Version 2009-11-18

Winbas hjälp

Tidigare Nyheter

Nedan följer nyheter i Winbas avseende respektive version i omvänd kronologisk ordning med start från version 2009-09-09.

Version 2009-11-18

Version 2009-09-09

Version 2009-11-18

Winbas och Windows 7

Winbas är nu utprovat och godkänt för att köras med det senaste operativsystemet Windows 7. Använd denna version av Winbas eller senare om Windows 7 ska användas tillsammans med Winbas.

Tillverkardeklaration och kontrollenhet

Tillverkardeklaration av Winbas som kassaregister är nu registrerad hos i Skatteverket i och med denna version. Detta innebär att när licens för certifierad kontrollenhet erhålles, ska också denna version av Winbas eller senare vara installerad på företaget.

För ytterligare information om beställning och anslutning av enheten till kassadatorn se följande avsnitt:

Produkter - Varianter

Hantering av varianter på produkter administreras i Winbas och används främst vid e-handel i webshop och innebär även att relaterade artiklar kan visas i en lista vid registrering inne i Winbas. Inställningar och registrering av varianter sker på likartat sätt som för inställningar och registrering av Alternativa produktnummer, detta innebär t.ex. att alla begrepp är sökbara vid registrering.

Inställningar för produkter. Inställningar för varianshantering görs först med inställningar för rubriker till de varianter som ska användas i Inställningar för produkter.

Produkter. Underhåll av varianterna sker sedan inne på produktkortet där berörda varianter anges på produkten tillsammans med själva huvudprodukten som först visas på webben innan annan variant har valts.

Import av varianter kan göras genom att läsa in fil tidigare skapad i t.ex. Excel med information om varianter kopplade till varje produkt och typ av variant med definierade rubriker.

Import av alternativa produktnummer. I och med denna version finns alltså även import av alternativa produktnummer att tillgå direkt från produktkortet som ett komplement till att utföra inläsning via programmet Inläsning av prislistor.

Order / faktura - Spärrande varningar upphävs av administratör

Inställningarna Spärra vid varning för förfallna fakturor och överskriden kreditgräns som tillkom i och med version 2009-08-18 och som innebär att kundorder inte kan sparas på en kund som uppfyller kriterierna för den aktuella varningen, kommer i och med denna version att kunna upphävas vid registrering av administratör i systemet. Försäljning till den aktuella kunden kan då alltså enbart göras av administratör som godkänner dialogen i de fall det inte handlar om en kontantförsäljning enligt inställningen Tillåt kontantförsäljning på spärrad kund.

Moms ingår på frakt och avgifter vid utrikes försäljning

Om kunden är kodad som Moms ingår och samtidigt har en landskod med en registrerad Momskod Export, kommer denna momskod nu att användas vid beräkning av momsbelopp även på frakter och avgifter med avseende på momssats angivet i inställningar order på samma sätt som vid momskod Export. Detta betyder att utförsel inom EU och exportförsäljning nu även kan ske med momspliktiga avgifter och att momsberäkningen sker på den angivna momssatsen för momskoden enligt inställningar för order även i de fall momsen ingår.

E-mailavisering - Ämnesrad med nummer och namn mailet

Som ett komplement till tidigare wildcards för t.ex. fakturanummer <#> kan nu även kundnummer och kundens namn ingå i ämnesraden i mailet för de olika blanketterna enligt följande exempel:

Inställning

Bifogad faktura nummer <#> till <namn>

Ämnesrad

Bifogad faktura nummer 20691 till Aktiebolaget AB

Ange följande nya begrepp i inställningen för ämnesraden för den berörda blanketten:

<nr>

Kundnummer eller leverantörsnummer

<namn>

Kundens eller leverantörens namn

Detta kan vara användbart på exempelvis kravblanketten som kanske skickas runt inom och utom företaget och till slut kanske kommer tillbaka utan bilagan och kopplingen till själva kunden.

För ytterligare information om dessa inställningar se avsnittet:

Winbas Skrivbord

Några av Winbas bakgrundsteman för standardutseendet för Winbas skrivbord har förändrats i och med denna version, bl.a. standardtemat "standard blå". Om man av någon anledning vill ha tillbaka det tidigare utseendet, väljs alternativet "klassisk blå".

Klicka på Pil-ner för att eventuellt återställa till tidigare utseende, eller välj de andra alternativen för färgsättning för att i vissa sammanhang kanske helt blanka bakgrundsfärgen på skrivbordet, t.ex. vid en lågupplöst Terminal server.

