Version 2014-11-20

Winbas hjälp

Tidigare Nyheter

Nedan följer tidigare nyheter i Winbas för respektive version med start från version 2014-11-20.

Version 2014-11-20

Version 2014-11-20

Kunder köper även vid försäljning

Kunder köper även är en funktion som visar vad andra har köpt samtidigt som en produkt. När en produkt har valts kommer ett antal andra produkter som tidigare har köpts vid samma tillfälle att visas. Listan med dessa produkter baseras då på ett statistiskt urval, där den produkt som oftast förekommer vid samtidiga försäljningar toppar listan. Listan visar också ett antal och senaste samtidiga försäljningsdatum. Antalet representerar en form av rankning där alltså det högsta sålda antalet visas överst i listan.

Ett klassiskt exempel på användning av funktionen kan vara att man erbjuder kunden dammsugarpåsar vid köp av dammsugare.

När en produkt har registrerats i t.ex. Kassa eller Order / faktura kan man sedan använda knappen eller dubbelklicka på raden för att registrera in produkten på ordern.

Det är och möjligt dra och släppa produkten in i den aktuella registreringsbilden.

Visa kvantitetsrabatt vid försäljning

När kvantitetsrabatter används är nu stödet förbättrat för att direkt visa kvantitetsrabatter när produkten väljs i samband med interaktion mot Prisrapport. Det är då möjligt att direkt få information om kvantitetsgränser när kunden gör ett köp. I förekommande fall kan kunden då istället erbjudas ett större antal av varan när det beställda antalet ligger nära gränsen för rabatt.

  1. Öppna Order / faktura.

  2. Öppna Prisrapport och placera fönstret synligt bredvid Order / faktura.
  3. Välj in en kund på ordern och alla priser för kunden visas i Prisrapport.
  4. Öppna orderns transaktionssida.
  5. Ange en produkt och produkten markeras i Prisrapport
  6. Välj knappen Kvantitetsrabatt i Prisrapport.

Kvantitetsrabatter för efterföljande produkter som registreras kommer då att visas automatiskt så länge Prisrapport ligger öppen.

Kunder - Statistik - Strukturdetaljer

I de fall strukturer används och strukturen inte registreras med statistik på detaljnivå, visas inte de underliggande strukturdetaljerna i kundens statistik. Enbart huvudprodukten visas då i listan med kundens statistik. När en huvudprodukt i en utleveransstruktur har valts i listan med statistik, kan nu fliken Struktur användas för att också kunna se underliggande strukturdetaljer som har ingått vid försäljningen.

Alternativet visas då nere till höger i statistikfönstrets statusrad. För att växla tillbaka till kundens ordinarie statistikrader används fliken Statistik.

Kunder - Kund / produktinformation - Selektering

I denna version är det möjligt att använda knappen F10 - Selektera i Kund / produktinformation. Använd funktionen för att söka i texter efter en viss produkt när det finns många registrerade texter på samma kund, eller när man visar samtliga kunders produktinformation. Ett användningsområde kan t.ex. vara när vissa kunder anger egna begrepp på produkterna i sina beställningar och dessa finns angivna som kund / produktinformation.

Serviceorder - Spara uppgifter som ny kund

Vanligen sparas eventuellt förändrade adressuppgifter, telefon eller e-mail på en befintlig kund via knappen Spara i fliken Beställare på serviceordern. Knappen aktiveras då när förändringar har gjorts i uppgifterna på serviceordern.

I denna version kan registrerade uppgifter också sparas som en ny kund. Om ingen kund har valts och nya uppgifter har angivits är det då möjligt att spara kunden direkt till kundregistret. Detta innebär att man slipper att gå omvägen via kundregistret i de fall nya kunder kommer in för service.

Funktionen finns tillgänglig oavsett om kundregistret eller registret med beställare används. Detta då beroende på inställningen Beställare hämtas från kund.

Likviditetsanalys - Inleveranser vid Inleveransbokföring

Normalt drar kommande beställningar till leverantör ner saldot i likviditetsanalysen när likviditeten omfattar beställningar. I denna version kommer också redan inlevererade beställningar där leverantörsfakturan ännu inte ankommit att inkluderas i rapporten. När godset har kommit och faktura fortfarande saknas baseras likviditeten på leverantörens antal dagar i betalningsvillkoret.

Inleverans vid specificerad utskrift.

