Version 2015-03-20

Winbas hjälp

Tidigare Nyheter

Nedan följer tidigare nyheter i Winbas för respektive version med start från version 2015-03-20.

Version 2015-03-20

Version 2015-01-28

Version 2015-03-20

Offertregistrering

Följande har tillkommit beträffande registrering av offerter i och med denna version:

Giltig t.o.m. är ett datum som kan anges och avser då offertens giltighetstid. Uppgiften kan också designas in och skrivas ut på blanketten offert.

Status kan anges för offerten och utgör en fördefinierad text. De olika statustexterna kan då också anges i ett bakomliggande register; Statustexter för offerter. Använd knappen Statustexter för ange de texter som ska användas. Registrerade texter kan sedan väljas med knappen pil-ner vid status.

Exempel på status

Offert lämnad

Offert antagen

Offert avslagen

Offert avslagen, gick till konkurrent

Ordernummer visas när offerten blivit en order, offertorder. Detta för att kunna se vilka offerter som lett till kundorder, samt då också vilken order som avses. Ordernummer på offerten kommer då att sättas i samband med att offerten kopieras till en order och en offertorder skapas.

Dialogen Ändra status på offert. Vid kopiering av en offert till ny order kan en ny status också direkt sättas på offerten. I de fall statustexter har definierats i Statustexter för offerter, kommer då också dialogen Ändra status på offert att erbjuda en ändring av offertens status.

Kombinationen av status och ordernummer på offerten innebär då att man lättare kan se om en offert är omvandlad till order eller inte accepterad av kunden. Alla uppgifter enligt ovan är också möjliga att välja in i söklistan för offerter, för att lättare kunna se status eller söka på ett ordernummer.

Inställningar produkter / Kvartalsredovisning

Normalt används alternativet Lagerartikel på produkten för att avgöra om det handlar om varor eller tjänster i rapporten Kvartalsredovisning. Kvartalsredovisning betraktar då lagerartiklar som varor och ej lagerartiklar som tjänster. I och med denna version kan en annan modell också användas. Modellen bygger på att produktgrupperna istället tilldelas egenskapen Varor eller Tjänster.

Om produktgrupper istället används kommer detta då också att indikeras vid valet av rapport i samband med Kvartalsredovisning.

Uppdelning av varor och tjänster på produktgrupp bestämmer då om varor / tjänster ska anges på grundval av produktgrupp. På gruppen anges då om produkter i gruppen är varor eller tjänster. Kolumnen V/T som också kan väljas in i skärmlistan på Produktgrupper ger då också en överblick i listan. Det är då också möjligt att växla till t.ex. Tjänster på flera grupper genom att markera flera rader i listan.

Förslag vid ny produktgrupp. Om nya grupper normalt består av varor kommer detta alternativ alltid att föreslås vid registrering av ny produktgrupp. Alternativet kan också ändras till att istället alltid föreslå Tjänster på nya grupper.

Inställningar produkter - Intrastat - EU-vikt

Normalt anges en EU-vikt på produkten som redovisas i Intrastatrapporterna. EU-vikt är produktens absoluta nettovikt, till skillnad från den vanliga vikten som ofta avser fraktgrundande vikt som t.ex. kan inkludera emballage och liknande.
I de fall hela eller delar av sortimentet som är föremål för rapporterna har samma EU-vikt som den vanliga vikten kan administratören nu välja mellan följande olika inställningar:

Använd alltid EU-vikt är standardinställningen som innebär EU-vikt alltid måste anges på produkter som ingår i rapporten.

EU-vikt om angiven annars Vikt innebär att den vanliga vikten kommer att användas om ingen EU-vikt finns angiven på produkten.

Använd alltid Vikt betyder att den vanliga vikten alltid används i rapporten och att EU-vikt inte behöver underhållas i sortimentet. Används denna inställning kommer också uppgiften EU-vikt att utgå från produktkortet.

