Version 2012-12-12

Winbas hjälp

Tidigare Nyheter

Nedan följer tidigare nyheter i Winbas för respektive version med start från version 2012-12-12.

Version 2012-12-12

Version 2012-11-01

Version 2012-12-12

Winbas och Windows 8

Winbas är nu utprovat och godkänt för att köras med det senaste operativsystemet Windows 8. Använd lämpligen denna version av Winbas eller senare om Windows 8 ska användas tillsammans med Winbas. Tidigare installerade versioner av Winbas under 2012 är också kompatibla och kan köras med Windows 8.

Winbas och Office 2013

Kopplingar mellan Winbas senaste versionen Microsoft Office har nu blivit genomgångna och fungerar enligt tidigare versioner tillsammans med Winbas. Kopplingar mot Microsoft Office avser då t.ex.:

Outlook. Avisering via e-mail eller andra kopplingar mot Outlook.

Excel. Rapporter och skärmlistor som skickas till Excel.

Word. Kopplade dokument i Word från Winbas Säljstöd.

Winbas Installation - Lokal mapp för program

I och med denna version kommer nyinstallation av Winbas att föreslå installation under den av Windows reserverade mappen för programfiler, som t.ex. C:\Program\Winbas. Uppgradering där Winbas redan finns på datorn, föreslår som vanligt de redan tidigare existerande mapparna för Winbas.

Serverinstallation. Förslaget av mapp för data på servern är oförändrad, vilket innebär en naturlig separation av programfiler och serverfiler, även vid en ny lokal singelinstallation där servermappen föreslås till C:\Winbas.

Klientinstallation. Mappen för programfiler som föreslås gäller då också Klientinstallation på ny dator där Winbas inte tidigare finns installerat. Den föreslagna mappen kan som tidigare alltid förändras vid behov.

Operativsystem

Exempel vid nyinstallation

Windows XP

C:\Program\Winbas

Windows Vista, 7, 8 (32 bit)

C:\Program Files\Winbas

Windows Vista, 7, 8 (64 bit)

C:\Program Files (x86)\Winbas

Notera att mapparna visas som Program istället för Program Files i filsystemet vid installation i operativsystem installerat på svenska.

Tekniska specifikationer - Ändrade temporära lagringsmappar

Beroende på rättigheter på den enskilda klienten och möjlighet att lagra temporära filer lokalt, kommer Winbas nu att dirigera lagringen beroende på vilka skrivrättigheter som finns på datorn. Temporära lagringsmappar används bl.a. när bilaga skapas vid e-mailavisering, mellanlagring vid arkivering eller vid nedladdning av temporära bilder och filer från Internet.

I princip används två olika typer av mappar för lagringen, antingen en temporär mapp under Winbas klientmapp, eller den av Windows dedikerade mappen för applikationsdata. Exempel på mappar som kan komma att användas beroende på rättigheter och operativsystem:

C:\Program\Winbas\Temp

C:\Documents and Settings\User\Application Data\Winbas\

Detta innebär då mindre ingrepp för administratören i de fall rättigheterna inte stämmer.

Inställningar Produkter - Slå ihop samma produkt vid registrering

Vid registrering med läspenna eller pekskärm i kassa, kan den nya inställningen Slå ihop produkter vid registrering bestämma i vilka funktioner registrerat antal på den nya raden ackumuleras till en tidigare befintlig rad med samma produkt.

Om inställningen används och en redan befintlig rad påträffas vid registrering av en produkt på t.ex. en kundorder eller i Kassa, ökas antalet på den tidigare raden automatiskt istället för att två likadana rader registreras.

Utöver att samma produkt används, ska även benämning, eventuell kommentar och lagerplats, samt andra begrepp på raden vara samma för att raden ska slås ihop.

Det normala användningsområdet är Kassa, men funktionen kan alltså kopplas på i andra situationer t.ex. när Order / faktura används både för vanliga kundorder samt under kassaliknande förhållanden.

 
Antal har lagts till tidigare rad med samma produkt i Kassa

Ett annat användningsområde kan t.ex. vara när man fyller på en existerande arbetsorder allt eftersom material har använts.

Order / faktura - Transaktioner - Frisläpp

Det tidigare alternativet Föreslå Frisläpp har nu kompletterats med inställningen Använd Frisläpp. Inställningen kommer att vara avstängd som standard i denna version om ej frisläppta transaktioner sedan tidigare inte används vid uppgradering. Det betyder att Frisläpp inte kommer att visas vid registrering av transaktioner i Order / faktura. Detta för att man av misstag inte ska kunna avmarkera alternativet och registrera rad som inte räknas med i orderns totala nettobelopp och ej heller faktureras.