För att inleveranser ska redovisas krävs att inleveransbokföring används. Kopplingen används för att kontrollera vilka inleveranser som gjorts men ännu inte bokats mot en leverantörsfaktura. När fakturan väl har ankomstregistrerats och bokats mot leveransen, kommer beloppet istället att redovisas som en leverantörsutbetalning i rapporten.

Beställning - Transaktioner - Strukturöversikt

På samma sätt som tidigare vid försäljning i Order / faktura - transaktioner, kan nu också en underliggande inleveransstruktur visas via knappen Pil-ner vid antalet i samband med beställning. Knappen visas då om den angivna produkten är huvudprodukt i en struktur med detaljavräkning Inleverans.

Översikten från beställningens transaktionssida.

Om t.ex. strukturer används vid tillverkning är det då möjligt att avgöra vilka detaljer som finns disponibla i strukturen. Detta tillsammans med eventuell beräknad leverans då disponibelt antal underskrider det beställda antalet.

Utskrifter Administration - Krav / Kontoutdrag - Tillgodoränta

Tidigare har tillgodoränta på förfallna kreditfakturor alltid beräknats automatiskt på kontoutdraget och en negativ ränta har då lagts på kreditfakturan. I denna version kan administratören bestämma om tillgodoränta ska lämnas på förfallna kreditfakturor via inställningen Tillgodoränta % i avsnittet Räntefakturering.

Om tillgodoränta ska användas anges räntesatsen. Om inte tillgodoränta ska användas lämnas uppgiften istället blank.

Eventuell räntesats och räntebelopp visas då även vid förhandsgranskning i Dialogen Välj fakturor för utskrift.

Utskrifter Bokföring - Inventarieförteckning - Restvärde

Restvärde är en ny kolumn som kan väljas in i rapporten Inventarieförteckning. Kolumnen visar inventariens resterande värde, alltså anskaffningsvärdet minus ackumulerad avskrivning för ej avyttrade inventarier. Om kolumnen väljs in kommer också inventariernas totala restvärde att summeras i rapportens slut.

Inventarier. Restvärde kommer också att visas i inne i registrering av Inventarier när en befintlig inventarie har valts i listan. Kolumnen Restvärde kan också tillsammans med övriga uppgifter väljas in och visas i skärmlistan för Inventarier.

Säljstöd

En del mindre grafiska justeringar har genomförts i Winbas Säljstöd, som t.ex. hur vissa skärmelement placeras när ett fönster förändras i storlek. Till detta kan följande tillägg nämnas i denna version:

Säljstöd - Kalender

Händelse i kalender

Ämne och plats är två nya begrepp som har tillkommit vid registrering av en ny händelse i kalendern. Begreppen kompletterar de redan befintliga och betyder att man kan ha både ämne och en knuten organisation samtidigt till händelsen.
För att underlätta valet av begreppen kan senast använda ämnen och platser väljas in från en lista. Klicka på pilen vid rubriken eller använd Alt+pil-höger i fältet för att öppna listan med tidigare använda begrepp.
Om Outlook används, kommer alla tidigare ämnen som har använts i Outlook att visas i listan efter en fullständig synkronisering.

Hela dagen är en kryssruta som tillkommit när en händelse skapas i kalendern. Om alternativet används kommer händelsen att löpa över en eller flera hela dagar beroende på vilka datum som har angivits. Om en händelse gäller hela dagen behöver alltså inte tidpunkt specificeras.

Mobiltelefon. Den tidigare uppgiften om kontaktens faxnummer har utgått från dialogen och istället visas uppgift om kontaktens mobiltelefon. Om både telefon och mobil finns registrerade på kontakten finns nu också möjlighet att direkt ringa upp mobilen via eventuell tjänst för telefoni.

Tidigare kommentar. Det är nu också möjligt att välja in en tidigare använd kommentar när en ny händelse skapas i kalendern. Klicka på pilen vid ledtexten eller använd Alt+pil-höger i kommentarsfältet för att öppna listan med kommentarer. Tidigare kommentarer sorteras i den ordning som de har använts, med den senaste överst.

För att sortera på texten klicka på rubriken ovanför texten. På samma sätt är det möjligt att gå tillbaka till tidigare kronologisk ordning genom att välja rubriken ovanför sorteringsnumret.

Det är i denna version också möjligt att enbart använda Enter för nytt stycke i kommentaren, till skillnad från tidigare då Ctrl+Enter krävdes.