Produkter - Strukturer / Intrastatrapporter

I de fall företaget är föremål för intrastatrapporter och samtidigt använder strukturer, kommer nu detaljernas EU-vikter att summeras på huvudprodukten på samma sätt som vanliga vikter. Detta för att få en bättre avstämning på huvudprodukten i intrastatrapporterna när EU-vikter används samtidigt som inte Statistik på detaljnivå används på strukturerna.

Summeringen utförs då när strukturen har valts på produktkortet eller när Generell uppdatering av strukturer utförs.

Produkter - Struktur - Summa inpriser

Om huvudproduktens inpris enligt inställningar baseras på Detaljens Netto inpris efter påslag, kommer nu summan av detaljernas inpriser också att visas i strukturfönstrets statusrad när strukturen öppnas från Produkter. Detta då tillsammans med summan av detaljernas kostnader enligt lagervärde V.I.T. som alltid visas.
Uppgiften är alltså densamma som utgör huvudproduktens inpris när strukturfönstrets stängs, eller när Generell uppdatering av strukturer utförs.

Produkter - Strukturer - Söklista direkt

Om den personliga inställningen Visa söklistor direkt används, kommer denna nu också att gälla vid registrering av detaljer i struktur. Detta gäller då alla respektive strukturfönster, alltså oavsett om strukturen registreras på produkt, i en kundorder eller på en beställning till leverantör. Funktionen kan då t.ex. användas när man ofta registrerar produkter och bygger upp strukturer i orderläget.

Order - Struktur - Statistik på detaljnivå

Följande har tillkommit med avseende på strukturer med Statistik på detaljnivå i denna version:

Lagerbokföring på strukturdetaljer

Vid Lagerbokföring anges lagerkonto och varukostnadskonto för respektive produktgrupp och kontering av lagret utförs beroende på om lagerbokföring används generellt och på den enskilda på produkten. När en strukturprodukt faktureras används normalt inte de ingående detaljernas respektive konton utan enbart huvudproduktens.

I de fall en mer detaljerad redovisning och avstämningsmöjlighet önskas, kan nu istället detaljernas lagerkonton användas när dessa dras ur lagret. Detta innebär då alltså att lagerkonto och varukostnadskonto på respektive detalj istället kommer att användas vid konteringen. Detta gäller då även inställningen Lagerbokföring på den enskilda detaljen som då bestämmer om lagerbokföring ska utföras på produkten eller inte.

Baserad på orderradens Huvudprodukt innebär som tidigare att orderradens kostnad bokförs på konton angivna i huvudproduktens produktgrupp.

Baserad på strukturens Detaljer kommer istället att fördela detaljernas kostnad på baserat på konton som finns angivna på produktgruppen för respektive detalj.

Baserad på strukturens Detaljer kan då också användas t.ex. när en monteringskostnad används i strukturen som då kan kopplas bort från lagerbokföring.

Föreslå belopp på nya och ändrade strukturdetaljer

Detaljernas respektive belopp avser fördelningen av orderradens pris beroende på inställning. Eventuella nya rader utan belopp påverkar då inte radsumman och radens totala pris.
Om inställningen Summera utpris (1 - 9) vid utleveransstruktur används, kommer nu ett belopp att föreslås som då läggs till radens totala pris. Beloppet som föreslås på detaljen blir då kundens nettopris efter rabatt, multiplicerat med antalet. Beloppet kommer att föreslås både vid ändring av en befintlig detalj samt vid tillägg av nya detaljer i orderns struktur.

Förslaget används när det handlar om att bygga upp en strukturprodukt i orderläget. Strukturen kan då från början ha ett par ingående detaljer, som sedan förändras i orderläget. Antalet kan då förändras på befintliga rader samt att strukturen byggs på med nya detaljer.

Order - Transportsätt och fraktkundnummer

Om flera transportörer används på samma kund, och kunden har registrerade fraktkundnummer på respektive transportsätt kommer dessa nu att visas i listan med transportsätt.