Utskrifter Administration

Följande har tillkommit i denna version i Utskrifter Administration:

Design av blanketter - Egenskaper för fält

I och med denna version kan man via egenskaper definiera en mask även för heltal såsom t.ex. ordernummer på en blankett. Detta innebär att man nu kan t.ex. sätta styrkoderna för streckkodsläsare direkt i fältets egenskaper t.ex. för ordernummer på en plocksedel. Masken kan även användas för att sätta andra texter eller egenskaper för numret.

EU-rapporter - Kvartalsredovisning

Rapporten Kvartalsredovisning kan nu delas upp på varor och tjänster i de fall verksamheten redovisar försäljning av både varor tjänster inom EU och trepartshandel. Uppdelningen av varor kommer då att ske på begreppet Lagerartikel och produkter som inte är satta till Lagerartikel betraktas som tjänster.

Autogiro - Senaste alternativ

Vid skapande av Autogiro kommer nu senaste använda alternativ att föreslås även med avseende på Uppdatera autogiro vid utskrift och Välj fakturor för utskrift. Detta för att underlätta för användaren och undvika misstag med att t.ex. skicka samma fakturor igen genom att man missar att välja Uppdatera autogiro vid utskrift i dialogen.

Autogiro - Dialogen Välj fakturor för utskrift

Dialogen Välj fakturor för utskrift kommer nu att visas även om det inte finns några nya fakturor att skicka via autogiro. Dialogen kommer då att visas med alla obetalda fakturor till kunder med autogiro på samma sätt som när alternativet Visa enbart ej uppdaterade väljs bort i dialogen. Detta för att kunna skicka en eller flera fakturor igen t.ex. om kunden inte har täckning på sitt konto på förfallodagen.

Statusraden kommer då att indikera att dialogen visar tidigare skickade fakturor istället för nya ej tidigare skickade och kolumnen Uppdat i listan kommer att visa att alla rader tidigare uppdaterats (skickats) till autogiro.

Innehåll

Version 2009-09-09

Certifierad kontrollenhet för kassa

I och med denna version finns möjlighet att ansluta den kontrollenhet som krävs från den 1 januari 2010 vid kontant försäljning högre än fyra prisbasbelopp (á 42 400 kr) vid en ej obetydlig kontant försäljning i förhållande till total omsättning (2 %).

Kontrollenheten CleanCash Typ A ansluts till kassadatorn via COM-port (RS232) som anges i inställningar för kassaterminalen där aktivering sker på den aktuella datorn.

Om företaget omfattas av lagen om kassaregisters skyldigheter krävs också en licenskod från Winbas AB för att aktivera mekanismerna för kontrollenheten. Om licenskod för certifierad kontrollenhet har registrerats i verksamheten, kan ej heller kontant försäljning ske på dator utan ansluten kontrollenhet.

Kontrollenheten kommer att skapa en kontrollkod som skrivs ut på kvittot bestående av två delar. Först en signeringskod på 32 tecken och därefter en krypteringskod på 26 tecken, avgränsade med tecknet semikolon (;). Kontrollenhetens identitet skrivs därefter också ut på kvittot tillsammans med kassans identitet och kassans unika referensnummer.

Om verksamheten är i behov av kontrollenhet och tillhörande licenskod ta kontakt med Winbas AB.

Kortbetalningar med Samport Position EMV version 2.1.0.14

I och med denna version av Winbas stöds även den senaste uppdateringen av Samport Position EMV, med version 2.1.0.14 som lanserades 2009-09-07. De kassaterminaler som nu kör EMV (version 2.1.0.12), ska då även installera drivrutinerna för 2.1.0.14 i samband med att Winbas installeras.

Det uppgraderade paketet för Samport EMV-terminaler:

Order / faktura - Kopiering vid manuell nummerserie

Tidigare har det inte varit möjligt att skapa offertorder eller använda kopiering av t.ex. tidigare order eller fakturor om man använt manuell ordernummerserie, alltså ej löpande nummer föreslaget av systemet.

I och med denna version är det nu möjligt att kopiera till serie utan automatisk löpande nummerräknare, och kopiering till serie med manuellt nummer kommer då att visa en dialog för angivelse av ordernumret i samband med kopieringen.

Blanketter - undertryckta nollor i antal och belopp

Normalt skrivs inte värden som är noll ut på blankettraderna, t.ex. om det levererade antalet eller radsumman är lika med noll skrivs inte "0.00" på blanketten utan uppgiften är blank. Genom den nya inställningen Använd automatisk nollundertryckning av antal och belopp kan man koppla bort detta beteende generellt på blanketterna och eventuella enstaka nollundertryckningar får då istället hanteras i masken för det aktuella fältets egenskaper.