Senast använda position och storlek. Normalt centreras dialogen för en händelse i kalendern i programmets arbetsyta. I denna version kan man ställa in om senast använda position och storlek istället ska användas.

Kalenderns arbetsyta

En del förbättringar har gjorts av kalenderns arbetsyta för att lättare kunna hantera flera samtidiga händelser, samt bättre visning av tidsmässigt korta och långa händelser.

Långa händelser såsom semester, konferensresa och liknande kommer nu automatiskt att löpa i kalendern under perioden. Långa händelser visas i kanten av dagarna från periodens start till slut. Detta gäller även händelser över hela dagen. Andra samtidiga händelser kan då lättare registreras parallellt.

Korta händelser hanteras nu lättare i arbetsytan, och flera korta händelser kan förekomma samtidigt sida vid sida. Dessutom visas alla kommande händelser i listan Kommande händelser i kalendern enligt nedan, vilken förenklar valet av en kalenderaktivitet i en kort tidsperiod.

Storlek på händelser i kalendern

Storleken på fälten som visar händelser har ökats något i höjd och bredd i denna version. Detta innebär att man kan se mer av texten vid kortare händelser och att fältet blir lättare att hantera.
Det är nu också möjligt att öka storleken ytterligare genom att använda plus-knappen i kalenderns rubrik. Detta gör det möjligt att kunna se ytterligare text och hantera korta händelser.

Öka eller minska storlek på händelser som visas i kalendern.

Arbetsytans tidsaxel och antal dagar som visas blir då samtidigt färre vilket gör att en ökning lämpar sig bäst på större bildskärmar. För mindre skärmar kan man även använda minus-knappen som gör fälten mindre men arbetsytan större.

Kommande händelser i kalendern

Normalt visas tidigare ej utförda händelser i listan under kalendern. Genom att välja fliken Kommande, kan också händelser med start på morgonen idag och framåt visas. På samma sätt kommer händelser löpande att utgå från listan i takt med att de markeras som utförda. Kolumnen Ämne har också tillkommit i dessa vyer.

Flikarna tidigare ej utförda och
kommande händelser i kalendern.

Sök i kalender

Sök i kalender är en ny funktion i övre delen av kalendern som medger sökning på alla begrepp i registrerade händelser. Genom att skriva in ett sökbegrepp visas alla poster som innehåller begreppet i t.ex. ämne, namn, kommentar, typ eller datum. Händelser som matchar sökbegreppet visas i listan under fliken Sökta som då väljs automatiskt för visning.

Klicka på sökfältet eller tryck Alt+S
och skriv in sökbegreppet

Dubbelklicka på en vald händelse i listan för att gå till den aktuella dagen. Det är också möjligt att markera flera olika rader och därefter ta bort eller ändra status Utförd via högerklick eller funktionstangenter.

Tryck på krysset för att ta bort tidigare sökbegrepp och fliken Sökta samt den tillhörande listan med sökresultatet.

Typer för kalender - Symboler

Som ett komplement till att färglägga en händelse av en viss typ i kalendern, kan nu även en symbol kopplas till typen. Symbolen kommer då att visas i vissa listor där kalenderns innehåll visas. Symbolen för typen av händelse kan då göra det lättare att identifiera vad som avses, t.ex. Telefonmöte, Kundbesök o.s.v.

Tillsammans med bl.a. typens färg kan symbolen ställas in i Typer för Kalender.

Typens färg i listor

I de listor som visar händelser i kalendern kommer också typens färg att visas tillsammans med eventuell symbol. Om ingen symbol finns på typen visas enbart färgen, annars både färgen och symbolen.

På detta sätt kan likartade händelser kombineras med olika färger och kanske samma symbol eller omvänt.

På samma sätt kommer färg och eventuell symbol också visas när en typ väljs för en händelse i kalendern.

Säljstöd - Skriv ut kalender

Grafisk kalender. Utskrift av den grafiska kalendern kan nu vid sidan om utskrift till skrivare, även förhandsgranskas på bildskärm. Från utskriften till bildskärm kan då även t.ex. en pdf-fil skapas. Utskriften skrivs nu i färg vid utskrift till bildskärm och utskrift till färgskrivare.

Den grafiska presentation av händelserna i kalendern liknar då den i själva kalendern, med typernas definierade färger även som bakgrundsfärger för händelserna vid utskriften.

