Version 2010-10-05

Winbas hjälp

Tidigare Nyheter

Nedan följer tidigare nyheter i Winbas för respektive version med start från version 2010-07-14.

Version 2010-10-05

Version 2010-07-14

Version 2010-10-05

Automatisk utloggning

Automatisk utloggning är en ny funktion om tillåter administratören att säkerställa att Winbas försätts i utloggat läge när en användare lämnar datorn i t.ex. en butikssituation. Administratören anger då den tidsrymd i minuter som ska gälla för inaktivitet på datorn innan Winbas automatiskt sätts i utloggat läge som t.ex. fem minuter. 10 sekunder innan utloggningen sker visas meddelande i statusraden med nedräkning till den förestående utloggningen, som då kommer att avbrytas vid någon form av aktivitet som t.ex. att man flyttar musen.

Den automatiska utloggningen kan då sättas till att gälla alla användare, enbart användare som är säljare eller till en arbetsgrupp med valda användare.

Menyn Fönster - Nya kommandon för fönsterhantering

Följande alternativ har tillkommit i menyn Fönster på menyraden för att återställa tidigare storleksförändrat fönster, samt att öka fönstrets storlek maximalt i förhållande till arbetsytan.

Sätt standardstorlek på fönster kommer att sätta fönstrets standardstorlek efter att storleken på fönstret har förändrats genom att dra i fönstrets kanter. Funktionen kan användas t.ex. när senast använda storlek på fönster är inställt och man önskar återgå till det tidigare standardutseendet av det aktiva fönstret.

Sätt maximal storlek på fönster gör så att hela den tillgängliga arbetsytan i huvudfönstret tas i anspråk av det aktiva fönstret. Hur stort fönstret bli beror då på hur stor arbetsytan i huvudfönstret är. Maximal storlek kommer inte att sätta fönstret till Maximerat (via knappen Maximera ), som till skillnad från Maximal storlek gör så att alla andra fönster också visas maximerat. Fönstret visas alltså i normalläge men med största möjliga yta. Utskrift till bildskärm och Design av blanketter är exempel på fönster som automatiskt alltid öppnas med maximal storlek.

Automatisk valutaomräkning från utpris i annan valuta

I de fall inställningen Valutaomräkning från utpris vid försäljning används för automatisk omräkning till främmande valuta vid försäljning, kan nu även utpriser i annan valuta räknas till systemvalutan (SEK). D.v.s. istället för att ha en grundvaluta i SEK, kan grundvalutan istället t.ex. vara USD för att sedan räknas om till SEK vid försäljning med den dagsaktuella valutakursen. Om prislistan är i samma (utländska valuta) som ordern kommer alltså ingen omräkning att ske. Om försäljning sker i en annan, tredje valuta - kommer omräkning att först ske till systemvalutan (SEK) och därefter till orderns valuta.
För ytterligare information om valutaomräkning:

Ange eventuell annan valuta för Utpris 1 till 9 i avsnittet:

Om inte inställningen Valutaomräkning från utpris vid försäljning används, kommer istället Varningen Valutan stämmer inte att visas om en prislista i en annan valuta jämfört med orderns valuta aktiveras vid försäljning. Detta på samma sätt som när en specialprislista i en annan valuta används.

Order / faktura - Ange Vår referens vid ny order via dialog

Som ett komplement till att Vår referens föreslås från inloggad användare, kan nu istället referensen anges via en dialog när en order ska skapas.

Använd denna inställning i de fall användarna inte loggar ut från Winbas, och istället använder samma inloggade användare på en dator. Användaren får då istället ange sin signatur eller namn i samband med att ordern skapas efter att kunden har valts i någon av rutinerna Order / faktura eller Serviceorder. Administratören kan då göra inställningen i avsnittet Inställningar Order - Förslag.

