Version 2016-06-21

Winbas hjälp

Tidigare Nyheter

Nedan följer tidigare nyheter i Winbas för respektive version med start från version 2016-06-21.

Version 2016-06-21

Version 2016-06-21

Betalning av leverantörsfakturor - Euro-filer enligt ISO20022

Vid sidan tidigare betalningslösningar för utbetalningar, såsom tjänsten Leverantörsbetalningar kan nu också s.k. Euro-filer skickas. Euro-filer är filer i XML-format enligt ISO-standarden ISO20022. Beroende på om ISO filer ska användas fullt ut eller delvis, är det möjligt att separera olika betalningssätt för t.ex. inrikes och utrikes betalningar.

Med anledning av de nya filformaten och deras regelverk, har en del nya inställningar tillkommit för att kunna använda tjänsterna:

Övergången till ISO-filer

Beroende på vilken tjänst som används ska följande inställningar i korthet göras vid övergången till ISO20022:

Telebankgiro. Ett kundnummer ska anges och är normalt företagets organisationsnummer i det 14 siffriga formatet. Ange även bank genom att fälla ner listan vid betalningskoder. Om annan bank, anges bankens BIC-nummer manuellt.

Telepostgiro. Tidigare plusgirokundnummer utgår och ersätts med ett s.k. Signer ID. Dessutom erhålls samtidigt ett avtalsnummer vid tecknande av tjänsten Nordea Corporate Access.

Eget IBAN-konto. Om SEPA-betalningar ska kunna utföras, anges även ett bankkonto eller plusgirokonto i IBAN-format. Detta kontonummer registreras då valutatabellen på systemvalutan SEK och avser det egna kontot vid betalningen. Kontot kan också vara ett eurokonto hos banken.

Till detta bör också avsnittet Bankuppgifter vid utlandsbetalning på utländska leverantörer kontrolleras. Se avsnitt nedan.

Videolänk om övergången till ISO-filer:

Winbas betalningsfiler till bank

Filen skapas

Filnamn. Som ett komplement till att den skapade filens namn visas i rapportens sidhuvud, visas namnet nu även i programmets statusrad. Detta ger då direkt information om sökvägen och namnet till filen när den har skapats, samt även till den backup som tagits av föregående fil.

Öppna filen. När filnamnet visas är det också möjligt att vid behov öppna och granska filen. Detta gäller då både filer av det nya XML-formatet samt även tidigare textformat. Klicka på Öppna längst ner till höger i programmets statusrad för att öppna filen.

Exempel på ISO-filens utseende:

Leverantörer - Bankuppgifter vid utlandsbetalning

De nya formaten beskrivna ovan kräver också strukturerade clearingnummer vid betalningar till t.ex. USA, Canada och Asien. Till clearingnumret anges också vilket clearingsystem som används i landet. Av detta skäl måste då avsnittet Bankuppgifter vid utlandsbetalning gås igenom innan internationella betalningar kan skickas.

Kontrollera även att kontonumret är i IBAN format när det gäller länder i Europa, eller andra länder som stöder IBAN-formatet. Är kontonumret i IBAN format, behövs normalt heller inga uppgifter för clearingnummer.

Clearingsystem ska anges för banker i länder där inte IBAN-nummer används. Samma land kan dessutom ha flera clearingsystem, såsom USA där både begreppen USABA och USPID förekommer beroende på vilken typ av transferering den mottagande banken använder. Använd knappen Pil-ner för att välja några av de vanligaste begreppen för clearingsystem.

Clearingnr är bankens id vid transfereringen. Utseendet för clearingnummer kan variera beroende på vilket clearingsystem som används. För t.ex. USA är clearingnr 9 tecken för USABA och 4 tecken om USPID används. Om uppgifter för clearingnummer används anges ett vanligt kontonummer i kort format (BBAN).

I de fall clearingnummer tidigare har förekommit ostrukturerat på i bankuppgifterna i t.ex. bankens namn, ska alltså uppgiften nu flyttas till det avsedda strukturerade fältet för att komma rätt i ISO-filen.

Nedan återfinns en länk till SEBs publikation Valutaguide vid internationella betalningar som ger information om regler och format för respektive land vid utlandsbetalningar.

Uppgifterna kan också väljas in i söklistan för leverantörer för att underlätta registerhållningen.