Använd Frisläpp. De verksamheter som avser att använda begreppet Frisläpp får alltså koppla på funktionen Använd Frisläpp vid nyinstallation, eller vid uppgradering när funktionen tidigare inte har använts och inga ej frisläpta orderrader påträffas. Om det finns ej frisläppta orderrader kan inte alternativet Använd Frisläpp kopplas bort.

Föreslå Frisläpp. Om administratören även kopplar bort förslaget Föreslå Frisläpp, kommer en varning om detta förhållande och dess påverkan att visas.

Order / Faktura - Kassahantering per terminal

Istället för att inloggad användare ska bestämma om Order / faktura ska hanteras som kassaterminal, kan nu även den enskilda datorn ställas in som kassaterminal. Inställningen visar då Dialogen Kassabetalning när order sparas, och aktiverar eventuell kortbetalning / kontantbetalning, följesedel eller fakturering av ordern.

Detta innebär att alla användare som står i kassan får automatisk hantering som kassaterminal, men hanteras som vanliga användare när de loggat in på andra arbetsplatser. Inställningen kan användas när man alltid använder personlig inloggning istället för inloggning som Kassa1 o.s.v.

Inställningen görs för respektive dator i inställningar för kassaterminalen:

Kassa - Direktutskrifter av orderbaserade blanketter

När en kundorder tas fram i kassan, och där kanske ett tillägg görs i ordern - kan nu t.ex. följesedeln skrivas ut direkt utan att ordern behöver effektueras. Funktionen används när ordern kanske inte ska betalas eller levereras via knappen F7 - Betala, utan enbart när en ny blankett ska skrivas ut.

Knappen för direktutskrifter visas när en kundorder eller serviceorder är aktiverad i kassan och erbjuder då förutom utskrift av själva orderblanketten, även utskrift av Följesedel, Plocksedel och Fraktsedel.

Genom att växla mellan Skrivare och Bildskärm kan funktionen erbjuda förhandsgranskning av blanketten.

Kassa - Visa anpassade färger för kunden

När färgegenskaper används i söklistan för kunder att visa t.ex. om kunden är spärrad, visas nu också kunden med denna färg i Kassa på samma sätt som i själva kundkortet om inställningen för att använda färger i fönster är aktiverad.

Detta innebär också att man t.ex. kan särskilja kontantkunden genom en viss färgsättning. Funktionen är då användbar när man ofta skriver in kundnumret istället för att gå via söklistan, eller genom Senast använda post.

Eventuell färgsättning på kassans försäljningsrader baseras som tidigare på anpassade villkor för skärmlistan i kassa.

Kassa - Täckningsbidrag i detaljerade vyn med summor

På samma sätt som tidigare Kostnad och TB visas nu även orderns totala täckningsbidrag i den detaljerade vyn med summor till höger. Ingående summeringar visas genom att klicka på, eller hålla musen över rubriken med antal rader i försäljning.

Uppgifterna visas baserat på följande regler:

Kassa - Välj in fler summor i kassan

Dessutom kan ytterligare uppgifter om t.ex. kostnad och täckningsbidrag väljas in och visas permanent i kassabilden tillsammans med övriga summor. Detta innebär att man slipper öppna vyn med detaljerade summeringar, och att valda uppgifter då alltid visas på ordern.

Förutom t.ex. ordersumma, rabatt och moms som alltid visas, kan då t.ex. följande väljas in:

Summa

Betydelse

Vikt

Den totala vikten på kassaordern baserat på ingående produkters vikt i kg.

Volym

Kassaorderns totala volym där volym används på produkterna.

Momspliktigt

Det totala momspliktiga beloppet i valutan.

Exkl.moms

Orderns nettobelopp före moms.

Kostnad SEK

Orderns totala kostnad i systemvalutan (SEK).

Täckn.bidrag

Sålda produkters totala TB, summan av intäkten minus orderns totala kostnad.

Täckningsgrad

Täckningsgraden i procent.

Om alternativet med fler summor inte visas ovanför kassans betalaknapp, öka fönstret storlek i höjdled.

Utskrifter Administration - Kundreskontra

Följande har tillkommit i denna version med avseende på t.ex. uppdelning per land i rapporten Kundreskontra.

Ny kolumn Land. Som ett komplement till att göra ett eget urvalLandskod för att skriva ut kundreskontra för ett specifikt land, kan nu också kolumnen Land väljas in i rapportens design. Kundens landskod kommer då också att skrivas till fil för eventuell vidare bearbetning och sortering i Excel i de fall man har fordringar till många olika länder.