Order / faktura - Leveranstid

Utleverans är en ny flik i inställningar för order där inställningar för t.ex. leveranstid görs. Följande har tillkommit med avseende på inställningar för leveranstid i denna version av Winbas:

Leveranstid måste alltid anges är en ny inställning som innebär att en leveranstid alltid måste registreras på en ny order vid försäljning i t.ex. Order / faktura. D.v.s. användaren som registrerar ordern ska då alltid ange en leveranstid innan ordern kan sparas.

Föreslå leveranstid vid registrering kan ställas in så att ett automatiskt förslag av leveranstid alltid visas vid registrering av ny order.

Den föreslagna leveranstiden kan vara Fr.o.m. leveranstid angivet i intervallet för fr.o.m. - t.o.m. leveranstid eller orderdatum plus valfritt antal dagar. Efter att en leveranstid har föreslagits vid registrering kan den därefter förändras av användaren efter behov.

Beställning - Leveranstid

På samma sätt kan motsvarande inställningar göras med avseende på inköp vid beställning . D.v.s. att leveranstid alltid ska registreras och detta eventuellt kombinerat med ett förslag t.ex. baserat på beställningsdatum. Beställning kan alltså ha ett annat regelverk med beträffande leveranstid än försäljning om så önskas.

Samfakturering

Dialogen Samfakturering har i denna version fått följande tillägg för underlätta urvalet vid skapandet av samlingsfakturor:

T.o.m. orderdatum. Som ett komplement till tidigare urvalsbegrepp som t.ex. leveranstid kan nu även order fram till ett visst orderdatum väljas i dialogen. T.o.m. orderdatum kan t.ex. användas tillsammans med alternativet Enbart följesedel utskriven i de fall man skriver ut följesedel någon dag innan fakturering ska ske.

Välj order för samfakturering. Alternativet Enbart Samfaktureras innebär att enbart order kryssade samfaktureras i Order / faktura kommer att innefattas av körningen. Normalt sätts alternativet för respektive order inne i Order / faktura.

Dialogen kommer nu även att visa att det finns order som inte kryssade samfaktureras, samt då även ge möjlighet att välja in eller kanske välja bort order ur en lista direkt i dialogen. Ändringar i listan som sparas ändrar då krysset på respektive order, och kommer då även att ligga till grund för vilka order som ska samfaktureras.

E-mailavisering / Inställningar för e-mail

Följande tillägg har gjorts med avseende på de texter som automatiskt föreslås vid e-mailavisering:

Text i mailet. Längden för själva brödtexten i mailet som föreslås vid e-mailavisering har nu utökats från tidigare 250 möjliga tecken till nu obegränsat antal tecken när texten anges i inställningen för blanketten.

Nya variabler i ämnesraden. Som ett komplement till tidigare wildcards, eller variabler för t.ex. fakturanummer <#> eller kundnummer <nr> - kan nu även kundens ordernummer, Er order <eo> samt Godsmärke <gm> ingå i ämnesraden i mailet för blanketter avseende försäljning såsom order, följesedel och faktura.

Variabler i texten och bilagans namn. Tidigare använda variabler kan nu också anges i själva texten och inte bara som tidigare i ämnesraden för mailet. Dessutom kan variabler användas i bilagans namn för att t.ex. specificera kundens ordernummer. Detta innebär nu att totalt följande begrepp kan anges både i ämnesraden och texten, samt även i bilagans namn i mailet för den berörda blanketten:

<doc>

Blankettens namn på svenska eller engelska.

<#>

Blankettens nummer, t.ex. fakturanummer.

<nr>

Kundnummer eller leverantörsnummer.

<namn>

Kundens eller leverantörens namn.

<eo>

Er order, kundens ordernummer vid försäljning.

<gm>

Godsmärke enbart vid försäljning

Följande exempel illustrerar användandet av variablerna med ledtexter i själva brödtexten:

Vårt ordernummer: <#>
Ert ordernummer: <eo>
Ert kundnummer: <nr>
Godsmärkning: <gm>

Infoga variabel är en ny lista i dialogen över tillgängliga variabler och samtidigt en funktion för att välja in en variabel i det aktiva avsnittet. Ställ textmarkören i en position i texten och välj sedan Infoga och den aktuella variabeln läggs in i positionen.