Kunden saknar registrerade fraktkundnummer på transportsätt.

Kunden har ett eller flera fraktkundnummer som visas i listan.

När kunden har valts kommer listan då att utökas med en kolumn som också att visar kundens fraktkundnummer. Detta innebär att man direkt kan se om kunden har ett fraktkundnummer när transportsättet väljs i t.ex. Order / faktura.

Kassa - Söklista direkt på kund

I de fall man använder många olika kunder i Kassa och inte bara den ordinarie kontantkunden, har nu sökningen av kunden förenklats om inställningen Visa söklistor direkt samtidigt används.

Tangenten F10 används för att skifta inmatningsläge från produktrader till inmatning av kund i kassabilden. När F10 har valts kommer då kundnummer att markeras, och om enter sedan väljs kommer hela kundnamnet att markeras blått.

Genom att sedan skriva in ett annat nummer eller namn, kommer det tidigare att skrivas över och söklista direkt aktiveras med det skrivna begreppet.

Sökning på namn. På liknande sätt som när inmatning har skett i produktbenämning för att söka produkten, kommer också markören att ställa sig fältet för kundens söknamn om sökning gjordes där senast. Namnet kommer då att automatiskt aktiveras istället för nummer vid F10, ända fram till att inmatning sker i kundnummer igen.

E-Blanketter / Kontantbetalning

Vid handel med kunder som normalt faktureras, men ibland gör kontantköp har förslagen i dialogen förändrats om kunden är satt med regel för faktura via e-mail.

Om kontantköp görs av kunder som i normalfallet får fakturor via e-mail, kommer dialogen för direktutskrift av fakturor nu alltid att föreslå utskrift av kontantnota. Oavsett om kunden är inställd för faktura via e-mail, kommer heller inte e-mail att föreslås i dialogen. Detta gör att kassören nu slipper att manuellt måste bocka i utskrift, och bocka ur e-faktura vid kontantköp på e-fakturakunder.

Det är då också möjligt att helt koppla bort dialogen för användare i kassa så att utskrift sker direkt vid kontantbetalning. Detta görs då genom att välja bort dialogen för Faktura i avsnittet Inställningar för användare - Utskrifter.

Kundinbetalningar - Ta bort flera markerade rader

Efter t.ex. inläsning av inbetalningar från fil, innehåller skärmlistan rader bestående av de fakturor som är inlästa och därmed ligger för betalning. Skärmlistans utgör då en form av förhandsgransking innan uppdatering sker. I detta läge kan nu vid behov flera, eller kanske alla inlästa kundinbetalningar markeras och tas bort. T.ex. när man av olika skäl behöver göra om inläsningen eller registrera vissa rader manuellt.

Markera flera inbetalningar i skärmlistan med hjälp av Ctrl eller Shift tangenterna och välj därefter F9 - Ta bort. Den efterföljande dialogen kommer då att fråga om markerade rader ska tas bort från kundinbetalningar.

Inleverans - Serienummer i kolumn

Normalt visas registrerade serienummer vid inleverans i ett fält och eventuell lista vid flera serienummer. I denna version kan även kolumnen Serienummer väljas in i fönstrets skärmlista för att lättare kunna överblicka registrerade serienummer.

Om kolumnen väljs in kommer serienummer på transaktionerna att visas i listan. Om det finns flera serienummer på en och samma transaktion, kommer dessa att radas upp i cellen som Serienr 1, Serienr 2 o.s.v.

Utskrift till Excel - Öppna alltid en ny arbetsbok

I denna version kommer Excel alltid att öppnas som ny egen instans med bladet i en ny arbetsbok, istället för i en ny flik i en eventuell redan öppen arbetsbok.

Detta innebär att t.ex. innehållet i söklistor som skickas till Excel alltid kommer att öppnas i egna fristående fönster, oavsett om en tidigare Excelfil ligger öppen på skärmen. Det kommer då också att gälla när rapporter skrivs till Excel från t.ex. Utskrifter Administration och Utskrifter Bokföring.