Uppdelad per land. Vanlig reskontra kan förutom uppdelning per säljare, nu även skrivas ut uppdelad per land. Detta innebär att utskriften sorteras per land och att sidbrytning kommer att ske för varje land på utskriften.

Uppdelad per valuta. På samma sätt kan även uppdelning per respektive valuta i reskontran göras, använd symbolen Pil-ner för att växla mellan dessa olika uppdelningar.

Utskrifter Administration - Lagervärdering

Följande har förändrats med avseende på Lagervärdering enligt Inpris / vägt inpris, och då i synnerhet när rapporten backas till ett tidigare transaktionsdatum:

Tidigare transaktionsdatum. Rapporten kommer nu att ta bättre hänsyn till produkter och lagerplatser där nuvarande lagersaldo är noll, men där händelser har skett i förhållande till transaktionsdatum som har backats till en tidigare tidpunkt. Rapporten exkluderar fortfarande produkter där lagersaldot är noll, men baserar istället detta på transaktioner i förhållande till datum. (På liknande sätt som rapporten Lagervärdering FIFU)

Kolumnen Lagerplats. När utskriften tas Totalt och kolumnen lagerplats är invald och rapporten kan innehålla flera rader med varje lagerplats per produkt, kommer enbart de lagerplatser som har ett lagersaldo vid tidpunkten för transaktionsdatum att tas med i rapporten.

Enbart lagerartiklar. Alternativet Enbart lagerartiklar kommer i och med denna version automatiskt vara förvalt för att undvika att produkter avseende tjänster och liknande kommer med i värderingen. (Detta gäller även Lagervärdering enligt FIFU.)

Utskrifter Administration - Inventeringsrapport

Skriv alla inventerade produkter. Normalt skrivs enbart produkter med ett inventerat antal skilt ifrån noll, eller där produkten har ett tidigare lagersaldo på rapporten. Genom att använda det nya alternativet Skriv alla inventerade produkter, kommer alla produkter som ingår i inventeringen också att skrivas i rapporten till skrivare eller Excel.

Alternativet kan väljas när inventeringsrapporten även används som underlag för planering och det är önskvärt att få ut alla inventerade produkter, oavsett hur antalet vid inventeringen har sett ut.

Nytt räkenskapsår - Skapa ingående balans med Antal

I de fall Antal vid kontering / Valutakonto vid kontering används i Inställningar Bokföring, kommer nu ingående balans även för Antal att skapas vid alternativet Skapa ingående balans för nytt räkenskapsår. Uppgiften kommer alltså att föreslås automatiskt baserat på årets transaktioner på samma sätt som beloppen, och kan sedan förändras i Registrering av ingående balans t.ex. vid avstämning av ett Eurokonto för att få ett rättvisande saldo.

Push - Information till utvecklare av applikationer mot Winbas

Informationen nedan vänder sig främst till tredjepartsutvecklare av applikationer mot Winbas.

Utskrift av blanketter från andra program

Utskrift. När ett försystem behöver skriva ut blanketter från Winbas kan t.ex. ordernummer skickas till Winbas för att generera en utskrift av blanketten direkt från Winbas. Utskriften kan då användas där en anpassning för t.ex. handdator eller liknande bearbetar färdigplockade order som synkas in och följesedlar ska skrivas ut.

E-mail. Utskriften kommer då att fungera på samma sätt som en direktutskrift från Winbas, och eventuellt generera dialog för att skicka blanketten via e-mail enligt inställda regler för e-blanketter.

Arkivering. Blanketterna kommer vid utskrift från det externa programmet då även automatiskt att arkiveras i de fall då Blankettarkivet används.

Följande strängkommandon används när utskrift ska ske för respektive blankett:

Starttag

Data

Sluttag

Beskrivning

<wbprnoff>

Offertnr

</wbprnoff>

Offertnummer skickas och offerten skrivs ut från Winbas.

<wbprnord>

Ordernr

</wbprnord>

Ordernummer skickas och utskrift av ordererkännande sker från Winbas.

<wbprnfsl>

Ordernr

</wbprnfsl>

Följesedel skrivs ut baserat på ordernummer.

<wbprnfra>

Ordernr

</wbprnfra>

Fraktsedel skrivs ut baserat på ordernummer.

<wbprnpls>

Ordernr

</wbprnpls>

Plocksedel skrivs ut baserat på ordernummer.

<wbprnfakt>

Fakt.nr

</wbprnfakt>

Faktura skrivs ut baserat på fakturanummer.