För ytterligare information om dessa funktioner och inställningar se avsnittet:

Direktutskrift / Skicka e-blankett - Antal kopior

I de fall dialogen Direktutskrift / Skicka e-blankett används i t.ex. Order / faktura för att avisera via e-mail och skriva ut blanketter baserat på regler angivna i e-blanketter, kan nu även Antal kopior väljas i dialogen. Antal kopior vid utskrift till skrivare föreslås baserat på det antal kopior som är angivet i blankettens disposition och kan då ändras vid utskriften i det enskilda fallet.

Direktutskrift vid fakturering - Dialogen föreslår senaste val

I de fall man använder Direktutskrift vid fakturering vid t.ex. Fakturering eller Samfakturering, kommer nu alternativet Direktutskrift fakturor nu att automatiskt att föreslå senast valda alternativ nästa gång dialogen visas.

Alternativet anger om direktutskrift ska ske av fakturor som skapas vid körningen, och även eventuellt andra valda alternativ på raden kommer att föreslås nästa gång dialogen visas, såsom om utskriften ska till bildskärm eller skrivare, sortering samt även alternativet Välj fakturor för utskrift.

Kunder / Produkter - Ackumulerad TG och TG föregående år

I och med denna version kommer kundkortet att visa ackumulerad täckningsgrad och täckningsgrad för föregående år tillsammans med de tidigare uppgifterna som Sålt ackumulerat och TB ackumulerat längst ner avsnittet som visar årets och föregående års statistik för den aktuella kunden.

på samma sätt kommer även täckningsgrader på en produkt att visas tillsammans med de tidigare uppgifterna som Sålt i SEK och TB i SEK längst ner på produktkortet som visar statistik för produkten.

Kolumnen TG % har tillkommit i denna version.

Produkter - Öppna Inleverans med beställning

Informationslistorna för Disponibelt antal och Beställt antal öppnas för en vald produkt genom att trycka på knappen Pil-ner i produktkortet.

Om någon av dessa listor öppnas och man därefter högerklickar på en rad med en beställning, har beställningen tidigare kunnat skrivas ut eller öppnas i Beställning.

I och med denna version kan beställningen med den aktuella produkten även öppnas för vidare bearbetning i Inleverans direkt från listan.

Strukturer och kopplade prislistor med påläggsfaktorer

Denna version stöder kopplade prislistor med påläggsfaktorer på ett bättre sätt i de fall dessa används på huvudprodukter i strukturer. Detta innebär att om huvudprodukten har registrerade påläggsfaktorer för att räkna fram utpriser baserat på produktens inpris, kommer uppdatering av dessa utpriser att ske direkt vid förändring av strukturen vid produktkortet eller vid körningen Generell uppdatering av strukturer.

Strukturer - Beställningsmall / Försäljningsmall

I de fall man använder relaterade produkter i strukturmallar via strukturens detaljavräkning för att föreslå flera produkter vid registrering av en huvudprodukt, kan man nu koppla bort förslaget av strukturmallen i vissa lägen. Detta om man exempelvis lägger upp försäljningsmallar främst avsedda för att visa tillhörande produkter webshop, kan dessa då kopplas bort vid den ordinarie försäljningen som sker via orderläggning i Winbas.

Inställningen görs i avsnittet:

Via inställningen kan då respektive typ av registrering specificeras för användande av strukturmallar, t.ex. om man fortfarande önskar att försäljningsmall ska föreslås vid offertregistrering men inte vid övrig försäljning såsom t.ex. i kassan.

För ytterligare information om strukturmallar se avsnittet:

Generell prisändring - Nya kolumner i skärmlistan

Om funktionen Generell prisändring används för att registrera inpriser från leverantör kan nu kolumnerna Leverantör och Lev.artikelnr väljas in som kolumner i skärmlistan för att inte behöva kontrollera artikelnumret mot produktkortet vid förändringar.

