Version 2012-08-08

Winbas hjälp

Tidigare Nyheter

Nedan följer tidigare nyheter i Winbas för respektive version med start från version 2012-08-08.

Version 2012-08-08

Version 2012-08-08

Stöd för andra språk i Winbas

I denna version lanseras stöd för olika språk i Winbas gällande ledtexter som visas i alla fönster, dialoger och rapporter - första språkpaket ut är engelska. Ledtexter i fönster och dialoger bestäms i första hand på användarnivå, d.v.s. olika användare kan använda olika språk i en och samma installation av Winbas. Användaren kan när som helst skifta språk genom dialogen Inställningar för användare eller via symbolen och snabbmenyn i statusraden

Inställningar för användare

Genom att välja Inställningar för användare och på första fliken Fönster / Utseende ange ett annat språk och därefter trycka Verkställ, kommer alla fönster och dialoger att visas i detta språk. Inställningen kan alltså användas för användare som föredrar ett annat språk än svenska, men ändå är verksamma i ett svenskt företag.

Statusraden i Winbas huvudfönster

Via symbolen och snabbmenyn i statusraden kan man direkt påverka inställningen för språket och snabbt skifta språk i olika situationer, t.ex. när en rapport ska skrivas ut i ett annat språk. Om ett annat språk väljs snabbmenyn i kommer alla fönster och dialoger att ändras till detta språk och inställningen sparas automatiskt för användaren.

Notera vid ändring av användarens språk

Öppna fönster. Normalt skiftas alla öppna fönster till det språk som har valts automatiskt. Vissa enskilda fönster kan dock lägga ledtexter i cashen och kan behöva öppnas igen för att få en fullständig visning av fönstret i sin helhet i det aktuella språket.

Språk i operativsystemet. I dialoger genererade av operativsystemet såsom OK - Avbryt dialoger och t.ex. dialoger rörande skrivare och filer, bestäms språket i viss mån av det språk som är inställt i operativsystemet. För att visa allt komplett i det valda språket bör därför även detta språk ställas in i Windows.

Klientinstallation

Användaren kan redan vid Klientinstallation påverka valet av språk. Om en förändring av språket sker vid Klientinstallation kommer detta språk enbart att gälla för den enskilda användaren. Användaren kan sedan förändra sitt språk inne i själva Winbas vid behov.

Företagets Språk

Om företagets huvudsakliga språk inte är svenska, finns även möjlighet att göra en generell inställning för själva företaget. Denna inställning är främst till för företag som inte redovisar i Sverige, och berör då främst istället själva innehållet i grundregister såsom Kontoplan, Balans / Resultatrapport m.m., när innehållet ska vara i ett annat språk såsom engelska.

Företagets språk bestämmer också språket för automatiskt genererade texter t.ex. vid olika typer av konteringar samt t.ex. språket i fasta ledtexter när ett kvitto skrivs ut i kassan, såsom vid kortbetalning och kontrollenhet.

Språkpaket för grundregister

När företagets språk ändras i Inställningar Allmänt kan även berörda grundregister automatiskt konverteras till det nya språket. En översättning av befintliga register kommer då att utföras och berör då de transaktioner i grundregister som skeppas som standard med Winbas t.ex. standardkonton i kontoplanen. Eventuella manuellt registrerade konton som inte finns i grundutförandet kommer inte att översättas utan detta för då göras manuellt. Detta gäller då även t.ex. transaktioner i grundregister såsom Transportsätt, Betalningsvillkor eller E-Blanketter.

Nytt Företag

När ett nytt företag skapas finns möjlighet att ange företagets huvudsakliga språk och berör då språket i t.ex. grundregister såsom Kontoplan, Balans / Resultatrapport m.m., på samma sätt som när ett annat språkpaket installeras för ett redan befintlig företag. Även automatiskt generade data kommer att skapas på det aktuella språket såsom t.ex. genererade konteringar vid fakturering och liknande.

Det finns också andra skillnader när man väljer att skapa ett t.ex. engelskspråkigt företag jämfört med ett svenskt, som t.ex. förekomsten av ÅÄÖ vid den löpande registreringen och urvalen i t.ex. Utskrifter Administration.

Installation

När en serverinstallation utförs vid en nyinstallation kan installatören nu välja vilket grundläggande språk installationen ska ha. Detta språk kommer då att visas under själva installationen, och kommer också att ligga till grund för den första användaren som skapas (WB - Supervisor). Språket kommer också att användas i företaget som skapas (Winbas Exempel) för inställningar och ett antal grundregister, såsom t.ex. Kontoplan, Transportsätt och Betalningsvillkor.

