Version 2018-09-20

Winbas hjälp

Tidigare Nyheter

Nedan följer tidigare nyheter i Winbas för respektive version med start från version 2018-09-20.

Version 2018-09-20

Version 2018-09-20

Order / faktura - Repeterande order

När en order har registrerats kan knappen Kopiera användas för att skapa flera likadana repeterande order till kunden med olika leveranstid. Funktionen kan användas för att skapa s.k. avropsorder, alltså i detta fall flera leveranser uppdelade på enskilda order.

Leveranstiden kan då variera med ett valfritt intervall som t.ex. vecka eller månad. Leveranstiden kan också baseras ett visst antal egendefinierade perioder genom att ange antal dagar.

Leveranstider visas i det format som har ställts in för registrering av leveranstid.

Ta fram en redan registrerad order, eller registrera en ny order med transaktioner. Använd sedan knappen Kopiera och dialogen Kopiera till flera nya order kommer att visas.

För ytterligare information om funktionen se avsnittet:

Order / faktura - Varning disponibelt antal för strukturdetaljer

Varning om disponibelt antal lägre än noll visas vid registrering av transaktion i kundorder där det levererade antalet underskrider produktens lagersaldo minus tidigare orderantal.

Om strukturprodukter används vid försäljning kan samma kontroll nu också utföras på underliggande detaljer som också är lagerartiklar. Varningen kommer då att påvisa motsvarande brist som strukturöversikt där det disponibla antalet saknas på någon produkt.

Den detaljerade listan Strukturöversikt är alltid tillgänglig med knappen Pil-ner vid antalet i samband med att varningen visas.

Varningen gäller även strukturdetaljer aktiverar varningen på strukturdetaljer om det levererade strukturantalet på transaktionen underskrider detaljens lagersaldo minus tidigare reserverat antal. Kontrollen kommer då att ske i strukturens alla underliggande nivåer.

Order / faktura - Strukturer - Statistik på detaljnivå

Efter att nya strukturdetaljer lagts till strukturen och summan på orderraden därmed ökar vid Statistik på detaljnivå, kommer priset på raden också att justeras på samma sätt. Priset på raden kommer då även att kompenseras för eventuell angiven rabatt på raden.
Detta innebär att eventuell given rabatt kommer att kvarstå i denna situation, t.ex. i de fall man har en avtalad rabattnivå med kunden.

Order / faktura - Periodisering av intäkt vid försäljning

Knappen periodisera används normalt för att fördela ett belopp på ett visst antal angivna perioder (periodiseringsdatum).
Periodisering av intäkt i samband med försäljning kan nu också göras på enbart ett datum. Använd denna möjlighet till att flytta hela beloppet för en enskild orderrad till en annan period, och där resterande innehåll ska kvarstå på innevarande bokföringsdatum.

Kunder - Inaktiva kunder

På samma sätt som tidigare inaktiva produkter, kan nu också kunder sättas som inaktiva i kundregistret. Alternativet Inaktiv kund återfinns på kundkortets flik Övrigt och kan användas t.ex. när en kund har slutat handla, men där det finns olika skäl att ändå ha kvar kunden i registret.

Motsvarande regelverk har också tillkommit för att administratören ska kunna skapa regler för hanteringen av inaktiva kunder. Regelverket för inaktiva kunder kan då variera beroende på vad begreppet Inaktiv betyder i den enskilda verksamheten.

Kan registreras är standardläget och innebär att kunden kan användas vid försäljning även om den är märkt som Inaktiv på kundkortet.

Kan registreras efter varning är ett komplement till att lägga en informerande signaltext på kunden och tillåter registrering efter att användaren har fått en varning om att kunden är inaktiv.

Kan inte registreras betyder att kunden är helt spärrad för registrering i alla funktioner där kunder hanteras såsom funktioner kring offerering och försäljning.

Visa enbart aktiva kunder i söklistan är ett komplement till att kanske färgmarkera inaktiva kunder i söklistan och betyder att kunden överhuvudtaget inte kommer att visas i något sammanhang där produkt kan väljas. Detta förutom själva kundkortet där söklistan alltid visar alla registrerade kunder i registret.

Leverantörer - Inaktiva leverantörer

På motsvarande sätt som enligt ovan kan nu också leverantörer sättas som inaktiva i leverantörsregistret. Detta innebär att tidigare leverantörer där man kan kanske slutat handla kan ligga kvar i registret, men kanske kan döljas i sökningar via söklistan.

Kundinbetalningar - Avdrag på minde saldon

Genom att ange en gräns på t.ex. en krona kan en automatisk kontering boka bort mindre saldon som avdrag vid betalning i samband med kundinbetalningar. Konteringen är då kopplad till kontot angivet i Avdrag vid betalning som t.ex. kan vara 3731, Lämnade kassarabatter eller 3740, Öresutjämning.