Leverantör kan väljas in för att se den registrerade huvudleverantören på produkten, t.ex. när man inte har gjort ett tidigare urval på en specifik leverantör i fliken Intervall.

Lev.artikelnr möjliggör att kunna se både det ordinarie produktnumret tillsammans med leverantörens artikelnummer, t.ex. vid registrering av prislista från leverantören.

Autogiro - Autogiro Företag / Autogiro Privat

I väntan på Bankgirocentralens förestående sammanslagning av tjänsterna Autogiro Privat och Autogiro Företag som dröjer ytterligare ett år, har det nu tillkommit en inställning för de som önskar använda tjänsten Autogiro Privat på kunder märkta för Autogiro fram till övergångsperioden. Inställningen görs då i avsnittet inställningar för kunder.

Autogiro Företag är standardinställning och används av företag vars kunder är företag med bankgiro.

Autogiro Privat vänder sig till mottagare vars kundkrets i huvudsak består av privatpersoner men även företag. Dragningarna görs från privatpersonernas bankkonto och från företagens bankkonto.

Delbetalning - Fakturanummer med enbart två extra positioner

När delbetalning används på en kundorder skapas fakturor med förfallodatum och belopp i kundreskontran för varje betalningstillfälle. Normalt skapas dessa fakturor med ett fakturanummer om åtta positioner (eller nio om sjusiffriga serier används) med löpnumret för respektive betalning i slutet, detta för att undvika eventuella konflikter mot andra fakturanummerserier.

I denna version finns möjlighet att använda kortare fakturanummer vid delbetalning, om man t.ex. har en fakturanummerserie med fem positioner kan fakturanumret för delbetalningen istället bli sju positioner.

Fakturanr

Åtta positioner

Enbart två extra

1234

12340001

123401

12345

12345001

1234501

123456

12345601

12345601

Administratören kan välja inställningen t.ex. när delbetalningar används mot belåningsföretag såsom Swedbank Finans som tar emot fakturanummer enbart upp till 7 siffror. Administratören får i detta läge också säkerställa att konflikter mot andra fakturanummerserier inte kan förekomma genom att t.ex. använda samma startsiffra i serien som själva ordertypen.

Inställningen görs i avsnittet:

Kassa - Snabbknappar till vanliga produkter

Vanliga produkter är en arbetsyta som kan väljas in Kassa och anpassas i storlek efter behov, beroende på hur många produkter eller produktgrupper man oftast använder. Arbetsytan ger en snabb registrering av de vanligast förekommande produkterna t.ex. när pekskärm används och kan också användas vid vanlig skärm och mus.

Listan med kvittot och arbetsytan delas med snabbknapparna för vanliga produkter och arbetsytan bestäms genom att dra i separatorn till höger om listan. Storleken på själva fönstret Kassa avgör då hur mycket som samtidigt kan visas på skärmen.

Kassa - Fler betalningssätt

I inställningar för kassa där ytterligare betalningssätt och konton kan anges utöver det ordinarie kassakontot kan nu upp till 20 betalningssätt registreras istället för som tidigare totalt 6 betalningssätt. Ytterligare betalningssätt kan då användas med specifika konton för att få en mer detaljerad avstämning.

Totalt upp till 20 betalningssätt och konton kan nu registreras i inställningar för kassa för mer detaljerad avstämning.

Använd ytterligare betalningssätt t.ex. när avstämning mot olika typer av betalkort önskas - eller när man lägger upp betalningssätt och kopplar detta till mot ett tillgångskonto. Betalningssätt mot tillgångskonto kan då vara en weborder som redan betalats med t.ex. kort, faktureringstjänst eller postförskott, och där kunden kommer in och samtidigt får ett kvitto när ordern effektueras i kassan.