För att koppla bort automatiskt nollundertryckning se avsnittet:

Genom att använda den villkorsstyrda masken #,###,##0.00;;# som återfinns i listan över förslag av andra masker kan nollundertryckning istället ske på enstaka antal eller belopp i det aktuella fältets egenskaper:

Rapporter i Utskrifter Administration och Utskrifter Bokföring

Följande detaljer i rapporternas formatering har förändrats för ökad läsbarhet i denna version:

Detaljstatistik - Nollsummor. Totalsummor och summor på kund eller gruppnivå kommer att skrivas ut på summaraden även om summan för kolumnen är lika med noll, detta för ökad läsbarhet t.ex. på kundnivå efter kreditering av tidigare sålda varor.

Periodstatistik - Decimaler. Rapporterna Försäljningsstatistik, Produktstatistik och Inköpsstatistik kommer i och med denna version att skriva ut saldot för perioderna och summorna utan decimaler. Detta för att lättare få plats med 12 perioder i en liggande A4, samtidigt som decimalerna har mindre betydelse i en ackumulerad periodsumma.
Tips för dessa tre rapporter; om summorna fortfarande är för täta vid 12 perioder i en liggande A4, välj en mindre teckenstorlek för rapporten. Använd även funktionen Varannan rad med bakgrund för ökad läsbarhet.

Periodstatistik - Benämningstexter. Namn och benämningar i rapporterna Försäljningsstatistik, Produktstatistik och Inköpsstatistik kommer nu också att utnyttja designad bredd på ett bättre sätt, d.v.s. skriva ut texten ända till kolumnens slut samt även klippa överskjutande text vid en smalare design av kolumnen.

Balans och resultatrapporter kommer nu att utnyttja designad bredd för benämningen på konton och summatexter på ett bättre sätt, alltså skriva ut benämningstexten ända till kolumnens slut, oavsett gemener och versaler i de olika texterna.

Kunder / Produkter / Leverantörer - Ackumulerad statistik

Uppgifterna om t.ex. Sålt ackumulerat, Sålt föregående år och TB ackumulerat kommer i och med denna version att visas med tusentalsavgränsare på t.ex. kundkortet för ökad läsbarhet vid större ackumulerade belopp.

Justering av statistik - Blanka skärmen vid spara

När man t.ex. registrerar nya transaktioner på produkter manuellt, eller ändrar flera olika produkters transaktioner i Justering av statistik, är det ibland till fördel om innehållet i fönstret blankas till nästa registrering. Men i de fall man ändrar flera transaktioner på samma produkt, är det lättare om produkten ligger kvar och man kan följa listan med ändrade transaktioner. Genom det nya alternativet Blanka skärmen vid spara i fönstrets statusrad kan man själv styra beteendet vid nästa registrering.

Winbas Säljstöd

Följande tillägg har gjorts i Winbas Säljstöd i och med denna version.

Utskrifter från Söklistor och skärmlistor

Säljstöd har nu kompletterats med mer enhetliga alternativ för rapporter från skärmlistor med t.ex. offerter, order och fakturor till en kund, samt söklistor med organisationer och kontakter med hela listan eller t.ex. efter en selektering.

Detta ger nu möjlighet att skriva listorna till skrivare eller bildskärm och kanske vidare spara som PDF eller skicka som e-mail på samma sätt som i Winbas.

Synkronisering enbart med kundregistret

I normalfallet arbetar man med både kunder och leverantörer från Winbas i Säljstöd tillsammans med andra typer av kontakter. I och med denna version finns möjlighet att separera leverantörer och tillhörande data från säljstödet och enbart använda kunder från Winbas tillsammans med övriga prospects och kontakter.

Genom att välja bort leverantörer från den automatiska synkroniseringen av data från Winbas till Säljstöd, kommer då enbart kunder att synkroniseras in i Säljstöd. Detta arbetssätt kan användas när man avser att inte ha informationen om leveranser öppen utan enbart arbetar mot kunder från Säljstöd.

Överföring av enbart kunder

På samma sätt kommer dataöverföringen ha motsvarande alternativ för överföring av kunder och / eller leverantörer. Dataöverföringen används normalt initialt vid igångstart av Säljstöd, men kan även användas för det allmänna underhållet och kommer då att föreslå dataöverföring enligt inställningar vid komplettering av kunder, leverantörer och referenser.

Innehåll


Nyheter version 2009-08-18

  Gå till www.winbas.com