Lista med händelser som skriver ut kalendern som en lista kan också skrivas till bildskärm, skapas som pdf eller skickas som e-mail. Listan kan även skrivas till fil och öppnas i Excel och innehåller då alla tillgängliga uppgifter för eventuell vidare redigering. Det är också möjligt att välja in kolumner, eller välja bort fördefinierade kolumner ur listan.

Bland kolumner som kan väljas in märks bl.a. de nya fälten som kan användas på en händelse såsom Ämne och Plats, samt kontaktens telefonuppgifter. Kolumnen Symbol visar färg och eventuell symbol för kalendertypen i början av varje rad.

Om många kolumner väljs in bör liggande orientering användas. Kolumner kan väljas in tillfälligt eller sparas permanent till nästa utskriftstillfälle tillsammans med övriga inställningar via knappen F7 - Spara.

Säljstöd och Outlook

Synkroniserade uppgifter. I och med att en del nya uppgifter har tillkommit vid registrering i säljstödets kalender, kommer nu också kalendern i Outlook att uppdateras med dessa som t.ex. Ämne, plats och händelser över hela dagen. Detsamma gäller då också när händelser skapas i Outlook och synkroniseras in i Säljstöd

Direkt synkronisering. Utöver den synkronisering som sker t.ex. vid start av Säljstöd för att registrera händelser som har skett i Outlook, kommer nu även direkt synkronisering att ske. Om både Säljstöd och Outlook är öppna sker alltså synkronisering i realtid mellan kalendrarna. D.v.s. om en händelse läggs till, ändras eller tas bort i Outlook, kommer detta direkt att återspeglas i Säljstödets kalender.

Fält för kontakter till Outlook. En del mindre justeringar av vilka uppgifter som sparas med en kontakt i Outlook har gjorts i grundinställningar för nya användare. Detta gäller t.ex. Kontakt.Telefon som nu istället föreslås som Telefon, arbete i Outlook. För inställningar kring hur organisationer och kontakter sparas i Säljstöd se avsnittet:

Säljstöd - Fliken Dokument

Registrera befintlig mapp. Istället för att använda alternativet Registrera befintligt dokument och därefter ta bort själva filen i dialogen, kan nu alternativet Registrera befintlig mapp direkt användas. Dialogen tillåter även att skapa en ny mapp. Använd registrering av mapp t.ex. när olika mappar på en disk har definierats för olika kunder, exempelvis ritningar, bilder m.m.

Dra in och släpp filer. Normalt registreras ett dokument i filsystemet via alternativet Registrera befintligt dokument. Detta när fliken Dokument är vald och man högerklickar i skärmlistan.

I denna version kan också en eller flera filer markeras i utforskaren och dras in över listan med dokument. När dokumenten har släppts i listan kommer de att registreras automatiskt på den valda organisationen, kontakten eller projektet.

Dra in och släpp mapp. En hel mapp med filer kan registreras genom att släppa den över listan. Den registrerade filmappen kommer öppna hela mappen i utforskaren när den sedan väljs från listan. Operationen motsvarar alltså alternativet Registrera befintlig mapp.

Dra in och släpp mail. Som ett komplement till att dela ut hela mappar, kan nu också enskilda e-mail dras in i listan med dokument. I Outlook markeras de mail som ska kopieras in t.ex. det valda projektet och placeras sedan i listan genom dra och släpp med musen. Genom att t.ex. dubbelklicka i listan kan det registrerade mailet vid behov sedan visas.

Kopiera och klistra in. På motsvarande sätt är det också möjligt att kopiera filer i utforskaren, och sedan klistra in filerna på i dokumentfliken. Högerklicka på skärmlistan välj alternativet Klistra in kopierade filer.

Klistra in mail. Om ett eller flera mail har markerats i Outlook och därefter kopierats, kommer även dessa att kunna klistras in och automatiskt registreras via menyalternativet.

Säljstöd - Aktiviteter

Följande tillägg har gjorts gällande hantering av Aktiviteter i Winbas Säljstöd:

Aktiviteter - Skapa Excel kalkylblad

Genom att välja funktionen Excelblad har det tidigare varit möjligt att föra över antingen Organisationer eller Kontakter i den aktiva aktiviteten till Excel. I denna version har alternativet Både organisationer och kontakter tillkommit i dialogen. Alternativet innebär att alla valda kontakter kommer att skickas och information om organisationen också specificeras före varje kontakt.