Språket som anges vid installationen kommer också att föreslås vid varje nytt företag. Systemspråk som angavs vid installationen kan därefter ändras i Systeminställningar.

Systeminställningar - Systemspråk

Systemspråk anges initialt vid installation och kan därefter förändras i Systeminställningar. Systemspråk kommer att föreslås som företagets språk när nytt företag skapas samt också användas för nya användare som läggs till installationen.

Användare kommer alltså automatiskt att få det språk som är angivet som systemspråk, men kan själva eventuellt förändra detta genom Inställningar för användare eller via symbolen och snabbmenyn i statusraden.

Utskrifter

Följande gäller vid olika typer av utskrifter med avseende på inställningar för språk:

Listor och rapporter designas och skrivs ut med rubriker i det språk som användaren har valt i personliga inställningar.

Blanketter designas med ledtexter i användarens språk, och språket på själva utskriften bestäms av kundens språkkod.

Kassakvittots automatiskt genererade texter från kontrollenhet och kortbetalning skrivs i det språk som är inställt för det aktuella företaget. Om företaget redovisar i Sverige och företagets språk är svenska, kommer alltså kvittot också att vara på svenska.

Säljstöd

Winbas Säljstöd följer inställningen för språk som har gjorts i Winbas, och kommer på samma sätt att visa ledtexter i fönster och dialoger i det språk som har valts av användaren. Till skillnad från Winbas som direkt skiftar språk i öppna fönster, måste Säljstöd startas om för att visa det aktuella språket när detta har förändrats inne i Winbas.

Inläsning av prislistor

På samma sätt stöder även det fristående programmet Inläsning av prislistor och produkter till Winbas det språk som har valts av användaren i Winbas. När Inläsning av prislistor startas, används språket som är angivet via inställningen i Winbas för den aktuella användaren och datorn.

Databasverktyg

Även Databasverktyg stöder i denna version det språk som användaren har valt i Winbas. Databasverktyg startas då på samma sätt med det språk som tidigare har valts.

Det engelska språkpaketet i denna version gäller installation och samtliga ledtexter och menyer i Winbas Affärssystem. Vissa andra komponenter i gruppen som t.ex. Winbas Hjälp är ännu ej översatta.

Produkter - Kalkylpriser

Följande ändringar och tillägg har gjorts med avseende på kalkylpriser. Avsikten är att underlätta hanteringen och öka flexibiliteten kring användandet av kalkylpriser.

Lägg kalkylpris till netto inpris. Om inte inställningen Sätt inpris lika med kalkylpris används kommer nu kalkylpriser alltid att läggas till produktens inpris efter rabatt efter eventuellt inpåslag. Detta innebär att man slipper underhålla inpriset i kalkylen och att produktens inpris nu alltså inte ska ligga bland registrerade kalkylpriser.

Produktens inpris utgör ingående pris där kalkylpriser därefter kan läggas till.
Summan blir produktens nya netto inpris.

Syftet är att kunna använda valfria kombinationer av inpåslag och kalkylpriser som frakt och tull på olika typer av produkter och samtidigt påverka kostnaden för produkten och därmed också lagervärdet när lagervärde Inpris används. Kalkylpriser kommer då att påverka kostnaden vid försäljning, samt i rapporter där kostnaden baseras på inpris vid t.ex. inventering och lagervärdering.

Produktens netto inpris. Den tidigare inställningen Visa prisuppgift för produktens kalkylpris har utgått i denna version vilket innebär att produktens netto inpris istället alltid kommer att visas på produktkortet. Undantaget är när inställningen Sätt inpris lika med kalkylpris används, då kalkylpriset istället utgör underlaget för själva inpriset.
Detta betyder att registrering av underliggande kalkylpriser alltid är tillgänglig oavsett inställningar.

Välj tidigare texter. För att lättare kunna välja en färdig text och undvika skrivande vid registrering av kalkylpriser på produkten, kan nu tidigare texter väljas från en lista med knappen pil-ner.
Listan kommer då att visa de texter som tidigare har använts på andra produkter i samband med registrering av kalkylpriser, såsom t.ex. Material, Frakt, Emballage o.s.v. som då kan återanvändas vid registrering på nästa produkt.

Dessutom kommer nästa radnummer att föreslås automatiskt för att underlätta registrering av nya rader.