Kassa - Nya typer av kunddisplayer

Denna version ger möjlighet att ansluta två nya typer av kunddisplayer till Winbas Kassa. Som komplement till det tidigare standardalternativet STAR SCD-400 Customer Display kan nu även kunddisplayer av typen Star SCD122U Customer Display och HP ap5000 VFD Display anslutas till Winbas kassaterminal.

HP ap5000

Alternativet HP ap5000 VFD Display används främst till displayen för den integrerade kassaterminalen HP ap5000 med pekskärm, men kan också användas till andra Epsonkompatibla displayer på 20x2 tecken såsom HP Pole Display.

Valet av kunddisplay och anslutningen gör i avsnittet:

HP Pole Display

Innehåll

Version 2010-07-14

Visa senaste använda företag i arkivmenyn

När flera företag används i verksamheten kan man nu som ett komplement till använda dialogen Ändra Företag enklare växla till ett tidigare använt företag genom att istället använda en lista över senaste använda företag längst ner i Arkivmenyn.

Om inställningen är aktiverad kan upp till nio genvägar till andra installerade företag i systemet visas i menyn.

Aktivera funktionen genom inställningen Visa mina senaste använda företag i Arkivmenyn i avsnittet inställningar för användare.

Ordertyper - Ökad längd i serierna för fakturanummer

I och med denna version har den maximala längden för fakturanummer ökats från sex positioner till sju positioner vid angivelse av fakturanummerserie. Detta innebär att en serie kan ökas gånger 10 vid behov och att det totala antalet fakturanummer ökas med cirka nio miljoner.

Använd den extra positionen t.ex. vid en övergång från egna serier för varje ordertyp till en gemensam serie i miljonintervallet, eller eventuellt för att öka en enskild serie som är på väg att ta slut upp till miljonintervallet.

Möjlighet att spärra uppgifter vid försäljning

För bibehållen flexibilitet samtidigt som ökad kontroll för administratören som t.ex. kan tillse att kassalagen efterlevs i de fall den ska tillämpas har följande inställningar för regelverket vid försäljning tillkommit:

Spärra manuell ändring av ápris innebär att produktens föreslagna pris inte kan manuellt kan förändras av säljaren på en kundorder eller i en kassasituation. Säljaren kan dock välja att ge en rabatt mot det föreslagna priset - detta ökar då spårbarheten i statistiken, samtidigt som administratören kan säkerställa att det tidigare fastställda priset alltid gäller.

Behåll benämning vid kontantförsäljning används i de fall företaget omfattas av lagen om kassaregisters skyldigheter, där produktens tidigare fastställda benämning alltid ska skrivas på kontantkvittot. Om inställningen aktiveras är fortfarande benämningsfältet öppet för t.ex. sökningar i samband med registrering, men produktens benämning kommer alltid att lagras på kvittot.

Egenskaper för delsumma samlingsfaktura - Inkludera avgifter

I de fall Specifikation av avgifter har gjorts för att specificera frakt och avgift på varje enskild order, kan dessa nu inkluderas i en eventuell delsumma på samlingsfakturan om inställningen Delsumma efter varje order på specificerad samlingsfaktura används. Detta görs genom att aktivera den nya inställningen Inkludera avgifter i delsumman i avsnittet Egenskaper för delsumma.

Serviceorder - Avisering vid ändring av statustext

Avisering av texter. I de fall statustexter används kanske inte alla typer av statusändringar ska aviseras till kunden, t.ex. genom e-mail från webben via modulen Support / RMA.

Krysset Avisering styr då vilka texter som ska skickas till kunden vid en förändrad status. Om inte krysset används på en statustext betraktas detta istället som ett internt meddelande.

Föreslå avisering från Winbas. Om inte webb-modulen Support / RMA används kan man ställa in ett automatiskt förslag till avisering direkt från Winbas när en serviceorder sparas efter ändring av status. I detta fall kan man då bestämma om avisering ska föreslås via e-mail eller sms till beställaren.