Informationen som skickas till Excel beror då i sin tur på om Alla kolumner eller Enbart kolumner anpassade i aktiviteter har valts i dialogen. Informationen kan sedan sorteras och bearbetas vidare i Excel där valfria kolumner baserat på organisationen eller kontakten kan användas, t.ex. till en lista till ett tryckeri eller någon annan form av utskick.

Organisationer - Selektering på del av aktivitetens namn

Till skillnad från normalfallet vid selektering, sker selektering på aktivitet alltid på det exakta begreppet, t.ex. efter att den har valts via knappen pil-ner i Organisationer. D.v.s. den aktivitet som anges måste helt matcha aktivitetens namn. I och med denna version kan asterisk (*) användas som mask för att utföra selektering på en del av aktivitetens namn.

Mask

Betydelse

*abc*

Motsvarar då vanlig selektering i andra fält.

abc*

Visar aktiviteter som börjar på sökbegreppet.

*abc

Tar fram alla aktiviteter som slutar på angivet begrepp.

Ovanstående gäller även när selektering på aktiviteter utförs från Kontakter.

Säljstöd - Projekt

Två nya flikar har tillkommit i Säljstöd - Projekt, bl.a. för att kunna följa ett projekt i kalendern, Projekt och Tider:

Projekt i kalender. I de fall något av de anslutna företagen är föremål för projekthantering kommer nu också ett projekt att kunna kopplas till en händelse i kalendern. Registrerade händelser kommer då också att redovisas i Fliken Kalender när ett projekt har valts.

Tidrapporter. Registrerade tider för projektet visas vid val av den nya fliken Tidrapporter. När ett projekt är aktiverat och fliken väljs kommer all registrerad upparbetad tid med avseende på t.ex. anställda och debiteringskoder att visas. Högerklicka på listan för att anpassa de förinställda kolumnerna, eller för att t.ex. skriva ut eller skicka alla registrerade tider på projektet till Excel.

Beskrivning. Den allmänna beskrivningen av projektet har nu lagts under fliken Kommentar, tillsammans med den personliga kommentaren. När fönstret ökas i storlek kommer då en större del av projektets beskrivning att kunna visas på skärmen.

Säljstöd - Automatisk avstängning

Om automatisk utloggning tillsammans med avstängning är inställt i Winbas systeminställningar gäller stängningen nu också för Säljstöd. Programmet kommer då att stängas enligt den angivna tidsrymden för inaktivitet på datorn. Administratören kan välja att använda inställningen för att säkerställa avstängning t.ex. när dagen är slut i en Terminal Server miljö eller när backup-rutiner som inte klarar att öppna filer används.

10 sekunder innan avstängning sker visas meddelande med nedräkning till den förestående stängningen. Stängningen kommer så att avbrytas vid någon form av aktivitet som t.ex. att man flyttar musen.

Nytt företag - Ny anslutning till SQL Server

Följande information gäller främst tekniker eller administratörer som hanterar SQL Server-databaser.

När administratören ska lägga upp en ny SQL Server-databas i systemet har detta nu förenklats genom att man kan välja server och databas i listor via knappar vid uppgifterna.

Välj en Server. Eventuell tidigare använd server föreslås automatiskt. Knappen kan användas för att ta fram befintliga SQL server instanser i den aktuella domänen. Därefter väljs den server i listan där databasen som ska anslutas finns.

Välj en databas. När en server har valts kan knappen användas för att ta fram befintliga SQL Server-databaser på den angivna servern. Den nya databasen som ska anslutas väljs då i listan.

Push - Utför uppdatering av inleveranser

Informationen nedan vänder sig främst till tredjepartsutvecklare av applikationer mot Winbas.

När ett försystem har bearbetat beställningar och skapat inleveranser kan ett kommando skickas till Winbas för automatisk uppdatering av inleveranserna. Detta kan t.ex. gälla program för lagerplock och applikationer på server där Winbas klient då är igång. Uppdateringen följer då de inställningar som har gjorts på klienten gällande signatur och om eventuell rapport också ska skapas.

Starttag

Data

Sluttag

Beskrivning

<wbinlev>

U

</wbinlev>

Kommandot skickas och uppdatering av inleveranser utförs från Winbas.

Funktionen fungerar alltså på samma sätt som om man manuellt går in i Inleveranser och väljer att uppdatera inleveranser när funktionen avslutas.

Innehåll


Nyheter version 2014-09-16

  Gå till www.winbas.com Hjälp om Winbas Hjälp