Synkronisering av leverantör kan nu också göras från t.ex. Betalningsförslag eller Avbokning för att lättare samtidigt kunna stämma av leverantörens uppgifter t.ex. gällande betalning vid bearbetning av ett Betalningsförslag.

Valutatabell - IBAN / Kontonummer

Genom att ange ett kontonummer för en valuta kan t.ex. ett EUR-konto på banken användas vid utlandsbetalning. Om inget kontonummer finns registrerat kommer istället det vanliga bankgironumret att användas vid utlandsbetalningar.

Genom att registrera ett valutakonto undviks kostnader för valutaväxling vid betalningar i utrikes valuta såsom EUR och USD. IBAN / Kontonummer kommer då att användas om också filer av typen ISO20022 används.

Notera också att eget konto också alltid ska registreras i valutatabellen vid SEPA-betalningar.

Leverantörer - Söklista fakturor

Som ett komplement till att välja knappen F6 - Fakturor för en enskild leverantör, kan nu en söklista med alla leverantörsfakturor väljas för vidare sökningar och avstämningar.

Tillsammans med t.ex. Beställningar till vänster om statistikuppgifterna på leverantörskortet, kan alltså även leverantörsfakturor registrerade i reskontran visas för alla leverantörer, samt även enbart för en vald leverantör.

Utöver fakturans alla uppgifter, kan även adressuppgifter och uppgifter om t.ex. betalning för leverantören väljas in i listan. Såsom Betalningssätt, Bankgiro, Plusgiro eller Bankuppgifter vid utlandsbetalning.

Om lagrade leverantörsfakturor används kan fakturan också öppnas genom att högerklicka i skärmlistan och välja alternativet för utskrift i snabbmenyn.

Notera att alternativet Fakturor enbart visas när fönstret Leverantörer är tillräckligt stort i höjdled för att få plats.

Leverantörer - Kommentar

Kommentaren på leverantören kommer nu att anpassa sig bättre vid förändringar i fönstrets storlek, och då i synnerhet när storleken har förändrats i höjdled. Detta betyder att fler rader på kommentaren syns utan att behöva bläddra när också fönstrets storlek ökas.

Kunder / Leverantörer / Produkter - Synkronisering statistik

Om synkronisering används på t.ex. kunder eller produkter kommer följande att gälla:

Kundstatistik. När en kund har valts och statistiken för kunden öppnas, kommer fönstret Produkter automatiskt att visa den produkt som ingår i statistikraden när en statistikrad väljs i listan.

Detsamma gäller i de fall strukturer används och strukturen inte redovisas med statistik på detaljnivå och detaljer istället visas i fliken Struktur.

Leverantörsstatistik. På samma sätt kommer också inlevererade produkter registrerade i leverantörens statistik att generera en uppdatering av fönstret Produkter med en vald transaktion.

Produktstatistik. Omvänt kommer också Kunder respektive Leverantörer att interagera när en transaktion har valts Produkter - Statistik. Detta då beroende på om transaktionen är av typen Utleverans eller Inleverans.

Kund / produktinformation - Kundunik kommentar

Om Kund / produktinformation är aktiverat i inställningar order finns nu ytterligare möjligheter att använda kundunika texter på produkten. I denna version kan nu också en kundunik kommentar läggas till utöver den vanliga informationstexten. Kommentar kommer vid registrering av kundorder att läggas till som ett nytt stycke till en eventuell befintlig generell försäljningstext på produkten.

Försäljning. Kommentar angiven i Kund / produktinformation föreslås i den vanliga kommentaren på orderraden. Om en generell försäljningstext finns på produkten, lägger sig den kundunika kommentaren som ett nytt stycke efter försäljningstexten. Detta också förutsatt att den generella inställningen Föreslå text vid försäljning används och kommentaren inte används för andra ändamål.

Strukturer. När produkten ingår som en detalj i en struktur, kommer strukturens kommentar att kompletteras med eventuell kommentar angiven på produkten i Kund / produktinformation.

Design av blanketter påverkas inte då den kundunika kommentaren kommer att löpa inom ramen för designen av den befintliga kommentaren.

Import av Kund / produktinformation. Om importfunktionen används för att kunna läsa in texter på grundval av kund, produkt och text, kan också kommentaren bifogas som fjärde kolumn i filen som importeras.

Kopiering av Kund / produktinformation. När en annan kunds alla texter kopieras till den valda kunden, kopieras även eventuella kommentarer.

