Version 2011-07-01

Winbas hjälp

Tidigare Nyheter

Nedan följer tidigare nyheter i Winbas för respektive version med start från version 2011-07-01.

Version 2011-07-01

Version 2011-07-01

Söklistor - Selektering direkt i listan

Selektering på t.ex. namn eller benämningar kan nu göras direkt i söklistan när ett sökbegrepp har angivits. Använd funktionen när sökbegreppet kanske inte matchar inledningen av benämningen, utan istället ingår som del av benämningen. Funktionen är alltså ett komplement till den selektering som finns i t.ex. kundkortet eller produktregistret och innebär att man inte behöver öppna produktregistret för att utföra en selektering på en delsträng av exempelvis en benämning.

Sökningen mot listans sorteringsordning visualiseras som vanligt i inmatningsfältet i söklistans statusrad när ett sökbegreppp anges mot listan.

När en sökning har påbörjats kan funktionen Selektering användas genom att klicka på knappen eller använda funktionstangenten F10. Ytterligare förändringar av selekteringen kommer då att visa resultatet direkt i söklistan. För att återställa och gå tillbaka till hela registret klicka eller använd funktionstangenten (F10 eller F11) igen.

Order / faktura - Markera flera rader

I och med denna version kan flera rader markeras i Order / faktura - transaktioner. Detta ger tillgång till följande funktioner när flera ordertransaktioner har markerats:

Ta bort flera rader. Markera flera transaktioner i skärmlistan med hjälp av Ctrl eller Shift tangenterna och välj därefter F9 - Ta bort. Den efterföljande dialogen kommer då att fråga om markerade rader ska tas bort från ordern.

Ändra antal. Markera flera rader i en order för att därefter sätta ett antal, nollställa levererat antal på alla markerade rader, eller sätta levererat lika med beställt antal och slutleverera markerade rader.

Markera flera rader, ange slutleverans på aktiv rad och tryck Spara.

Byte av lagerplats. Ändra till en annan lagerplats på ett antal markerade rader, och därefter spara ändringen till berörda transaktioner i en order.

Frisläpp. Möjlighet att ändra begreppet Frisläpp på flera rader genom att kryssa eller kryssa av alternativet och därefter spara raderna, som då t.ex. kommer att påverka orderns totala nettobelopp.

Funktionerna kring markering och borttagning enligt ovan finns nu också tillgängliga i samband med Offertregistrering.

Order / faktura - Fråga om prisuppdatering av befintlig order

Fråga om prisuppdatering av befintlig order är en ny inställning som innebär en kontroll av priser jämfört med dagens prislista i en befintlig kundorder när den öppnas. Om ordern innehåller priser som berörs, visas en dialog som erbjuder ändring till de dagsaktuella priserna - d.v.s. de priser som hade föreslagits om ordern hade registrerats nu istället för tidigare.

Inställningen för att aktivera funktionen görs i avsnittet:

Dialogen Prisuppdatering av befintlig order visas när det finns priser som har förändrats, på samma sätt som när man t.ex. byter kund på en befintlig order, där den nya kunden har en annan prislista:

Order / faktura - Fraktavgift även vid restorder

Normalt utgår inte eventuell fraktavgift inställd i procent eller fast belopp när en order tidigare har fakturerats och blivit föremål för restorder. Genom att använda den nya inställningen Föreslå Frakt även vid restorder kan administratören bestämma att även restorder ska beläggas med fraktavgift.

Produkter - Indikator för bilder och dokument

För att snabbare kunna se om det finns registrerade bilder när en produkt väljs, visas nu en indikator för detta i knappen där bilderna öppnas. Dessutom visar hjälpbubblan när musen förs över knappen antalet registrerade bilder på produkten.

Indikatorn visas på samma sätt även i andra liknande sammanhang såsom knappen för att visa alternativa produktnummer, eller antal referenser på en kund i kundkortet.

E-mailavisering / Formaterad HTML-text i mailet

HTML-text i mailet. Genom att klistra in HTML-text i själva brödtexten för mailet kan nu formaterad text med eventuella inbäddade bilder skickas vid e-mailavisering av en blankett. När Outlook används för att skicka blanketter via e-mail kommer formatet automatiskt att sättas till HTML när taggen <HTML> återfinns i den text som föreslås för den aktuella blanketten.

HTML-formaterad text ger då bättre möjligheter att skicka information vid kontakten med kunden.

Formaterad text och eventuella bilder kan då utgöra olika typer av annonsering eller nyhetsbrev i samband med att t.ex. orderbekräftelse eller fakturan skickas till kunden.

Er referens som variabel i mailet. Som ett komplement till den tidigare variabeln <namn> som representerar kundens eller leverantörens namn, kan nu även Er referens <er> väljas in som variabel i texten för mailet. Detta innebär nu att totalt följande begrepp kan anges både i ämnesraden och texten, samt även i bilagans namn i mailet för den berörda blanketten:

<doc>

Blankettens namn på svenska eller engelska.

<#>

Blankettens nummer, t.ex. fakturanummer.

<nr>

Kundnummer eller leverantörsnummer.

<namn>

Kundens eller leverantörens namn.

<er>

Er referens vid försäljning eller beställning.

<eo>

Er order, kundens ordernummer vid försäljning.