Export och Import av kalkylpriser kan utföras t.ex. när kalkylpriser för ett antal produkter har framställts i en Excelfil. Export innebär att en tabseparerad textfil skapas och öppnas i Excel för eventuell vidare bearbetning, för att sedan kanske importeras med ändrade uppgifter.

Dialogen innehåller alternativet Ta bort och ersätt alla tidigare kalkylpriser, som kan användas för att bort en komponent efter export, såsom ett tidigare inpris som nu inte ska ligga kvar.

Strukturer. Normalt baseras huvudproduktens inpris på detaljernas netto inpris efter påslag. Påslag avser då inpåslag i % och nu också eventuella kalkylpriser registrerade på detaljen eller huvudprodukten.

Detaljens Netto inpris efter påslag kommer alltid att summera strukturens detaljer baserat på netto inpris efter inpåslag och eventuella kalkylpriser.

Detaljens Kostnad enligt lagervärde V.I.T avser det traditionella arbetssättet med lagervärde som kostnad för ingående strukturdetaljer, som då t.ex. istället kan vara det vägda inpriset på detaljen.

För ytterligare information och exempel på strukturer och kalkylpris se avsnittet:

Order - Rabatt i specialprislista dras från pris

I de fall man önskar använda rabatter utan att visa dem för kunden och istället presentera dem som nettopriser, kan rabatter i specialprislistor nu dras från priset istället för att läggas som rabatter.

Registrering. Detta innebär att rabatten kommer att dras från priset direkt vid registrering och då alltså visar nettopriset som pris på försäljningsordern.

Nettopriset kommer i detta fall ligga till grund för de inställningar som har gjorts beträffande Avrundning och decimaler som annars normalt hanterar bruttopriset före rabatt.

Blanketter. Fältet Ápris på rader i försäljningsblanketter såsom ordererkännande och faktura kommer då att visa nettopris på samma sätt som fältet Netto ápris.

Addera till generell rabatt på kund. Om kunden har en generell rabatt registrerad och specialprislistan är inställd med Addera till generell rabatt på kund, kommer också den totala rabatten att dras från priset.

Inställningen. Inställningen görs i inställningar för produkter och kommer då att påverka alla specialprislistor vid registrering i t.ex. Order / faktura eller Kassa.

Dras från pris är det nya alternativet som innebär att priset alltid utgör nettopriset och själva rabatten är nollställd.

Läggs till rabatt är standardalternativet enligt tidigare och betyder att registrerade rabatter alltid läggs som rabatter vid registrering.

Serviceorder

Följande har tillkommit i denna version beträffande funktioner kring serviceorder:

Visa enbart ej fakturerade serviceorder i söklistan. Om inte inställningen Ta bort serviceorder efter fakturering används ligger tidigare fakturerade serviceorder kvar i systemet. Genom det nya alternativet Visa enbart ej fakturerade, kan man filtrera bort redan fakturerade serviceorder från söklistan när en serviceorder ska väljas.

När listan öppnas med pil-ner t.ex. från Serviceorder kan man direkt växla mellan alla serviceorder och ej fakturerade serviceorder längs ner i listans statusrad.

Rapporten inneliggande serviceorder. Kolumnerna Statuskod och Statustext har tillkommit som valbara kolumner i utskriften inneliggande serviceorder och innehåller då motsvarande registrerad information som anger var i processen en serviceorder befinner sig.

Serviceorder på kund. Tillsammans med de tidigare alternativen till vänster om statistikuppgifterna på kundkortet, kan nu även inneliggande serviceorder visas för alla kunder eller enbart en vald kund. På samma sätt visas informationen i form av söklista med knapplista, vilket möjliggör att även transaktioner på en viss serviceorder kan visas.

Notera att alternativet serviceorder enbart visas när fönstret med kundkortet är tillräckligt stort i höjdled för att få plats.

Kassa - Summakolumnen visar summa antal

Summa antal. Kolumnen med kassaordens summor kommer nu även att visa totalt antal på kassaordern, d.v.s. summering av de ingående radernas antal. Uppgiften kan t.ex. användas för kontroll vid utlämning av varorna där antalet då ska överensstämma med levererade varor.

Beställt / Levererat antal. Beroende på om en uppdelning har gjorts på kassaordern där vissa transaktioner kanske ska beställas och är föremål för skapande av kundorder / följesedel, kommer det beställda antalet i kassan att skilja sig från det som ska betalas och levereras direkt.
Antalen motsvarar fälten S:a best.antal och S:a lev.antal som kan väljas in på t.ex. blanketterna följesedel, faktura samt kontantkvitto och utgör en summering av beställt och levererat antal.