Dessutom används utrymmet på skärmen nu på ett bättre sätt och statustext tillsammans med övriga kommentarer såsom Anmälan och Åtgärd disponerar nu ett större utrymme i höjdled på skärmen när man ökar fönstrets storlek. Detta innebär att man i snitt nu kan se dubbelt så många rader utan att behöva bläddra neråt i texten.

Kassa - Växelkassa / kontantuttag

Den tidigare funktionen Kontantuttag är nu vidare utvecklad för att lättare kunna registrera en insättning av växelkassa eller ett uttag ur kassan vid dagsavslut - som båda automatiskt bokas mot bokas mot bankkonto (konto 1940) och visas i Kassarapport. Som tidigare kan även andra typer av kontantuttag registreras och anges med konto, text och belopp för en eller flera poster som ska redovisas för uttaget ur kassan. För vidare information se avsnittet:

Kassa och kontering vid betalning i utländsk valuta

Normalt används funktionen Valutakonto vid kontering för lagring av belopp i främmande valuta t.ex. vid inbetalning av kundfaktura för avstämning mot t.ex. ett euro-konto på banken. I och med denna version kan funktionen om den aktiveras i inställningar för bokföring även användas vid kontant kassaförsäljning i utländsk valuta och då istället mot det konto som är angivet för det aktuella betalningssättet i kassan.

Avstämning sker mot konto
specificerat för betalningssättet.

Funktionen kan användas t.ex. vid gränshandel när man önskar direkt avstämning i både SEK och det utländska beloppet i t.ex. kassarapport eller huvudbok.

Kassa - Transportsätt och Leveransvillkor

I och med denna version kan även uppgifterna Transportsätt och Leveransvillkor väljas i in i de anpassade kunduppgifterna som avser kassaorderns orderhuvud. Fälten kan väljas in t.ex. när man ofta arbetar med följesedlar och önskar kunna ändra leveransvillkor exempelvis när man ska skicka varorna till kunden istället för att kunden ska hämta varorna själv.

Kassa och kortbetalningar med Samport Position EMV

I normalfallet skrivs loggfilen för kortbetalningar; Samport.log till datorns rotmapp i t.ex. c:\. I och med denna version finns möjlighet att specificera mappen för loggfilen och alltså lägga den på en annan plats i filsystemet.

Använd denna inställning för att specificera en mapp t.ex. i vid en terminal server-miljö där flera olika kassadatorer delar på en gemensam installation och man önskar möjlighet till kontroll och uppföljning på varje enskild kassadator.

Produkter - Prisändringsdatum enbart för bestämda prislistor

Normalt sätts Prisändringsdatum till dagens datum på en produkt när något av utpriserna 1 till 9 förändras i antingen produktkortet, vid Inläsning av prislistor eller i någon annan automatiserad process såsom Generell prisändring. Nu finns möjlighet att koppla bort förändring av prisändringsdatum för vissa prislistor när prisuppgifter ändras på produkten för den aktuella prislistan. Detta kan t.ex. innebära att t.ex. Utpris 1 kan ligga till grund för nytt prisändringsdatum, medan kanske ändring av Utpris 7 inte påverkar produktens prisändringsdatum.

Funktionaliteten innebär även att man nu också kan ange att ändring av produktens Inpris ska ligga till grund för prisändringsdatum genom att kryssa för alternativet Inpris i listan med prisuppgifter.

Dessutom kan man ange ett specifikt Prisändringsdatum i filen vid Inläsning av prislistor. Om specifikation finns i filen, kommer denna att gälla istället för dagens datum och oavsett eventuella generella inställningar gjorda enligt ovan.

Produkter - Alternativa produktgrupper

För att underlätta administrationen av alternativa produktgrupper som kan användas för organisering av produkterna i webshop, har följande förbättringar utförts för att lättare kunna se vilka produkter som tillhör en alternativ produktgrupp.

Produkter - Selektering. Genom att ange en alternativ produktgrupp och sedan välja knappen selektera visas listan med ingående produkter som sedan eventuellt kan skickas till Excel eller skrivas ut direkt genom att högerklicka på söklistan.