<gm>

Godsmärke enbart vid försäljning

Import av SIE4 verifikationer - Registrera konton automatiskt

Det nya alternativet Registrera automatiskt konton som inte finns i kontoplanen betyder att om det finns konton i filen som inte är registrerade i företagets kontoplan, kommer dessa att automatiskt att registreras i kontoplanen vid importen. Om nya konton registreras genom import behöver de kompletteras med benämning och SRU-kod. Om så är fallet kan listan Anmärkningar efter Import av SIE4 verifikationer skrivas ut efter importen för vidare komplettering i kontoplanen.

Om alternativet inte används kommer transaktionen istället som tidigare att registreras på konto 9999, vilket innebär att transaktionen har registrerats på observationskonto och då inbegriper manuell hantering i själva verifikationen.

Leverantörsfakturor - Boka av inleverans utan faktura

I de fall inleveransbokföring används kan man ibland få en inleverans men ingen faktura. Detta kan gälla ersättning av trasiga produkter, inleveranser som man betalt i förskott m.m. Denna typ av inleveranser utan faktura kan nu bokas av vid Registrering av leverantörsfakturor utan att behöva registrera en tillhörande faktura.

Detta görs genom att ange enbart leverantör samt en eller flera inleveransnummer, utan fakturanummer och andra uppgifter och därefter trycka F7 - Spara för enbart inleveranserna.

Bekräfta den efterföljande dialogen och angivna inleveranser kommer att bokas av utan faktura behöver registreras.

Periodisering av intäkt

Periodisering av intäkt vid försäljning kan nu göras direkt vid försäljning i Order / faktura, Serviceorder och Kassa när periodiserad bokföring används. Genom att välja in kolumnen Periodisering i skärmlistan kan periodisering av ett försäljningsbelopp göras redan på transaktionsnivå, och beloppet fördelas jämt över ett intervall om vecka, månad, kvartal, halvår eller år.

För att lägga till en ny periodisering, eller ändra en befintlig periodisering - klicka på cellen för den aktuella raden för att visa Dialogen periodisering. När en periodisering har registrerats på raden kommer den också att visas i skärmlistan.

Vid periodisering av intäkt i Order / faktura och Serviceorder kan även knappen Periodisera användas. Knappen visas till höger om det föreslagna kontot om konto är valt för registrering vid försäljning i inställningar för order.

Utskrifter Bokföring - Momsrapport

När en momsredovisning görs till myndigheterna baseras den på försäljningstillfället oavsett eventuell periodisering i samband med periodiserad bokföring. Då den interna bokföringen baseras på periodiseringsdatum, kommer alltså momsrapporten normalt istället att baseras på bokföringsdatum, alltså tillfället när försäljningen skedde. Detta visualiseras med följande alternativ vid Direktbokföring och Periodiserad bokföring när rapporten ska skrivas ut:

1 Använd bokföringsdatum är standard och används när rapporten ska skickas till myndigheterna.

2 Använd periodiseringsdatum kommer stället framställa rapporten enligt periodiserad bokföring för internt bruk.

Utskrifter Bokföring - Berörda konton vid utskrift till fil

Vid utskrift av t.ex. Balansrapport och Resultatrapport från Utskrifter Bokföring föreslås alternativet Alla berörda konton. Normalt gäller då att ett konto måste vara belastat under räkenskapsåret för att komma med, och om kolumner rörande t.ex. budget eller föregående år är invalda, betraktas kontot som berört om exempelvis en händelse i föregående år finns på kontot.

I och med denna version kommer Utskrift till fil att hantera konto som berört om det finns händelser på föregående år, oavsett om kolumner för föregående år är invalda i rapporten. Detta eftersom utskrift till fil alltid tar med alla kolumner oavsett vilka som har designats in i den ordinarie rapporten.

Utskrifter Administration - Lagervärdering

Följande justeringar har tillkommit vid utskrift av rapporten Lagervärdering i avsnittet Utskrifter Administration:

Enligt Inpris / vägt inpris. Rubriken för alternativet vid vanlig lagervärdering (ej FIFU) har nu ändrats till Inpris / vägt inpris för att bättre beskriva att värderingen kan ske till antingen inpris eller vägt inpris beroende på den modell för lagervärdering som är angiven på produkten.

T.o.m. transaktionsdatum. Tidigare var man hänvisad till att backa systemdatum för att ändra datumet för vanlig lagervärdering enligt Inpris / vägt inpris. Nu kan man istället ange datumet i fältet för transaktionsdatum, som då kommer att återspegla lagerantalet vid denna tidpunkt med hänsyn tagen till inleveranser och utleveranser.

Inpåslag på produkt. Om produkten har ett registrerat Inpåslag i %, kommer nu beräkning av lagervärdet i rapporten även att ta hänsyn till inpåslaget när lagervärdet på produkten är satt till Inpris och kostnaden därmed baseras på produktens nettoinpris.

FIFU per lagerplats. Dessutom hanteras nu situationen bättre i de fall lagersaldo saknas på en lagerplats som tidigare hade ett saldo vid tillfället för angivet datum. D.v.s. om en produkt saknas på en lagerplats idag, kan den ändå ha ett värde när datum backas till en annan tidpunkt.

Säljstöd - Aktiviteter - Ta bort flera organisationer

I denna version är det möjligt att markera flera organisationer i aktiviteten med hjälp av Ctrl eller Shift tangenterna och därefter välja Ta bort markerade.

På samma sätt kan man även ta bort flera kontakter som ingår i aktiviteten.

Innehåll


Nyheter version 2011-04-05

  Gå till www.winbas.com Hjälp om Winbas Hjälp