<wbprnbest>

Bestnr

</wbprnbest>

Beställningsnummer skickas och beställningen skrivs ut från Winbas.

Granska på bildskärm. Med motsvarande uppsättning kommandon kan det anropande programmet också visa blanketterna för granskning på bildskärm, där användaren sedan kan skriva ut dem eller spara som PDF-fil eller liknande. För ytterligare information om dessa kommandon, samt Push-tekniken i allmänhet se avsnittet:

Aktiv användare. Dessutom kan nu aktiv användare hämtas Windows-registret, detta på samma sätt som t.ex. aktivt företag eller version av Winbas. Nyckeln User kan då användas av anpassningen för att läsa av vem som är den inloggade användaren.

Innehåll

Version 2012-11-01

Produkter - Offererat antal

Offererat antal utgör det totala antalet av produkten som ligger registrerade i inneliggande offerter. Summan återspeglar även antal som har offererats då produkten ingår som en underliggande detalj i en strukturprodukt.

I och med denna version visas offererat antal på samma sätt som t.ex. orderantal på produkten när man har ökat storleken på fönstret så att uppgiften får plats.

För att alltid visa offererat antal på produktkortet, använd Senast använda storlek som då gör att uppgiften alltid kommer att visas om fönstret är tillräckligt stort i höjdled.

Informationslistan Offererat antal

Informationslistan Offererat antal visar inneliggande offerter där den aktuella produkten ingår, med kunduppgifter och antal. Tryck på knappen Pil-ner vid Offererat antal för att visa informationslistan.

Offererat antal i struktur

Om produkten ingår som en underliggande strukturdetalj i en offert kommer vanliga offertrader och strukturrader att visas i separata flikar. Fliken Struktur innehåller alla offertrader där produkten ingår som en strukturdetalj för utleverans.

Lägg ut Offererat antal på skrivbord

Genom att välja knappen Lägg ut på skrivbord när listan visas kommer fönstret att frigöras och ligga kvar på skrivbordet efter att det har öppnats från produktkortet. Innehållet kommer då att förändras och visa information för aktuella produkter när de har valts vid registrering. För ytterligare information se avsnittet:

Offertregistrering

Offererat antal kan också visas direkt vid t.ex. offertregistrering eller registrering av kundorder på samma sätt som orderantal m.fl. visas. Genom att öka bredden på fönstret kommer uppgiften att visas.

Offererat antal kan visas på detta sätt i följande registreringsfunktioner:

Produkter - Informationslistan Disponibelt antal - Ordertyp

Informationslistan Disponibelt antal som kan väljas från t.ex. produktkortet eller läggas ut som fristående fönster på skrivbordet har nu även den nya valbara kolumnen Ordertyp.

Välj in kolumnen Ordertyp i listan t.ex. när en ordertyp är reserverad för orderförslag, och när kunden bekräftat ordern ändras den till annan ordertyp för skarp order. I detta läge kan då även de olika typerna av order färgläggas baserat på ordertypen.

Produkter - Kvantitetsrabatt / Utländsk valuta

I de fall kvantitetsrabatt i kronor används istället för i kvantitetsrabatt i procent på produkten, kan nu kvantitetsrabatt användas vid utrikes försäljning i annan valuta oavsett inställningen Valutaomräkning från utpris vid försäljning.

Kvantitetsrabatten anges då som vanligt i systemvalutan (SEK) och valutaomräkning kommer då automatiskt att ske vid försäljning i annan valuta specificerad för prislistan i inställningar produkter eller i en specialprislista.

Produkter - Moms ingår

Traditionellt kopplas en prislista med en påläggsfaktor om t.ex. 25 % till kontantkund där pris inklusive moms används. Genom att använda den nya kopplingen Moms mot prislista 1 kan man nu automatiskt få en koppling till produktens momskod. Modellen kan användas i de fall man har ett sortiment med blandade momssatser och kanske även momsfria varor. Pålägget kommer då att utgöras av momssatsen angiven produktens momskod som t.ex. 25 eller 12 procent.

Genom att ange numret på annan prislista (1 till 9), kan också en annan grundprislista exklusive moms användas för att lägga på momsen.

När en prislista inklusive moms har definierats kan Generell prisändring med beräkningsmetoden Uppdatering av utpriser med registrerat pålägg köras för att få en fullständig uppdatering av prislistan vid t.ex. ett blandat sortiment.