Kassafönstrets höjd. Notera att raderna med Antal i summakolumnen enbart visas när fönstret är tillräckligt stort i höjdled för att uppgifterna ska få plats.

Vid behov kan då alltså själva fönstrets storlek förändras genom att dra i nedre högra hörnet eller fönstrets kant i kombination med Senast använda storlek som då gör att uppgiften alltid kommer att visas.

Kassa - Betalning av faktura i kassa - Kvitto

Tidigare skrevs de ingående raderna från fakturan även på kassakvittot vid betalning av faktura i kassa. I och med denna version kommer istället fakturans nummer att skrivas, och om flera fakturor betalas samtidigt skrivs deras fakturanummer och summan av det betalda beloppet.

Vid delbetalning eller betalning av flera fakturor skrivs inte de ordinarie summaraderna från fakturan på kvittot utan istället det belopp som har betalats.

Projekt - Varna vid avslutade projekt

Tillåt registrering på avslutade projekt betyder som tidigare att man fortsatt kan registrera på projekt som har angivits som avslutade. Om inställningen inte används kan registrering inte fortsätta på avslutat projekt.

Tillåt och varna vid avslutade projekt. Genom den nya inställningen Tillåt och varna vid avslutade projekt kan man ändra denna spärr till att tillåta registrering med föregående en varning som informerar användaren om att projektet är avslutat, men att registrering ändå tillåts av i efterhand inkommande transaktioner på projektet. Detta möjliggör då för en tidigare stängning av projektet då man ges möjlighet för eventuell fortsatt registrering.

Tillåt inte registrering innebär att registrering inte kan fortsätta på avslutat projekt och ett meddelande ges. Om ett projekt är avslutat registreras då efterkommande transaktioner på t.ex. "Garantiarbeten" eller liknande avseende tidigare projekt.

Projekt - Visa enbart pågående projekt

Enbart pågående projekt när fönstret öppnas. Alternativet Visa enbart pågående projekt i fönstret Projekt kommer nu att visa senast valda alternativ när fönstret öppnas nästa gång. Enbart pågående projekt innebär att bara de projekt som inte har ett Avslutat datum angivet kommer att visas i listan. Om Visa enbart pågående projekt har valts när fönstret stängs, kommer alltså också enbart ej avslutade projekt att visas nästa gång fönstret visas.

Registrering av projekt. Om registrering på avslutade projekt är tillåten visas normalt alla projekt i listan med sökregistret där registrering av projekt förekommer, såsom t.ex. i Order / faktura. Om Alternativet Visa enbart pågående projekt är valt, kommer listan nu istället att begränsas till enbart pågående projekt även vid registrering.

Inställningen visar enbart pågående projekt även vid registrering av projekt i andra rutiner.

Uppackningsunderlag - Direktutskrift blankett

I samband med att ny beställning har skapats med avvikelser efter meddelande om kommande delleverans från leverantören, kan beställningsblanketten nu vid behov direkt tas upp på bildskärm eller skrivas ut genom att högerklicka på beställningsraden.

Detsamma gäller även redan befintliga beställningar som har valts på leverantören som då kan granskas innan förändringar sker.

Kontoplan - Registrering med bakomliggande sökregister

Som ett komplement till att först öppna listan med konton och sedan skriva in början av kontonumret, kan man nu först skriva in inledningen av kontonumret i fältet vid registrering och sedan fälla ner listan och därmed få den aktuella kontogruppen aktiverad i listan.

Komplementet gäller även andra liknande sökregister såsom vid t.ex. registrering av resultatenhet, projekt eller specialprislista.

Bokföring - Egna rapporter - Konton i ett intervall

Egna rapporter kan bestå av olika komponenter såsom t.ex. fasta belopp eller enskilda konton. Ofta anges ett eller flera enstaka konton för att ingå i raden för rapporten. Genom att också ange ett T.o.m. konto, kan nu också ett helt intervall av konton definieras i en och samma position.

Detta innebär att man slipper registrera flera konton ett åt gången när aktuella konton ändå ligger följd inom samma segment. Exempelvis skulle hela intervallet 6100-6199 kunna utgöra ett segment i rapporten som då t.ex. berör alla konton rörande kontorsmateriel och trycksaker. Dessutom kommer eventuella nya kontot automatiskt att komma med i rapporten förutsatt att de registreras inom ett tidigare skapat kontointervall.

