kommer värdet av dessa att redovisas inklusive moms i rapporten.

Dialogen föreslår senaste val. Alternativen som kan väljas i dialogen Likviditetsanalys kommer i denna version automatiskt att föreslå senast valda alternativ nästa gång dialogen visas vad gäller t.ex. alternativen Intervall, order och beställningar.

Ta bort flera rader. Möjlighet att ta bort alla eller flera markerade rader i tidigare registrerade in och utbetalningar genom att markera dessa i listan. Detta är användbart när man har ett flertal tidigare transaktioner som inte längre används.

För ytterligare information se avsnittet:

Kassa - Kortbetalningar med Samport Position

Som komplement till tidigare Strålfors Aurigakort kan nu även Samport Position användas som operatör vid kortbetalningar från Winbas.

Valet av operatör för kortbetalningar i systemet görs då i dialogen Utrustning till kassaterminalen, där även själva kortbetalningen aktiveras tillsammans med övriga nödvändiga inställningar.

För ytterligare information om generell hantering av kortbetalning i allmänhet se avsnittet:

Kontakta alltid Winbas Support vid installation av kortbetalning och samråd vid val av tjänst i samband med kortbetalningar.

Kunder - Leveransadresser

Följande har tillkommit i de fall man använder leveransadresser och dessa ofta är samma, eller liknande kundens vanliga fakturaadress. Funktionerna förenklar även för t.ex. grossist / handel som levererar till många olika leveransadresser per kund - och aktivt alltid väljer leveransadress vid försäljning, även i de fall den är samma som fakturaadressen.

Registrera Leveransadress automatiskt vid ny kund är en ny inställning som innebär att namn och adressuppgifter på kunden automatiskt kopieras till Leveransadresser när en ny kund registreras.
Leveransadressen kommer även att sättas som Fast leveransadress på kunden vilket innebär att den också automatiskt kommer att föreslås då t.ex. när en ny offert eller order registreras på den nya kunden. Om inställningen aktiveras krävs då att även att någon adressuppgift har registrerats på kunden för att en ny leveransadress ska kunna skapas. Vid behov kan man eventuellt gå in i efterhand och göra justeringar om utdelningsadressen är box eller liknande.

Kopiera uppgifter från kund är ett komplement till inställningen ovan som kan användas för att manuellt kopiera fakturaadressen när kunden initialt har registrerats utan adressuppgifter eller tidigare har saknat leveransadress.

Funktionen innebär att namn och adressuppgifter från kunden enkelt kan kopieras in vid registrering av leveransadress, eventuellt justeras, och därefter sparas som en leveransadress.

Inställningar Kunder - Öresutjämning

Tidigare har det inte funnits en grundinställning för Öresutjämning, utan denna har alltid satts till Ja på varje ny kund. I och med denna version finns alternativet med i Förslag vid ny kund, där standardvärdet är Ja, vilket innebär att varje ny kund fortfarande kommer att sättas till öresutjämning om inte inställningen ändras.

Order / faktura - Varningen Summan är noll

I denna version har varningen Summan är noll vid registrering av ordertransaktioner förändrats i de fall man inte använder inställningen Levererat antal sätts till Beställt antal.

Om inställningen Levererat antal sätts till Beställt antal inte är aktiverad kommer varningen istället att ta hänsyn till radens pris, då oavsett om det levererade antalet är noll. Detta för att slippa varningen i de fall ordern initialt enbart registreras med beställt antal och levererat antal fylls på i ett senare skede.

Varningen visas när summan är noll p.g.a. att priset är lika med noll.

Varningen kommer alltså i detta läge snarare att vara en prisvarning för är att förhindra nollförsäljningar, i synnerhet på produkter utan ett i förväg fastställt pris.

Analysera lagersaldon - Lagerplatser

Funktionen Analysera lagersaldon har nu förbättrats i de fall lagerplatser används i företaget. Funktionen kommer nu att specificera varje produkt med respektive lagerplats och lagersaldo, istället för som tidigare enbart produktens totala saldo.

Analysen utförs på grundval av lagerplatsens antal vid inventering och efterföljande tillägg och avdrag vid inleveranser och utleveranser registrerade i statistiken.