Beteendet kan också vid behov förändras via den personliga inställningen Öppna alltid en ny arbetsbok i en ny instans av Excel i inställningar för användare.

Utskrifter Administration - Lagervärdering enligt FIFU till Excel

Som ett komplement till datum, kommer nu också inleveransnummer skrivas när rapporten Lagervärdering enligt FIFU skrivs till fil och Excel. Detta för att lättare kunna koppla olika transaktionstyper såsom inleverans av färdiga produkter, omsättningshastighet på produkterna och åldern på lagret i vidare analyser i Excel.

Utskrifter Administration - EU-rapporter - Intrastat införsel

Rapporten Intrastat införsel som baseras på inleveranser märkta för intrastat under perioden har tidigare även inkluderat eventuella inpåslag.

I denna version kommer det statistiska värdet att redovisas utan eventuella inpåslag som har gjorts vid inleveransen. Detta för att ge ett mer rättvisande värde utan eventuella extra kostnader som inte behöver redovisas i rapporten.

Utskrifter Administration - Inneliggande order - Urval produkt

Istället för produktnummer kan nu rapporten inneliggande order även skrivas i ett intervall från valfritt begrepp i produktregistret.

Genom att klicka på Pil-ner vid fältet Prod.nr kan ett eget urval med t.ex. produktens huvudleverantör väljas för att enbart visa rader med denna leverantör, eller ett alternativt produktnummer för att visa rader med enbart angivet begrepp.

Dessutom kan t.ex. Lagerplats väljas för att visa enbart order på en viss lagerplats.

Utskrifter Administration - Inneliggande offert - Egna urval

På samma sätt kan nu också egna urval göras på inneliggande offerter med avseende på kund och produkt.

Urval på kund. Som alternativ till kundnummer kan nu rapporten inneliggande offert skrivas i ett intervall från valfritt begrepp i kundregistret. Genom att klicka på Pil-ner vid fältet kundnr kan t.ex. kundgrupp, fakturakod, adressuppgift eller annat begrepp väljas för urvalet.

Urval på produkt. Precis som i inneliggande order enligt ovan, kan t.ex. produktens huvudleverantör väljas för att enbart visa offertrader med denna leverantör, eller ett alternativt produktnummer för att visa rader med enbart angivet begrepp.

Utskrifter Administration - Försäljningsblanketter - Summa rabatt

Summa rabatt är en ny uppgift i försäljningsblanketternas sidfot som visar summan av alla rabatter i ordern eller fakturan. Summa rabatt visar då rabattbeloppet i orderns valuta och oavsett om rabatt i kronor eller procent används. Summan av rabatterna utgörs då av radernas rabatt angivna i rabattfältet multiplicerat med levererat antal på orderraden.

Brutto rabatt visar också rabatt som ligger i själva prisuppgiften. Brutto rabatt är summan av alla rabatter även inbakade i priset, såsom kvantitetsrabatt eller specialprislistor som har påverkat priset i förhållande till kundens ordinarie prislista.

Fälten för rabattsummor designas då tillsammans med övriga summor i sidfoten att skrivas ut enbart på sista sidan.

Istället för en fritext, kan ledtexten ligga i masken för fältet. Detta innebär att texten inte skrivs ut i de fall rabatt inte lämnas. I så fall kan t.ex. masken Rabatt 0.00;;# användas på rabatten, vilket betyder att inget skrivs om rabatten är lika med noll.

Brutto rabatt på rad. Som ett komplement till ovanstående, kan även brutto rabattbelopp specificeras på varje ingående rad i blanketten. Radrabatten innehåller då rabatter angivna i fältet Rabatt såsom generell rabatt på kunden, samt även rabatter som kan ha påverkat priset som kvantitetsrabatt eller specialprislistor.