Arbetsgrupper - Kundmall

Vid registrering av nya kunder kan nu också arbetsgrupper användas för att sätta egenskaper på kunden specifika för arbetsgruppen. Detta när en viss typ av användare registrerar en viss typ av kunder.

Genom att tilldela en arbetsgrupp en kundmall, kommer mallens uppgifter att sättas på den nya kunden snarare än motsvarande uppgifter Förslag vid ny kund när kunden sparas.

Detta innebär alltså att om användaren ingår i en sådan arbetsgrupp, behöver inte kundmallen väljas in för den nya kunden. Detta görs då istället automatiskt när kunden sparas. Eventuella uppgifter som har utelämnats i mallen kommer att kompletteras från inställningar när kunden sparas.

Produkter - Import av uppgifter till lagerplatser

Import av uppgifter till lagerplatser är en ny importfunktion för att automatiskt registrera uppgifter i lagerplatser eller batcher från fil.

För att använda funktionen välj Pil-ner och öppna Lagerplacering / beställningspunkt på lagerplatser och välj därefter alternativet Import.

Välj Kolumner. Filen ska alltid bestå av minst tre kolumner och inleds med produktnummer och lagerplats. Därefter väljs en eller flera uppgifter enligt följande:

Kolumn

Beskrivning

Lagerplacering

Kompletterande lagerplaceringar på respektive lagerplats för produkten när den används på flera lagerplatser.

Beställningspunkt

Unik beställningspunkt per lagerplats, t.ex. då produktion sker på en lagerplats och försäljning på en annan lagerplats.

Max lagerantal

Max lagerantal (eller förpackningsantal) för den enskilda lagerplatsen kan då anges tillsammans med Beställningspunkten.

Noteringar

Eventuella noteringar kan också importeras för att komplettera med t.ex. det ursprungliga batchbegreppet från leverantören, eller annan uppgift såsom bäst före-datum.

Om det redan finns en befintlig transaktion på lagerplatsen, kommer enbart uppgifter i valda kolumner att registreras. Detta innebär att det är möjligt att göra flera olika korsvisa körningar med olika typer av data.

Valda kolumner respektive filens sökväg och namn kommer då också att sparas till nästa gång funktionen används. Detta gäller även övriga importfunktioner med utgångspunkt från produktkortet där filnamn anges.

Produkter - Informationslistan Lagersaldo - Enhetsprodukter

När enhetsprodukter används i kombination med batcher, kommer nu huvudproduktens registrerade batcher att visas i listan t.ex. vid val av batchnummer på en försäljningsorder. Detsamma gäller när informationslistan visas för en enhetsprodukt (utan eget lagersaldo) t.ex. från själva produktkortet.

Funktionaliteten gäller alltså om befintliga lagerplatser inte används och fri registrering av lagerplatser eller batcher tillämpas. Listan innehåller då enbart de lagerplatser där det finns t.ex. ett Lagersaldo eller Orderantal registrerade på den aktuella produkten.

Fakturering - Fakturakoder

Vid olika typer av fakturering där flera fakturor skapas i en och samma process används fakturakoder för att begränsa faktureringen till vissa typer av kunder. Tillsammans med själva koden kommer nu också den valda fakturakodens benämning också att visas bredvid koden i dialogen.

Faktureringsdialoger som berörs är då Fakturering, Samfakturering och Fakturering av transportsedlar.

Beställning - Söklista nya kolumner

Några nya kolumner har tillkommit i söklistan för beställningar till leverantör. Till dessa hör bl.a. uppgiften EDI.skickad som t.ex. kan användas för att sätta en egen färg på de beställningar som har skickats, som när beställningar skickas via extern applikation till lagerhållaren.

Dessutom har Förändringsdatum tillkommit som valbar kolumn. Om kolumnen väljs in är det möjligt att se datum och tid då beställningen senast förändrades.

Blankettarkivet - Öppna Arkiverad faktura

Som ett alternativ till att skriva ut eller granska en faktura på bildskärm, kan en arkiverad version av fakturan också öppnas när Blankettarkivet används för lagring av fakturor. Detta på samma sätt som att öppna en tidigare arkiverad orderbaserad blankett.

Söklista fakturor. Arkiverad orderbaserad blankett eller arkiverad faktura kan öppnas genom att högerklicka på fakturan i söklistan.