Utskrifter Administration - Urval på alternativa produktgrupper. Utöver den ordinarie produktgruppen och prisgrupp, kan nu även alternativ produktgrupp väljas som ett eget urval i ett antal rapporter i Utskrifter Administration, såsom t.ex. Produktutskrift, Produktstatistik, Prislistor och Detaljstatistik.

Beställning - Tillåt byte av leverantör på befintlig beställning

Liksom vid försäljning i Offertregistrering och Order / faktura finns nu en motsvarande inställning vid inköp för att kunna ändra leverantör på en befintlig redan sparad beställning. Aktivera inställningen i inställningar för produkter i de fall man önskar tillåta byte av leverantör på befintlig beställning.

Inleverans - möjlighet att välja antal etiketter för utskrift

Tidigare användes en kryssruta för att ange att etiketter skulle skrivas ut på den inlevererade raden och antal etiketter för produkten på raden som skrevs ut blev då alltid det levererade antalet. I denna version kan man istället ange det antal etiketter som senare ska skrivas ut, då det inlevererade antalet inte alltid motsvarar det önskade antalet etiketter.

Möjlighet till automatisering genom att t.ex. ange att levererat antal alltid ska föreslås, men också möjlighet att välja bort detta i det enskilda fallet.

Menyn vid pil-ner innebär också att man omvänt direkt kan sätta det levererade antalet i det enskilda fallet, och även förändra antalet etiketter via textrutan samt minska eller öka antalet med knapparna till höger.

Fakturaregistrering - Anpassa varning Leverantören är spärrad

Enligt regelverket får en faktura från en spärrad leverantör ankomstregistreras i systemet, men inte betalas då den spärras i betalningsförslaget. Vid registrering av ankommande leverantörsfaktura från en spärrad leverantör har ett meddelande om detta tidigare visats i statusraden. I och med denna version kan nu varningen om spärrad leverantör även anpassas till dialog där ok måste tryckas innan registrering mot leverantören kan fortsätta. Denna varning kommer då även att visas tillsammans med en eventuell signaltext som också angivits på leverantören.

Utskrifter Administration - Blanketter

Följande nya fält valbara i respektive design har tillkommit i denna version med avseende på beställning samt försäljningsblanketter i Utskrifter Administration:

Kund signaltext kan väljas in i blankettens huvud på alla försäljningsblanketter och används t.ex. på plocksedel för specifik kundinformation rörande hur ordern ska plockas, i de fall man valt att lägga detta i signaltexten. Leverantörens signaltext har även tillkommit på beställning.

Produkt signaltext kan även väljas in i blankettens rader i de fall man har specifik information lagrad i produktens Signaltext beställning respektive Signaltext försäljning - som också ska ut på en försäljningsblankett eller en eventuell beställning.

EU-vikt väljs in på raden i de fall t.ex. både en angiven nettovikt och bruttovikt krävs på fakturan vid utrikes handel.

Max.lag/förp.ant kan väljas in t.ex. när man använder förpackningsantal registrerat på produkten och önskar ha ut detta på en blankett i samband med att inställningen Max lagerantal / Leverantörens förpackningsantal är inställd på förpackningsantal.

Utskrifter Administration - Leveransplanering

I denna version kommer inte redan lagda order till i efterhand spärrade kunder att tas med i leveransplaneringen. Detta gäller även kunder som har spärrats genom Varningen Förfallna fakturor eller Varningen Överskriden kreditgräns i de fall man har valt att koppla spärr till varningen i inställningar för order.

Fliken Undantag visas om det finns order undantagna från leveransplaneringen.

Undantagna order kommer att presenteras i leveransplanering under fliken Undantag, följande anledningar till undantag kan då förekomma:

Kunden är spärrad.

Fakturakunden är spärrad.

Kunden är spärrad p.g.a. överskriden kreditgräns.

Kunden är spärrad p.g.a. förfallna fakturor.