Avdrag på saldon minde än gränsvärdet kommer då att sätta det kvarvarande saldot som avdrag på fakturan. Vid manuell registrering kommer avdraget att föreslås om saldot underskrider gränsvärdet.

Vid inläsning av inbetalningar från fil kommer saldon inom gränsen på samma sätt att läggas som avdrag och utgöra öresutjämning i den automatiska konteringen.

Prisrapport

Följande har tillkommit i Prisrapport sedan version 2016-06-01 där funktionen Lägg till produkt vid försäljning introducerades.

Knappen Lägg till är nu också tillgänglig för produkter i flikarna Specialprislista, på samma sätt som när en produkt har valts i flikarna Produkter eller Sålda produkter. Använd knappen t.ex. när kunden har en specialprislista med ännu inte hunnit köpa produkten.

Kolumnen Netto utpris kan nu också väljas in i flikarna med specialprislistor och visar produktens pris efter rabatter på samma sätt som i flikarna Produkter eller Sålda produkter. Välj in kolumnen för att lättare kunna se kundens utpris när nettopriser efter rabatter används för prissättningen.

Beskrivning av kolumner. För att underlätta valet av kolumner visas en kortfattad beskrivning av kolumnen när listorna i Prisrapport anpassas. Eftersom namnen ofta är mer kortfattade och ibland består av förkortningar, ger beskrivningen en vägledning av vad kolumnen som ska väljas in innehåller.

 

Beskrivning visas när kolumner väljs in i Prisrapportens olika vyer.

Rapport - Gruppering och sortering. Normalt visas utskriften i avsnittet Rapport uppdelad per produktgrupp och med rubriker för varje grupp. Om kolumnen Grupp väljs bort i rapportens design, kommer rapporten nu istället att sorteras på produktens nummer och därmed också utan produktgruppen som rubrik vid utskrift till skrivare och bildskärm.

Om enbart produktens benämning ska visas i rapporten kan produktnumret väljas bort i designen. I detta fall kommer sortering då att göras på benämning. På samma sätt kommer inledande rubriker per grupp att visas beroende på om kolumnen Grupp också är vald.

Beställning - Transaktioner - Nya kolumner i skärmlistan

Utöver tidigare information från produkten, kan nu också kolumnerna Beställningspunkt och Max lagerantal väljas in i skärmlistan med beställningsrader.

Kolumn

Innehåll

Best.punkt

Produktens beställningspunkt.

Max lagerantal

Max antal i lager (eller förpackningsantal) för produkten.

Produkter - FTI-vikter

Nytt namn. De tidigare repavikterna som anges på produkterna för olika typer av förpackningar, kallas nu istället FTI-vikter baserat på förändringar i verksamhetens namn; Förpacknings och tidningsinsamlingen.

Registrering. Istället för att använda rullningslisten för att bläddra ner till vikterna i varje position, kan symbolen vid rubriken fälla ut en större registreringsvy där samtliga vikter är synliga.

Anpassa. Varje vikt kan nu också namnges med en rubrik för att lättare kunna hålla reda på vad vikten avser. Rubriken för vikten kan då t.ex. vara Glas, Plåt, Wellpapp eller liknande.

FTI-rapport. Den tidigare utskriften Reparapport heter nu på samma sätt istället FTI-rapport. Eventuella rubriker som har registrerats kommer också att användas som namn för kolumnerna istället för Vikt 1, Vikt 2 o.s.v.

Produkter - Struktur - Översikt

Följande finns nu i fliken Översikt som visar strukturens alla nivåer i en trädstruktur:

Anpassa översikt. Utöver tidigare Produkt, Benämning, Antal och Enhet kan översikten nu anpassas med ytterligare kolumner. Följande kolumner rörande detaljerna i strukturen som också återfinns i den ordinarie skärmlistan har tillkommit i vyn:

Kolumn

Innehåll

Akostnad

Framräknad kostnad per styck enligt V.I.T.

Kommentar

Kommentar på strukturdetalj i strukturen.

Lev.artikelnr

Leverantörens artikelnummer registrerat på strukturdetaljen.

Leverantör

Leverantörens nummer registrerat på produkten.

Söknamn

Leverantörens söknamn angivet i leverantörsregistret.

Skicka till Excel. Som ett komplement till tidigare utskrift till skrivare och granskning på bildskärm, kan översikten också skickas till Excel för vidare bearbetning.

Specialprislistor - Kolumnen Antal

Genom att välja in kolumnen Antal i listan med prislistor visas antalet ingående transaktioner i varje prislista. Antalet indikerar då prislistans storlek och betydelse i förhållande till sortimentets storlek.