De olika bruttorabatterna kan också användas på blanketter när man väljer att rabattera via sänkningar av belopp på detaljer i strukturer vid Statistik på detaljnivå.

Översikt priser och rabatter på försäljningsblanketter:

Design av utskrifter - Fält - Beskrivning av fält

Design av blanketter. Då det finns ett större antal fält att välja in vid design av respektive blankett, kommer nu en kortfattad beskrivning av fältet att visas när muspekaren är över namnet på ett fält. Eftersom namnen ofta är korta och ibland består av förkortningar ger beskrivningen en vägledning av vad uppgiften som ska väljas in innehåller.

Muspekaren är över det nya fältet Brutto rabatt och beskrivningen visas.

 

Beskrivningen visas då om inställningen för att visa lång beskrivning på knappraden och andra objekt är aktiverad.

Design av listor och rapporter. På motsvarande sätt visas också beskrivning vid design av listor och rapporter. I rubriken visas standardnamnet för kolumnen, därefter beskrivningen i användarens språk.

 

Beskrivning visas när kolumner väljs in i Balansrapport.

Detta kan vara användbart i synnerhet i vissa bokföringsrapporter där en del rubriker har förkortats för att få plats i rapporten.

Säljstöd

Följande har tillkommit i Winbas Säljstöd i och med denna version:

Lägg tidstämpel till kommentar. Via den nya knappen Lägg tidstämpel till kommentar läggs automatiskt en ny rad i kommentaren med datum, tid och användarens signatur. När knappen har valts t.ex. i den allmänna kommentaren på Organisationer kommer markören också att ställa sig efter stämpeln och komplettering av kommentaren kan påbörjas.

I och med att kommentaren också normalt synkroniseras vid koppling till Winbas, kommer också knappen att återfinnas på motsvarande sätt vid kommentar i Winbas Kunder samt Leverantörer.

Nya kolumner. Ett tiotal nya kolumner har tillkommit i de respektive listorna för display av offerter och order när dessa visas från Organisationer, Kontakter eller Projekt. Bland nya kolumner som kan väljas in hör t.ex. orderns kommentar samt de nya uppgifter, såsom status och ordernummer för offerter beskrivna enligt ovan.

Push - Information till utvecklare av applikationer mot Winbas

Informationen nedan vänder sig främst till tredjepartsutvecklare av applikationer mot Winbas.

Vid automatisering av kassa från externa försystem kan nu också en ny kassaorder skapas på en angiven kund. Detta som ett komplement till att som tidigare kunna öppna en befintlig kassaorder.

Följande kommando har tillkommit i avsnittet Kassa:

Starttag

Data

Sluttag

Beskrivning

<wbnykassa>

Kundnr

</wbnykassa>

Ny kassaorder till angiven kund.

SQL Server - Tekniskt information

Följande avsnitt har tillkommit för administratörer och tekniker som ansvarar för Winbas med SQL Server. Avsnittet innehåller några punkter med prestandahöjande åtgärder för att få en så bra drift som möjligt.

Innehåll

Version 2015-01-28

Utskrifter Bokföring - Momsrapport - Import

Från och med redovisningsperioden januari 2015 har momsdeklarationen fått ett nytt utseende avseende nya rutor för import. Fyra nya rutor har på motsvarande sätt tillkommit i Winbas Momsrapport:

Import

Ruta 50 - Beskattningsunderlag vid import visar summan av det totala tullvärdet för perioden. Tullvärdet från importören och är oftast inte detsamma som den verkliga kostnaden för importen. Valutakurser kan skilja och andra värden för importen kan finnas med i verkligheten som inte tullen betraktar som beskattningsunderlag.

Beskattningsunderlaget bokförs då på tre konton, ett för varje momssats. Samt ett fjärde konto för motbokning, då detta enbart är till för att lyfta fram ett belopp på momsblanketten.