Ökade möjligheter att spärra pris och rabatt vid försäljning

Den tidigare inställningen Spärra manuell ändring av ápris som innebär att produktens föreslagna pris inte kan manuellt kan förändras av säljaren har nu kompletterats med följande alternativ:

Tillåt alltid ändring av ápris betyder att det föreslagna priset kan vara flexibelt, och alltid kan förändras av säljaren på en kundorder eller i en kassasituation.

Tillåt ändring om WB-rättigheter innebär att enbart användare med rättigheter som administratör kan göra förändringar av priset.

Spärra manuell ändring av ápris medför som tidigare att ändringar aldrig kan göras av det fastställda priset. Alternativet används då för att säkerställa att det tidigare fastställda priset alltid gäller och för ökad spårbarhet i statistiken, samt möjliggör för administratören att tillse att kassalagen efterlevs i de fall den ska tillämpas.

Dessutom kan nu även föreslagen rabatt hanteras på samma sätt som prisuppgiften:

Föreslaget pris och rabatt kan inte förändras vid registrering av kundorder beroende på inställningar.

Tillåt alltid ändring av rabatt innebär att rabatt kan anges eller förändras på försäljningsraden av säljaren på en kundorder eller i en kassasituation.

Tillåt ändring om WB-rättigheter innebär på samma sätt att enbart administratörer kan göra förändringar av eventuellt föreslagen rabatt.

Spärra manuell ändring av rabatt betyder att rabatten alltid är spärrad och inte kan förändras oavsett användarens rättigheter.

Kassa - Täckningsbidrag per rad

Som ett komplement till de tidigare kolumnerna Akostnad och TG% (Täckningsgrad), kan nu även kolumnen TB (Täckningsbidrag) väljas in genom att anpassa kolumnerna för listan med kassans transaktioner.
Då TG utgör den procentuella vinsten per rad i baserat på priset och kostnaden, visar TB då istället hur många kronor det blir över på affären. Täckningsbidrag är alltså skillnaden i kronor mellan priset och produktens kostnad med hänsyn tagen till det antal av produkten som säljs på raden.

Täckningsbidrag visas baserat på kostnad och pris exklusive moms, eventuellt omräknat till SEK.

Serviceorder - Standardtexter

Standardtexter är ett nytt begrepp för att kunna lägga upp och använda kortare standardiserade texter för serviceorderns Anmälan text och Åtgärd text. En anmälan kan då bestå av en eller flera komponenter som sedan kan redigeras på olika sätt.

När texterna har lagts upp kan de sedan väljas in på ordern genom att kryssa för valda texter i den ordning de ska kopieras in till anmälantexten. På detta sätt får man dels en mer enhetlig registrering plus att ofta återkommande fraser inte behöver skrivas.

Se även: För att bygga upp och välja in färdiga paket med produkter för t.ex. en service, se även avsnittet om försäljningsmallar:

Visa lagrade leverantörsfakturor från statistik

I de fall Inleveransbokföring används kan nu en lagrad leverantörsfaktura visas genom att högerklicka på skärmlistan på statistikrad tillhörande inleveransen på produkten eller leverantören. Detta på samma sätt som när man visar en lagrad leverantörsfaktura från en lista med leverantörsfakturor.

Leverantörer - Statistik. Högerklicka på statistikrad där inleveransen har valts in vid registrering av den tillhörande leverantörsfakturan.

Produkter - Statistik. Välj transaktion av typen Inleverans för att öppna menyn och visa den lagrade leverantörsfakturan på samma sätt som kundfaktura visas vid typen Utleverans.

Produkter - Statistik - Sök serienummer på alla produkter

Normalt öppnas statistik med en vald produkt och selektering på ett angivet serienummer kan utföras inom statistiken för den aktuella produkten. Nu kan även ett serienummer sökas på alla produkter i hela produktregistret.

På detta sätt kan man alltså hitta serienumret även på andra produkter genom att utföra selektering på en produkt märkt för serienummer.

Utskrifter Administration - Blanketter - Skriv ut momskod noll

Normalts skrivs inte momskoden ut på försäljningsblanketternas rader om momskoden är lika med 0. I och med denna version kan man styra detta individuellt på blanketten via masken i fältets egenskaper. Masken kan då sättas till '0' i de fall man önskar specificera momsfria rader t.ex. vid omvänd skattskyldighet för byggtjänst (Byggmoms) eller där blandad moms, ränta eller försäkringsärenden förekommer.

 

Masker för momskod på blanketter

0

Momskod noll skrivs ut.

#

Momskod noll skrivs inte ut.

 

Momskod noll skrivs heller inte ut när mask saknas i fältet.

Innehåll


Nyheter version 2012-08-08

  Gå till www.winbas.com Hjälp om Winbas Hjälp