Som ett komplement till att använda knapplistan, visas då också antal transaktioner som en översikt t.ex. i samband med kopiering av en specialprislista.

Specialprislistor - Transaktioner - Uppdatera benämningar

Det finns nu möjlighet att utföra uppdateringar av förändrade benämningar i produkter och grupper i specialprislistans transaktionssida. Symbolen Uppdatera benämningar nere till höger i fönstrets statusrad erbjuder då följande alternativ:

Uppdatera benämningar i specialprislista kommer att utföra ett byte till aktuella benämningar för produkter och grupper i den aktiva prislistans transaktioner.

Uppdatera benämningar i alla specialprislistor innebär att förändrade benämningar kommer att uppdateras i alla registrerade specialprislistor.

Utfört kommando bekräftas
i huvudfönstrets statusrad.

Använd automatisk uppdatering av benämningar är en inställning som betyder att benämningar i prislistans transaktioner alltid kommer uppdateras när en specialprislista öppnas.

Utskrifter Administration - Periodisk sammanställning

Den tidigare rapporten Kvartalsredovisning heter nu istället Periodisk sammanställning när alternativet EU-rapporter väljs. Detta för att bättre överensstämma med myndigheternas nuvarande benämning av rapporten.

Utskrifter Administration - Transaktioner - Lagerjusteringar

Som ett alternativ till att ta ut en rapport med tidigare lagerjustering från menyn i Lagerjustering, kan lagerjusteringar nu också skrivas ut via rapporten Produkttransaktioner.

Alternativet Lagerjusteringar kommer då att skriva ut lagerjusteringar inom ett datumintervall, och kanske också med andra urvalsalternativ. Alternativet Inleveranser skriver enbart transaktioner skapade vid Inleverans och innefattar inte lagerjusteringar.

Rapporten kan t.ex. användas för att ta ut lagerjusteringar som kommit in under dagen externt via handdator.

Kolumnen Lagerplats. Om lagerplatser används kan även kolumnen Lagerplats väljas in i rapporten. Transaktionens lagerplats eller batchbegrepp kommer då att visas i fältet för alla transaktionstyper, t.ex. efter lageromflyttningar tillsammans med alternativet Lagerjusteringar.

Utskrifter Administration - Inventeringsrapport - Ej disponibelt

Ett nytt alternativ har tillkommit vid slutförande av inventering som innebär att levererade, men ännu inte fakturerade varor läggs till det inventerade antalet i inventeringsrapporten.

Lägg till ej disponibelt i utskrivna följesedlar kan t.ex. användas tillsammans med Samfakturering som kanske inte körs så ofta beroende på avtal m.m. och där det kan vara svårt att hitta ett tillfälle då alla order är fakturerade. Detta kan då innebära att varorna är skickade och inte ingår i inventeringen och lagersaldot sedan blir för lågt vid faktureringstillfället.

Normalt används följesedel utskriven för att räkna ner disponibelt saldo med det levererade antalet. Via Inställningar order kan annan blankett, eller flera blanketter väljas att ligga till grund för det levererade antalet och disponibelt saldo.

Utskrifter Administration - Produktutskrift - Nya kolumner

Vid sidan om tidigare Lagersaldo, Orderantal, Beställt antal och Disponibelt har nu följande tillkommit i rapporten Produktutskrift tillsammans med alla övriga möjliga fält att välja in:

Kolumn

Innehåll

Tillv.antal

Totalt tillverkningsantal för strukturdetalj registrerat i samband med Beställning.

Reserverat

Reserverat antal lika med Orderantal plus Tillv.antal.

Offererat

Totalt offererat antal på produkten.

Detta innebär samtidigt att om kolumnen Offererat är invald, kan Informationslistan Offererat antal öppnas via länk när rapporten visas på bildskärm.

Använd länken för mer detaljerade uppgifter om bakomliggande offerter som ligger till grund för antalet.

Utskrifter Administration - Leveransplanering - Rättigheter

Rättigheten Utskrift av enskild blankett kommer nu också att gälla utskrift av blanketter som görs i samband med Leveransplanering.

Använd rättigheten som ett alternativ till att sätta fullständiga rättigheter för utskrift av plocksedlar och fraktsedlar på användare som använder Leveransplanering.

Design av samlingsfakturor - Transportsätt som rubrik

Transportsätt finns nu också tillgänglig i designen som rubrikrad i samlingsfakturan. Detta innebär transportsätt kan specificeras med rubrik före varje enskild order på fakturan. För ytterligare information och övriga rubrikrader se avsnittet:

Innehåll


Nyheter version 2018-06-01

  Gå till www.winbas.com Hjälp om Winbas Hjälp