Produkter - Statistik. När transaktionstypen är av typen Utleverans kan den arkiverade kundfakturan visas från Blankettarkivet i produktstatistiken.

Kunder - Statistik. På samma sätt som blanketter såsom order eller följesedel tidigare har kunnat öppnas baserat på ordernummer, kan även den arkiverade fakturan också öppnas genom att högerklicka på en statistikrad i kundens statistik med den aktuella fakturans nummer.

Kunder - Fakturor. En tidigare orderbaserad tillhörande blankett eller en arkiverad faktura kan på samma sätt också öppnas från Kunder - Fakturor.

Inleverans - Rapport - Noteringar

Rapporten som beroende på inställning visas efter uppdatering av inleverans, kan nu också designas med den nya kolumnen Noteringar. Noteringar väljs då in när lagerplatser eller batcher används, och innebär att eventuella noteringar som har gjorts direkt i samband med inleverans av godset också specificeras i rapporten.

Använd menyn Visa i fönstrets statusrad och därefter Design av rapport för att förändra rapporten.

Utskrifter Administration - Reparapport - Berörda produkter

Enbart produkter med repavärde är ett nytt alternativ som innebär att bara produkter med redovisade repavikter under perioden inkluderas i rapporten. Repavikt baserat på försäljningens antal kan då förekomma i någon av kolumnerna Vikt 1 t.o.m. Vikt 6 beroende på typ av emballage.

Alternativet är från början påslaget. Ska istället hela sortimentet skrivas ut med avseende på försäljning inom perioden är det möjligt att välja bort alternativet.

Utskrifter Bokföring - Nya egenskaper för rapporter

Bokföringsrapporter baserade på rapportavsnitt i summeringsnivåer som t.ex. Balansrapport och Resultatrapport, kan nu tilldelas egenskaper för att göra rapporterna mer lättlästa. I designen av respektive rapport anges då:

Rubriker och summor i Fet stil innebär att alla rubriker i avsnitten skrivs med fet stil, och att även summatext och summor i de kolumner som har valts in skrivs med fet stil.

Linje före summor i avsnitten betyder att en linje kommer att separera beloppen i avsnitten och den efterföljande summan för varje kolumn. Linjen skrivs då i den valda kolumnens färg, normalt svart med kolumnens designade bredd.

Dessa rapportspecifika alternativ kan då anges på totalt sju olika rapporter som använder rapportavsnitt enligt Balans / resultatrapport.

Registrering av verifikationer - Kopiera tidigare verifikation

Kopiera från föregående år. Funktionen Kopiera eller vänd tidigare verifikation stöder nu även kopiering från föregående räkenskapsår.

Använd funktionen för att kopiera en tidigare liknande verifikation i föregående år, eller t.ex. vid bokslut när tidigare periodiseringar sedan ska vändas tillbaka på det nya året.

Sök verifikationer. I de fall ett stort antal verifikationer förekommer under året är det också möjligt att söka på verifikationen. Ange t.ex. verifikationsnummer eller en del av texten i sökfunktionen och listan kommer att visa de matchande verifikaten.

Tryck på krysset eller blanka sökfältet för att återställa listan till alla verifikationer det aktuella räkenskapsåret.

Fördelningar - Negativa fördelningar

Fördelningar i bokföringen stöder nu också negativa fördelningar som t.ex. vid kreditering av förutbetalda leasingavgifter. Belopp att fördela anges då som ett negativt belopp och ett omvänt verifikat skapas baserat på angivna debet och kreditkonton när Fördelningar Utföres.

Skicka e-mail till support - Bifoga skärmbild som bilaga

E-mail till support. Bifoga skärmbild som bilaga betyder att när ett e-mail skickas till mottagande supportavdelning, kommer en bild av skärmen (Print Screen) att läggas som bilaga till mailet. Mottagaren kan då se avsändarens skärm så som den såg ut när knappen Skicka e-mail till support valdes.

Bifoga skärmbild som bilaga finns som inställning och är från början påslagen, men kan vid behov kopplas bort i Inställningar för e-mail till support.

Bilagan kommer då att lägga sig i mailet som komprimerad Jpeg, och kan också vid behov tas bort från mailet i det enskilda fallet.

Innehåll


Nyheter version 2016-04-05

  Gå till www.winbas.com Hjälp om Winbas Hjälp