Vilka konton som ska användas kan man själv bestämma, men följande förslag finns enligt rekommendationen:

Konto

Benämning

4545

Beskattningsunderlag vid import 25%

4546

Beskattningsunderlag vid import 12%

4547

Beskattningsunderlag vid import 6%

4549

Motkonto beskattningsunderlag import

Beroende på hur många momssatser företaget hanterar, registreras upp till tre konton i avsnittet inställningar för leverantörer.

Utgående moms på import i ruta 50

Ruta 60-62 - Utgående moms. De tre rutorna för utgående moms visar det framräknade momsbeloppet baserat på bokförda beskattningsunderlag för perioden. I deklarationen dras summan av momsbeloppen mot den ingående momsen.
Observera att den tullgrundande momsen räknas ut automatiskt, den ska alltså inte bokföras.

Ytterligare beskrivning och exempel:

Kundinbetalningar - Valutakurs

Vid handel med utrikes kunder och betalning i annan valuta kan valutakursen ha förändrats sedan försäljning och en kurs för betalning anges. Normalt föreslås då den valutakurs som gällde vid försäljningen.

I denna version kan symbolen Pil-ner vid kurs användas för att istället välja den dagsaktuella kursen. Alternativet Föreslå alltid dagens kurs innebär att den aktuella kursen i valutan alltid kommer att föreslås vid kundinbetalning i utländsk valuta.

Kassa - Byte till kund registrerad på projekt

Om Projekt har anpassats in i kassans kunduppgifter, finns nu även i Kassa möjlighet att växla till eventuell kund angiven på projektet när projektet väljs in på kassaordern. Detta då förutsatt att alternativet Föreslå kund och adressuppgifter när projektet väljs vid registrering är valt på det aktuella projektet. Utöver kundens ordinarie uppgifter såsom nummer och namn, kommer även t.ex. Referens, Er order, Godsmärke och Leveransadress att föreslås från projektet till kassaordern.

För ytterligare information om funktionen, se avsnittet:

Inställningar Blanketter - E-Blanketter - Ökad längd för mailkopia

Den maximala längden för internkopia när e-blanketter skickas via e-mail har ökats från tidigare 30 tecken till nu 50 möjliga tecken. Den ökade längden kan t.ex. behövas när två adresser ska anges för samma blankett, eller vid belåning av fakturor där en kopia ska skicka till banken.

Tidrapporter - Visa rader för vald person

Vid registrering i Tidrapporter kan administratör eller användare med fullständiga rättigheter för projekt välja att se enbart sina egna tider eller alla användare tider via kryssrutan Visa enbart tidrapporter för användare.

Kombinationen innebär att enbart den valda användarens tider alltid visas i listan.

Via knappen Pil-ner kan kryssets betydelse nu ändras till att istället enbart visa den valda användarens tider. När tidrapporter startas föreslås registrering på inloggad användare, om ett annat anställningsnummer väljs kommer listan då istället att visa tider för denna användare.

Om administratörer väljer att enbart visa sina egna rader, eller enskilda andra användares rader - kommer de tidigare valen automatiskt att aktiveras nästa gång Tidrapporter öppnas.

Åkare / fordon - Direktutskrift - Skriv ut bokföringsjournal

När sammandraget för bokföringsjournalen skrivs ut och alternativet Bokföring via integration samtidigt är valt, kommer nu också serie, verifikationsnummer och bokföringsdatum att specificeras i utskriftens rubrik. Detta på samma sätt som i sammandragen i de ordinarie fakturajournalerna.

Transportsedlar - Fakturera per resultatenhet

I de fall transporter används och verksamheten har flera filialer som redovisas som resultatenheter, kan nu också fakturering av transportsedlar ske per resultatenhet. D.v.s. filialen anger sin resultatenhet som då kommer att begränsa faktureringen till enbart transaktioner där resultatenheten finns angiven på transportsedeln.

Innehåll


Nyheter version 2014-11-20

  Gå till www.winbas.com Hjälp om Winbas Hjälp