Detta sker på varje produkt per inventerad lagerplats. Lagerplatser som inte tidigare har inventerats, kommer ej heller att behandlas i analysen.

Valutatabell - Omvänd valutatabell

En ny inställning har tillkommit i Inställningar Allmänt för att ändra sättet främmande valutor presenteras och registreras i valutatabellen. Inställningen används främst när man använder systemvalutan EUR.

Värdet av annan valuta i systemvalutan

Normalt registreras kurser i valutatabellen baserat på värdet av den andra valutan i systemvalutan (SEK). T.ex. kanske en euro är värd 9,365 kronor vilket då också anges som att EUR är värd 9,365 SEK i valutatabellen.

Normalt används alltså alternativet Värdet av annan valuta i SEK och systemet visar vad t.ex. vad EUR är värd i kronor. I detta fall är man alltså intresserad av värdet på den främmande valutan i förhållande till den egna.

Värdet av systemvalutan i annan valuta

Genom att vända valutatabellen anges istället värdet av den egna valutan mot den andra valutan. I exemplet ovan kommer då en SEK att vara värd 0,107 EUR (1 / 9,365).

Detta alternativ används främst när systemvalutan inte är SEK, utan t.ex. när systemvalutan är EUR.

I detta läge är värdet på den egna valutan i förhållande till den främmande då kanske mer intressant eftersom kurser i EUR ofta presenteras på detta sätt.

Systemets valuta är EUR och värdet av 1 EUR anges i valutatabellen.

Inställningen kan förändras efter en tids körning med t.ex. systemvalutan EUR och ger då en Omvänd valutatabell. För ytterligare exempel se avsnittet:

Utskrifter Administration

Följande har tillkommit i Utskrifter Administration i och med denna version:

Fakturor - Sortera på Postadress

Postadress är ett nytt sorteringsalternativ i dialogen som skriver ut fakturorna sorterade på postadress registrerad på fakturan. Sortering på postadress kan t.ex. användas när man har ett större antal kunder med samtidig fakturering och leverans till kunder i närliggande postnummerområden.

Krav / kontoutdrag - E-blanketter

Vid avisering av Krav / kontoutdrag via e-mail och pdf har dialogen Välj krav / Skicka e-blanketter tidigare inte föreslagit att blanketten ska skickas med e-mail. I och med denna version kommer avisering via e-mail av Krav / kontoutdrag att föreslås på grundval av reglerna angivna för faktura. D.v.s. har man angivit att en kund ska få faktura via e-mail i e-blanketter, kommer även kravet att följa samma regel, även också med avseende på om kundens eller huvudreferensens e-mailadress ska användas.

  Projektrapport - Transaktionstyp inleverans

En ny transaktionstyp har tillkommit i Projektrapport som innehåller transaktioner med projektet registrerade som inleverans i statistiken. Vid specificerad utskrift visas dessa transaktioner under rubriken Produkter - Inleverans. För ytterligare information om rapporten se avsnittet:

Borttagningslogg - Specialprislistor

Funktionen Borttagningslogg innehåller nu även borttagningar av typen Specialprislista, dels för ökad spårbarhet och dels för att eventuell webshop lättare ska kunna hålla reda på utförda borttagningar av specialprislistor.

Push - Information till utvecklare av applikationer mot Winbas

Informationen nedan vänder sig främst till tredjepartsutvecklare av applikationer mot Winbas.

För utvecklare som använder datautbyte med Winbas Push-teknik för att fjärrstyra anpassningar har nya kommandon tillkommit. Som komplement till tidigare kommandon som hanterade t.ex. visning av befintlig kund eller order, har nu även händelser för t.ex. ny kund eller ny order lagts till. Detta innebär att anpassningen kan läsa av när en ny order skapas och då t.ex. visa specifik information i samband med händelsen.

Exempel ny order:
Så här ser taggarna ut som omsluter själva ordernumret i strängen och anger att ny order skickas till den mottagande applikationen.

För ytterligare information om dessa nya kommandon och Push-tekniken i allmänhet se avsnittet:

Innehåll


Nyheter version 2008-06-12

  Gå till www.winbas.com