Ordern bearbetas av användare <Signatur> på dator <Dator>.

Utskrifter Administration - Intrastat - Eventuella decimaler

Normalt skrivs kvantiteter i heltalsform och nettovikt ut avrundat till hela kilo enligt myndigheternas specifikation av blanketterna för Intrastat införsel och Intrastat utförsel. I och med denna version kan man som tillval även ta fram rapporten med decimaler, t.ex. tre decimaler för gram i de fall man är i behov av en mer detaljerad specifikation i rapporten.

Utskrifter Bokföring

Följande nya kolumner har tillkommit i denna version med avseende på rapporter i Utskrifter Bokföring:

Huvudbok - Saldo antal. Sald.antal är ett nytt fält som kan väljas in i huvudbokens design i de fall man avser att specificera ingående och löpande saldo baserat på antal från verifikationsraden som kolumn i rapporten. Denna kolumn kan t.ex. användas vid inställningen Använd Valutakonto vid kontering för att visa ett saldo i främmande valuta.

Specifikationer - Vernr. I de fall direktbokföring används kan nu även kolumnen Vernr väljas in i rapporten för att lättare kunna härleda en specifikation i rapporten till ett verifikat. Kolumnen kommer då att visa serie och verifikationsnummer på raden för den aktuella specifikationen.

Winbas Säljstöd

Följande förbättringar har gjorts i Winbas Säljstöd i och med denna version.

Ändringar av Referenser från Winbas återspeglas nu direkt i Kontakter i Winbas Säljstöd vad gäller nya referenser, borttagning av referens från winbas och ändring av befintliga uppgifter såsom referensens namn. Detta gäller då när kunden eller leverantören finns kopplad som en Organisation och inställningar i Säljstöd är ställt till uppdatering från Winbas.
Relaterade avsnitt:

Fliken Kalender i Organisation och Kontakt. Som ett komplement till Gå till kalender när man valt fliken kalender för en kontakt, kan man nu även öppna själva dialogen med aktiviteten i kalendern - för att kanske utföra en förändring eller lättare se en registrerad beskrivning.

I och med denna version kommer dubbelklick i listan att öppna själva dialogen med aktiviteten, samtidigt som den aktuella dagen också visas i kalendern.
Man kan dessutom direkt från fliken öppna den i Outlook, eller skapa en ny aktivitet i kalendern med den berörda kontakten automatiskt föreslagen genom att högerklicka på skärmlistan.

Push - Information till utvecklare av applikationer mot Winbas

Informationen nedan vänder sig främst till tredjepartsutvecklare av applikationer mot Winbas.

Kassa. Winbas har utvecklat externa drivrutiner för tredjepartsleverantörer som önskar skapa en kassaorder från ett externt försystem, som sedan visas som en parkerad kassaorder i kassan. Kassaordern kan därefter bli föremål för kontant betalning, fakturering eller vanlig kundorder för vidare bearbetning i systemet. För att ytterligare automatisering har då nya datafält tillkommit som kan användas för att direkt visa kassaordern i Winbas och kanske även själva betalningsdialogen direkt.

Direktutskrift av blanketter. I de fall man använder externa rapporteringsfunktioner när en blankett skrivs ut via direktutskrift i t.ex. Order / faktura, kan nu en anpassning automatiskt ta emot meddelandet om att blankettens skrivs ut. Bestäm i det enskilda fallet om både blanketten från Winbas och den externa rapporten ska skrivas ut, eller om bara den externa rapporten ska användas genom att t.ex. ställa in utskrift till bildskärm eller rikta om skrivarinställningen för den aktuella blanketten. Ett exempel på användningsområde kan vara när en fraktsedel skrivs ut och man samtidigt önskar specifika fraktdokument.

För ytterligare information om deklarationer och nya kommandon, samt Push-tekniken i allmänhet se avsnittet:

Innehåll


Nyheter version 2010-03-12

  Gå till www.winbas.com Hjälp om Winbas Hjälp