Design av blanketter - Använd standardskrivare

Använd standardskrivare är ett nytt alternativ i blanketternas disposition och rapporternas design. Om alternativet väljs kommer Windows standardskrivare alltid att användas för blanketten istället för en bestämd skrivare vid en skrivareinställning.

Skrivare beroende på dator. Alternativet är ett komplement till att använda personlig skrivarinställning och kan då användas t.ex. när man flyttar mellan olika arbetsplatser och blanketten skrivs då på den standardskrivare som är inställd på varje enskild dator. Att använda standardskrivare kan också underlätta när man använder sig av en terminal service miljö, och man då alltid önskar utskriften till sin lokalt geografiskt placerade skrivare.

Möjligheten att ställa in standardskrivaren kan också underlätta när man byter eller lägger till skrivare som delas av olika arbetsgrupper som använder sin skrivare till alla blanketter och rapporter.

Standardskrivare kan på samma sätt också anges i rapporternas design:

Design av blanketter - Spara dispositionen i flera blanketter

Om dispositionen sparas med något av alternativen Denna blankettyp eller Alla blanketter kommer nu en dialog att visas som gör det möjligt att spara vissa enskilda avsnitt på de andra blanketterna som berörs. Följande avsnitt i dispositionen kan sparas på övriga blanketter:

Inställningar som kan sparas för andra blanketter

Dispositionens marginaler och mått

Antal kopior och skrivarjobb

Linjer, stilar och färger

Skrivarinställningar

Detta innebär att man t.ex. kan spara enbart skrivarinställningar till andra blanketter, och samtidigt behålla övriga avsnitt unika för andra blanketter.

Design av listor och rapporter

Utöver att standardskrivare kan anges i rapporternas design har även följande tillkommit vid designen av rapporter.

Flytta hel kolumn eller alla kolumner samtidigt

Genom att använda Ctrl eller Shift tangenten samtidigt som man drar i pilarna med musen, kan hela kolumnen eller alla efterföljande kolumner flyttas samtidigt i designen utan att påverka kolumnernas bredd.

Ctrl - Flytta hel kolumn med tangenten Ctrl samtidigt som man drar i pilen med musen.

Enbart den aktiva kolumnen flyttas när Ctrl-tangenten trycks ner samtidigt som man klickar och drar med musen. Detta innebär att både vänster och högerpilen flyttas samtidigt för den aktuella kolumnen och att kolumnens bredd bibehålls.

Shift - Om tangenten Shift istället hålls ner kommer alla efterföljande kolumner att följa med när t.ex. bredden ändras för en kolumn till vänster i listan.

Alla efterföljande kolumner flyttas automatisk när man flyttar den aktiva kolumnen med vänsterknappen, eller ändrar storlek med högerknappen. Detta betyder då att man slipper justera varje efterföljande kolumn, t.ex. när ett nytt fält har valts in.

Om t.ex. vänstermarginalen ska ändras kan man hålla ner Shift-tangenten för att flytta alla fält till vänster eller höger med vänsterknappen för att minska eller öka marginalen i rapporten i förhållande till vänsterkanten.

Återställ utskriften till standardutseende

Genom att välja alternativet Återställ utskriften till standardutseende kommer tidigare eventuella förändringar i rapportens design att återställas till Winbas standard, alltså så som rapporten såg ut när Winbas installerades eller företaget skapades. Återställningen gäller då t.ex. förändrade teckensnitt och färger, samt valda kolumner och skrivare.

Säljstöd - Kontakter - Välj titel på kontakt från lista

För att lättare kunna välja en titel vid registrering av ny kontakt, eller utföra selektering baserat på kontaktens titel - kan nu titel väljas från en lista med knappen pil-ner.

Listan kommer då att visa de titlar som tidigare har använts på andra kontakter underlättar enhetlig registrering och uppföljning baserat på referenserna position i företagen.

På samma sätt kommer även titel på referenser i kunder och leverantörer i Winbas att kunna väljas på motsvarande sätt. Listan kommer då att baseras på tidigare registrerade kunder och leverantörer.

Installation - Förändring i programgrupp / Startmenyn

Programmet Kommunikation via handdator har i denna version utgått från Winbas programgrupp och startmenyn vid nyinstallation. Vid uppgradering av befintlig programgrupp ligger tidigare genväg dock kvar. Programmet distribueras fortfarande och installeras på datorn och vid ett eventuellt behov kan Kommunikation via handdator startas från Utforskaren eller läggas upp som genväg på Winbas skrivbord.

Innehåll


Nyheter version 2012-04-10

  Gå till www.winbas.com Hjälp om Winbas Hjälp